Haruta, Junji

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Affiliation

School of Medicine, Medical Education Center (Shinanomachi)

Position

Professor

Contact Address

35 Shinanomachi Shinjukuku Tokyo,160-8582 Japan

Profile Summary 【 Display / hide

  • 地域の市中病院で総合診療医として研鑽し、医学教育領域で博士課程を取得し、現在Academic GP(General Practitioner)として多職種連携や総合的な視点を持った医療者教育などの研究に注力しております。また、領域横断的に、様々な領域の研究者・教育者の方々と協働しながら、慶應義塾大学の医療者教育をより良いものにし、さらに医療者教育や地域包括ケアに関わる研究を進めて参ります。総合大学としての義塾の強みを活かし、世界のどこよりも早く超高齢社会を迎える本邦の知見を臨床実践・教育・研究から発信していきたいと思っております。

Other Affiliation 【 Display / hide

  • 筑波大学医学医療系, 客員准教授

Career 【 Display / hide

  • 2004.04
    -
    2006.03

    東京ほくと王子生協病院, 初期研修医

  • 2006.04
    -
    2010.03

    東京ほくと王子生協病院, 後期研修医

  • 2010.04
    -
    2011.03

    Tokyo Hokuto Health Co-operative Ouji Seikyou Hospital, Medical Education Fellow / Ward Medical Director

  • 2011.04
    -
    2015.03

    東京大学大学院医学系研究科, 医学教育国際研究センター, 博士

  • 2011.04
    -
    2015.03

    東京大学大学院医学系研究科, 医学教育国際研究センター, 博士

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Academic Background 【 Display / hide

  • 1998.04
    -
    2004.03

    Asahikawa Medical College, 医学部, 医学科

    University, Graduated

  • 1998.04
    -
    2004.03

    Asahikawa Medical College, 医学部, 医学科

  • 2011.04
    -
    2015.03

    The University of Tokyo, 大学院医学系研究科内科学

    Graduate School, Graduated, Doctoral course

  • 2011.04
    -
    2015.03

    The University of Tokyo, 大学院医学系研究科内科学

Academic Degrees 【 Display / hide

  • Doctor (Medicine), The University of Tokyo, Coursework, 2015.03

    How do healthcare professionals and lay people in a community learn interactively? A case of trans-professional education

Licenses and Qualifications 【 Display / hide

  • 日本内科学会認定内科認定医, 2009.10

  • 日本プライマリ・ケア学会認定家庭医療専門医, 2010.04

  • 日本プライマリ・ケア学会認定家庭医療指導医, 2013.11

  • 医学教育学会認定医学教育専門家, 2016.07

  • Certificate in Measurement and Assessment in Medical Education in Iowa University, 2017.07

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Research Areas 【 Display / hide

  • Life Science / Medical management and medical sociology (総合診療、医学教育、多職種連携)

  • Life Science / Medical management and medical sociology (総合診療、医学教育、多職種連携)

 

Books 【 Display / hide

  • 実例から学ぶ!臨床研究はできないができるに変わる本

    2021.11,  Page: 237

    Scope: 4.質的研究の解説 ~主観的で、言語的で、動的かつ相互作用的なものが含まれる現象を明らかにする~,  Contact page: 206-215

  • 新型コロナウイルスと人類学 パンデミックともに考える

    飯田淳子, 木村周平, 濱雄亮, 堀口佐知子, 宮地純一郎, 照山絢子, 小曽根早知子, 金子惇, 後藤亮平, 春田淳志, 水声社, 2021.03

    Scope: パンデミック対策をローカライズする――日本におけるプライマリ・ケア医の実践,  Contact page: 340-365

  • 総合診療専門研公式テキストブック

    一般社団法人 日本専門医機構, 2020.12

    Scope: 多職種連携 総論、第8章考慮すべき社会情勢制,  Contact page: 312-314

  • 医療学総論、新体系 看護学全書 ,健康支援と社会保障制度

    春田淳志, 2020.12,  Page: 277

    Scope: Ⅱ.多職種連携、第2章 医療を担う専門職と連携、,  Contact page: 51-57

  • 地域における多職種連携、地域医療学入門

    春田淳志, 診断と治療社, 2019.08,  Page: 42-44

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Papers 【 Display / hide

  • Development of a validated assessment tool for medical students using simulated patients: an 8-year panel survey

    J Haruta, R Nakajima, T Monkawa

    BMC Medical Education 24 (1), 1-8 (BMC Medical Education)  24 ( 1 ) 399 2024.12

     View Summary

    Background: The use of simulated patients (SPs) to assess medical students’ clinical performance is gaining prominence, underscored by patient safety perspective. However, few reports have investigated the validity of such assessment. Here, we examined the validity and reliability of an assessment tool that serves as a standardized tool for SPs to assess medical students’ medical interview. Methods: This longitudinal survey was conducted at Keio University School of Medicine in Japan from 2014 to 2021. To establish content validity, the simulated patient assessment tool (SPAT) was developed by several medical education specialists from 2008 to 2013. A cohort of 36 SPs assessed the performance of 831 medical students in clinical practice medical interview sessions from April 2014 to December 2021. The assessment’s internal structure was analyzed using descriptive statistics (maximum, minimum, median, mean, and standard deviation) for the SPAT’s 13 item total scores. Structural validity was examined with exploratory factor analysis, and internal consistency with Cronbach’s alpha coefficients. The mean SPAT total scores across different SPs and scenarios were compared using one way analysis of variance (ANOVA). Convergent validity was determined by correlating SPAT with the post-clinical clerkship obstructive structured clinical examination (post-CC OSCE) total scores using Pearson’s correlation coefficient. Results: Of the 831 assessment sheets, 36 with missing values were excluded, leaving 795 for analysis. Thirty-five SPs, excluding one SP who quit in 2014, completed 795 assessments, for a response rate of 95.6%. Exploratory factor analysis revealed two factors, communication and physician performance. The overall Cronbach’s alpha coefficient was 0.929. Significant differences in SPAT total scores were observed across SPs and scenarios via one-way ANOVA. A moderate correlation (r =.212, p <.05) was found between SPAT and post-CC OSCE total scores, indicating convergent validity. Conclusions: Evidence for the validity of SPAT was examined. These findings may be useful in the standardization of SP assessment of the scenario-based clinical performance of medical students.

  • Associations of clinical context-specific ambiguity tolerance with burnout and work engagement among Japanese physicians: a nationwide cross-sectional study

    Hirohisa Fujikawa, Takuya Aoki, Takayuki Ando, Junji Haruta

    BMC Medical Education (Springer Science and Business Media LLC)  24 ( 1 ) 660 2024.12

     View Summary

    Abstract

    Purpose

    Ambiguity tolerance specific to the clinical context – in contrast to ambiguity tolerance as a personality trait – may vary with experience and has received considerable attention. Although this tolerance appears to be related to burnout and work engagement, few studies have examined this association among physicians. Thus, we aimed to examine the relationships between clinical context-specific ambiguity tolerance, burnout, and work engagement among physicians in Japan.

    Methods

    We conducted a nationwide cross-sectional study in Japan. We invited family physicians from 14 family medicine residency programs and physicians with specialties other than family medicine from monitors of an Internet survey company to participate in the study. We measured ambiguity tolerance in the clinical context using the Japanese version of the Tolerance of Ambiguity in Medical Students and Doctors (J-TAMSAD) scale, burnout using the Japanese version of the Burnout Assessment Scale (BAT-J), and work engagement using the Utrecht Work Engagement Scale (UWES). We performed a multivariable linear regression analysis to determine whether the J-TAMSAD scale score was associated with the BAT-J and UWES scores.

    Results

    383 respondents were included in the analysis. After adjustment for possible confounders, clinical context-specific ambiguity tolerance showed a dose-dependent negative association with burnout (adjusted mean difference  -0.39, 95% confidence interval (CI) -0.56 to -0.22 for the highest J-TAMSAD score quartile compared with the lowest). Ambiguity tolerance in the clinical context also showed a dose-dependent positive association with work engagement (adjusted mean difference 0.83, 95% CI 0.49 to 1.16 for the highest J-TAMSAD score quartile compared with the lowest).

    Conclusions

    Our study showed that tolerance for ambiguity in the clinical context was negatively associated with burnout, and positively associated with work engagement. These findings will be useful in developing interventions aimed at preventing burnout and promoting work engagement among physicians.

  • Impact of University Hospital Clinical Clerkship on Medical Students' Understanding of the Specialties in General Medicine

    Ando Takayuki, Hyakutake Misa, Haruta Junji, Fujikawa Hirohisa, Hirahashi Junichi, Fujishima Seitaro

    An Official Journal of the Japan Primary Care Association (JAPAN PRIMARY CARE ASSOCIATION)  47 ( 2 ) 63 - 66 2024.06

    ISSN  2185-2928

     View Summary

    <p>大学病院における総合診療科の臨床実習において医学生が総合診療の専門性をどのように理解しているのかを明らかにするために,実習前後の「総合診療の専門性とは?」というアンケートの自由記載に対して内容分析を行った.大学病院での臨床実習を通して,診断学だけではなく心理・社会的側面を踏まえた診療や健康維持なども総合診療の専門性であることが学生により獲得されていることが明らかになった.</p>

  • アレルギー領域における診療科・職種横断的リカレント教育の重要性 「出前授業による教育の機会創出事業」参加者データの分析

    正木 克宜, 坂下 雅文, 小川 靖, 猪俣 武範, 貝沼 圭吾, 神尾 敬子, 佐藤 さくら, 玉利 真由美, 中島 沙恵子, 森田 英明, 倉島 洋介, 二村 昌樹, 高橋 浩一郎, 春田 淳志, 百武 美沙, 門川 俊明, 石塚 全, 意元 義政, 尾山 徳孝, 神崎 晶, 木戸口 正典, 福島 敦樹, 福永 興壱, 藤枝 重治, 安冨 素子, 足立 剛也, 免疫アレルギー疾患研究10か年戦略次世代タスクフォース(ENGAGE-TF)

    アレルギー ((一社)日本アレルギー学会)  73 ( 4 ) 329 - 339 2024.06

    ISSN  0021-4884

     View Summary

    【背景】多職種・複数診療科が関与するアレルギー診療水準の向上には,専門医以外も対象とした教育の必要性が考えられるが,そのニーズ調査と方法に関する検討は不十分である.【目的・方法】免疫アレルギー疾患研究10か年戦略次世代タスクフォース(ENGAGE-TF)は学会支援下に慶應義塾大学,福井大学と連携した複数回のバーチャル教育企画「出前授業」を企画した.そのニーズと有用性を検証するため,SNSや各大学・医師会等を通じて周知し,メーリングリストを用いてアンケート調査を行った.【結果】のべ1139人・回より回答を得た.半数以上が専門医以外の医師であり,幅広い医療関連職種も参加した.7割が「とても満足」,6割以上が「ちょうどよい」難易度と回答した.自由記載の感想から,職種毎の学びの焦点,経験年数による学びのスタンスの違いが見られた.【考察・結語】9割を占める専門医以外の参加者のプライマリケアにおけるアレルギー疾患対応ニーズの高さと,経験11年以上の医療関連職種の遠隔教育・リカレント教育の有用性が示唆された.(著者抄録)

  • Association of polydoctoring and mortality among very old persons with multimorbidity: a prospective cohort study in Japan

    T Ando, T Sasaki, Y Abe, Y Nishimoto, T Hirata, T Tajima, Y Oguma, ...

    BJGP open  2024.04

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Reviews, Commentaries, etc. 【 Display / hide

  • 【院外連携を充実させるには院内から!院内連携促進の具体策】医療現場で多職種連携を進める能力を学ぶためにはどうしたらよいのか?

    春田 淳志

    地域連携入退院と在宅支援 (日総研出版)  17 ( 2 ) 36 - 41 2024.05

  • Author reply to the definition and evaluation of uncoordinated involvement of multiple healthcare providers; “Polydoctoring” as a component of care fragmentation among patients with multimorbidity

    Ando T., Sasaki T., Abe Y., Nishimoto Y., Hirata T., Haruta J., Arai Y.

    Journal of General and Family Medicine (Journal of General and Family Medicine)  25 ( 2 ) 116 - 117 2024.03

    ISSN  2189-6577

  • 協働学習を意図した地域診断プログラムは学生や地域住民にどのようなインパクトを与えたのか?

    春田 淳志, 冨崎 悦子, 中村 智徳, 門川 俊明

    保健医療福祉連携 (日本保健医療福祉連携教育学会)  17 ( 1 ) 64 - 64 2024.03

    ISSN  1883-6380

  • 多職種連携能力を高めるにはどうしたらよいのか? プロフェッショナルアイデンティティとインタープロフェッショナルアイデンティティ形成の相互作用

    春田 淳志

    保健医療福祉連携 (日本保健医療福祉連携教育学会)  17 ( 1 ) 50 - 51 2024.03

    ISSN  1883-6380

  • 【総合理学療法】総合的に患者・生活者をみる姿勢と多職種連携能力 モデル・コア・カリキュラムから紐解く

    春田 淳志

    理学療法ジャーナル ((株)医学書院)  58 ( 2 ) 166 - 171 2024.02

    ISSN  0915-0552

     View Summary

    <文献概要>Point ●2022(令和4)年度改訂版の医学・歯学・薬学のモデル・コア・カリキュラムに「総合的に患者・生活者をみる姿勢」が加わった●総合的な視点とアプローチを学ぶには,視点をずらす方法や視点の揺らぎをもたらす多職種連携教育が有用である●総合的な学習の指導には,学習理論の活用,信頼関係の構築,ファシリテーターの貢献が重要となる

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Research Projects of Competitive Funds, etc. 【 Display / hide

  • Exploring interprofessional collaborative patterns among professionals, organizations, patients, and communities that fit complex issues

    2022.04
    -
    2026.03

    Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, Grant-in-Aid for Scientific Research (B), No Setting

     View Summary

    本研究の概要は、地域包括ケアシステムの中核になる病院・診療所・介護施設等の現場で生起する複雑な課題に適合する専門職(医療専門職を目指す学生を含む)・組織・患者・地域が協創する最適な協働(Good collaboration)のパターンを明らかにするため、専門職と組織との実態や関係を考慮した視察・アンケート調査をはじめ、ネットワーク分析、マインドライン、リアリスト分析の方法論的トライアンギュレーションを用い、領域横断的協働による創造的知見を創出することにある。

  • プライマリ・ケア医の仕事の意味にはどのような要因が関係するか?

    2021.04
    -
    2024.03

    University of Tsukuba, Grant-in-Aid for Scientific Research (C), No Setting

     View Summary

    日本では少子高齢化などに伴いプライマリ・ケア(PC)への需要が高まっているが、PC医の数は不足している。PC医にとって、どのような仕事との関わりが「仕事の意味(Meaning of work)」と関連するかを明らかにすることで、PC医が仕事の意義を感じる契機を見つけ、活き活きと働くロールモデルとなり、PC医が増える可能性がある。本研究の目的は、PC医の仕事の意味に関連する要因を探索することである。

  • Curriculum development on social determinants of health for medical students and assessment on its educational effect.

    2019.04
    -
    2022.03

    University of Tsukuba, Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Research grant, Coinvestigator(s)

     View Summary

    医療者は、健康に影響を与える貧困や労働・社会格差などの社会的要因(Social Determinants of Health, 以下SDH)を正しく理解し、アプローチを行う役割を担う。先行研究の蓄積が乏しいこの分野の卒前医学教育の現状を踏まえて、我が国で先駆的に医学生のSDH教育プログラムを導入した筑波大学および国内外の先行事例をあわせて、量的研究と質的研究(教員・学生インタビュー、文献調査)を複合的に行うアクションリサーチの研究デザインを用いて教育効果の検証を行い、SDHの教育推進に活用できる汎用可能なFaculty Developmentプログラムの開発を行う。

  • Development and analysis of system dynamic evaluation models in community-based integrated care system

    2019.04
    -
    2022.03

    University of Tsukuba, Grant-in-Aid for Early-Career Scientists, Research grant, Principal investigator

     View Summary

    本研究は2025年までに地域包括ケアシステムを評価する方法は確立するため、効果的な地域包括ケアの実態を可視化することを目的とする。研究方法は、ネットワーク分析とリアリスト分析を用い、3年で3つのフィールドで調査する予定である。八戸や神栖は目的型、笠間は地縁型コミュニティ構築の戦略を取り、他に転用可能なモデルとなり得る先進的な地域であるため、目的的に研究のフィールドとして選択した。本研究で地域包括ケアにおけるネットワークとその構築プロセスが可視化され、効果的なネットワークを構築できれば、本邦だけでなく、今後高齢社会を迎える先進国にむけても一つのEvidenceとなる。

  • 地域包括ケア病棟に入院する認知症高齢者を支援する多職種専従チームの開発

    2017.04
    -
    2020.03

    Jichi Medical University, Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Research grant, Coinvestigator(s)

     View Summary

    質問紙調査を行うため、1年目に作成した質問紙を用いて医療機関でパイロットスタディを実施した。質問紙の項目には、前年度検討した属性(筋骨格系疾患、呼吸器疾患、外傷・熱傷・中毒、消化器疾患(肝臓、胆道、膵臓疾患等)を設定したが、複合的に疾患を持つ患者が多く単一的な疾患に分類することが困難であった。また、退院時の行き先を自宅と介護施設と想定したが、転院せざるを得ないケース等も散見された。質問項目の多職種による連携内容では、BPSDの対応、サルコペニア、リハビリ栄養、服薬の指導などを想定していたが、退院支援そのものが連携の中心であるとの回答も見られた。さらに、質問紙項目の認知症高齢者の実状についてもBPSD等による困難さはあまり目立たず、認知症に関する多職種の関わりでも現状把握は難しかった。特に、限定された職種が関わることで多職種の関わりが限局され、本来は関わったほうが良いと推測される職種がその場におらず連携の実状が限定されていた。このことから、多職種の関わりについてはそれぞれの医療機関に属している職種でモデルを考える必要に迫られた。これらから、現時点での質問紙では地域包括ケア病棟の現状を把握することが難しいことが分かった。そこで、本研究の目的を北海道・東北エリアの2病院に説明し、フォーカスグループにて地域包括ケア病棟の多職種の実状を尋ねた。現在、分析中ではあるが、この結果を基に再度質問紙の修正を行っている。
    1年目は本研究に関連する文献検討から、質問紙項目の属性と多職種に関する内容を整理した。それに従って質問紙を作成し、パイロットスタディを行ってみたところ、本研究の目的を明らかにするには質問紙が不十分であることが分かった。そこで、質問紙調査を行う前に、現場の実際を尋ねるフォーカスグループを実施することとした。現在、データを分析中ではあるが、その内容を踏まえ再度質問紙を検討している。そのため、今年度に予定されていた質問紙調査を行うことができなかった。
    現在、分析している質的データ結果を踏まえ、質問紙を修正して調査を実施する。質問紙調査の結果については、早急に集計する。集計した結果を踏まえ、1~2病院でフォーカスグループを実施し、多職種連専従チームを検討する。

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Awards 【 Display / hide

  • 医学教育賞 懸田賞

    2020.08, 日本医学教育学会, Realist approach to evaluating an interprofessional education program for medical students in clinical practice at a community hospital

    Type of Award: Honored in official journal of a scientific society, scientific journal

  • 医学教育賞 懸田賞

    2020.08, 日本医学教育学会, Realist approach to evaluating an interprofessional education program for medical students in clinical practice at a community hospital

    Type of Award: Honored in official journal of a scientific society, scientific journal

 

Courses Taught 【 Display / hide

  • RESEARCH FRONTIERS IN BIOMEDICAL SCIENCE

    2024

  • ON-SITE EXPERIENCES FOR UNDERSTANDING REHABILITATION AND COLLABORATIVE PRACTICE

    2024

  • MEDICAL PROFESSIONALISM 4

    2024

  • MEDICAL PEDAGOGY: SEMINAR

    2024

  • MEDICAL PEDAGOGY: PRACTICE

    2024

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