-
Affiliation
-
Faculty of Economics (Hiyoshi)
-
Position
-
Associate Professor
KEIO RESEARCHERS INFORMATION SYSTEM |
Details of a Researcher
このページはJavascriptを使用しています。すべての機能を使用するためにはJavascript を有効にする必要があります。
Immigration Issues in Japan and Europe, Colonial Education (French Algeria), French as Second Language.
KEIO University Graduate School of Economics
SUGIYAMA JOGAKUEN School of Cross-Cultural Studies
Nagoya University of Foreign Studies Department of French Studies
Nagoya University
Graduate School, Withdrawal after completion of doctoral course requirements, Doctoral course
Nagoya City University
Graduate School, Completed, Master's course
Université Lille 3, Département de japonais
University, Graduated, Master's course
Master, Nagoya City University, Graduate School of Humanities and Social Sciences, 2007.03
Maîtrise, Université Lille 3 Département de japonais, 2002.07
Université du Maine, Institut français Japon, Diplôme Universitaire de Français Langue Etrangère (DUFLE) , 2013
Japanese-Language Proficiency Test (JLPT) N1, 2009
Humanities & Social Sciences / Anthropology of Education (multicultural symbiosis, colonial education)
Immigration Issues in Japan and Europe
Multicultural Symbiosis in Japanese and European Public Schools
Colonial Education in French Algeria
Movie Subtitles in French as Second Language
Anthropology of Education (Multicultural Symbiosis),
Colonial Education,
French as Second Language,
Colonial Education
Interested in joint research with other research organizations (including universities, etc.)
『イスラーム・ジェンダー・スタディーズ―教育とエンパワーメント』
ソッティーレ、マルコ, 明石書店, 2020, Page: 361
Scope: 「戦間期(1918年〜1939年)の仏領アルジェリアにおけるムスリム女性解放に関する言説―原住民教員組合の機関紙分析から―」, Contact page: 52-73 Original author: 長沢栄治、服部美奈、小林寧子編
『トランスナショナル・アイデンティティと多文化共生』
ソッティーレ、マルコ, 明石書店, 2007, Page: 459
Scope: 「日本の公立小学校における日系南米人児童の統合をめぐって―ソシオメトリック・テストによる類型化の試み」, Contact page: 245-262 Original author: 村井忠政編
『つたえあう日本語教育実習―外国人集住地域でのこころみ』
ソッティーレ、マルコ, 明石書店, 2005, Page: 338
Scope: 「イタリア出身の我が家族」, Contact page: 245-262 Original author: 土屋千尋編
"Réforme éducative en Algérie française au début de la Quatrième République -- La vision d'élèves-maîtresses portée sur des enfants musulmans et leur famille"
SOTTILE Marco
Bulletin de l'association japonaise de recherche sur l'éducation en France ( 35 ) 55 - 68 2023.09
Research paper (scientific journal), Lead author, Accepted
「19世紀末仏領アルジェリアにおけるライックな道徳 : 「原住民教育」におけるイスラム・道徳教育・市民権の関係に着目して」
フランス教育学会紀要 ( 33 ) 51 - 64 2021
Research paper (scientific journal), Single Work, Lead author, Accepted
「仏領アルジェリアにおける先住ムスリム女子に対する植民地教育 : 「慎重な問題」の歴史的変貌」
SOTTILE Marco
フランス教育学会紀要 ( 31 ) 25 - 36 2019
Research paper (scientific journal), Single Work, Lead author, Accepted
「仏領アルジェリアにおける『原住民教育』の創設 : 19世紀後半の体制移行期にみるサン=シモン主義の影響に着目して」
SOTTILE Marco
フランス教育学会紀要 ( 30 ) 58 - 68 2018
Research paper (scientific journal), Single Work, Lead author, Accepted
「フランスにおける『統合モデル』(1)―共和国の誕生とダブルスタンダ―ドの普遍主義による『国民』/『市民』」
SOTTILE Marco
椙山女学園大学研究論集 ( 48 ) 39 - 55 2017
Research paper (bulletin of university, research institution), Single Work, Lead author
Les Centres sociaux éducatifs en Algérie française : 1955-1962 -- Focus sur la manière de concevoir l'Éducation de base --
SOTTILE Marco
Séminaire de recherche sur l'histoire impériale,
Oral presentation (invited, special)
Féminisation de l'instruction primaire dans l'Algérie de la Quatrième République -- Focus sur les élèves-maîtresses du fonds Ibazizen
SOTTILE Marco
フランス語圏の文学・芸術における女性の表象研究会,
Oral presentation (invited, special)
Saint-simonisme et féminisme au 19ème siècle —Focus sur les voix et les actions des femmes saint-simoniennes—
SOTTILE Marco
国際女性デー2022年シンポジウム「フランスのフェミニズムを再考する:大革命期からパリテ法まで」,
Symposium, workshop panel (nominated), 日仏女性研究学会と日仏会館・フランス国立日本研究所・ジェンダー法政政策研究所
戦間期(1918年~1939年)の仏領アルジェリアにおけるムスリム女子教育 ―ムスリム小学校教員組合の機関誌(La Voix des Humbles)の分析から―
SOTTILE Marco
日本比較教育学会 第 57 回大会,
Oral presentation (general), 日本比較教育学会
「ムスリム現地人の小学校教員組合の機関誌(La Voix des Humbles, 1922-39)の分析からみるムスリム女性の表象」
SOTTILE Marco
フランス語圏の文学・芸術における女性の表象研究会,
Oral presentation (invited, special), 日仏女性研究学会
J-F. Sabouret et Daisuke Sonoyama (2008), Liberté, inégalité, individualité : La France et le Japon au miroir de l'éducation, CNRS Editions
2008年
GENERAL EDUCATION SEMINAR B
2024
GENERAL EDUCATION SEMINAR A
2024
FRENCH 9B
2024
FRENCH 9A
2024
FRENCH 5B
2024