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所属(所属キャンパス)
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研究所・センター等 メディア・コミュニケーション研究所 (三田)
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職名
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教授
李 津娥 (イー ジーナ)
Lee, Jinah
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Jinah Lee is Professor at the Institute for Journalism, Media and Communication Studies, and Graduate School of Human Relations, Keio University, Japan. She received her Ph.D. in Sociology from Keio University. She was Visiting Professor of the Institute of Asian Research, the University of British Columbia, Canada. Her research interests include advertising, political communication, gender, diaspora and media. She is the author of the book The Content and Reception of Political Advertising (Shinyosha, 2011) and co-author of the book Social Psychology of Media Audience (Shinyosha, 1st ed., 2017, 2nd ed., 2021). She has contributed chapters to the edited books including Media and Gender (Keiso, 2012), the Routledge Handbook of Political Advertising (2017), the International Encyclopedia of Gender, Media, Communication (WILEY Blackwell, 2020), and Media Politics in the Age of Antagonisms (Keio University Press, 2022).
Current Research Projects:
・Critical Audience: A Social Psychology of Media Criticism
・Gender and Advertising
・Diaspora and Media
・Health Literacy and Information Behavior during the COVID-19 Pandemic
慶應義塾大学, 大学院社会学研究科, 研究科委員
慶應義塾大学, メディア・コミュニケーション研究所, 教授
韓国言論研究院, 政策研究チーム, 日本通信員(非常勤)
韓国放送広告公社(KOBACO), 日本通信員(非常勤)
韓国放送公社(KBS), 政策研究室, 日本研究員(非常勤)
慶應義塾大学, 大学院社会学研究科
大学院, 単位取得退学, 博士
延世大学(韓国), 大学院新聞放送学科
大韓民国, 大学院, 修了, 修士
延世大学(韓国), 社会科学大学, 新聞放送学科
大韓民国, 大学, 卒業
社会学博士, 慶應義塾大学, 論文, 2001年04月
広告に対するユーモア知覚と広告効果に関する研究
政治学修士, 延世大学, 1992年02月
政治学学士, 延世大学, 1990年02月
多様化する社会における広告とジェンダー表象,
クリティカル・オーディエンス-メディア批判の社会心理学- ,
ディアスポラのホスト社会メディアの利用とその影響 ,
政治志向と情報行動,
SNSの企業アカウントとブランドコミュニケーション,
対立と分断の中のメディア政治−日本・韓国・インドネシア・ドイツ −
山腰修三編著, 慶應義塾大学出版会, 2022年04月
担当範囲: 韓国における政治情報への選択的接触と共有, 担当ページ: 145-171
李光鎬, 渋谷明子編著, 鈴木万希枝, 李津娥, 志岐裕子共著, 新曜社, 2021年04月
Karen Ross (Ed), WILEY Blackwell, 2020年11月
担当範囲: Gender, Politics, and News in Japan
新・社会心理学
李光鎬・杉浦淳吉編著, 慶應義塾大学出版会, 2019年04月
担当範囲: 普及と流行
Empowering Women or Selling Empowerment to Women?:Young Consumers Response to Femvertising in the Japanese Context
Jinah Lee
Keio Communication Review 44 61 - 82 2022年03月
ホスト社会メディアに対する認識と(非)利用―在日中国人に対する調査をもとに―
李光鎬・李津娥・杜妍
メディア・コミュニケーション 72 51 - 68 2022年03月
Responses to Media Coverage of the Covid-19 Pandemic and Information Behaviour in the Japanese Context
Jinah Lee
SEARCH The Journal of Media and Communication Research 13 ( 1 ) 111 - 126 2021年04月
査読有り
A Media Geographic Perspective on Homeland Media Use and Diasporic Life: The Case of Koreans in Buenos Aires
Jinah Lee
Keio Communication Review 43 5 - 22 2021年03月
広告を避ける心理 −インターネット広告の回避をもたらす要因の検討−
李津娥
メディア・コミュニケーション ( 71 ) 117 - 130 2021年03月
広告を避ける心理 : インターネット広告の回避をもたらす要因の検討
李, 津娥
メディア・コミュニケーション : 慶応義塾大学メディア・コミュニケーション研究所紀要 (慶應義塾大学メディア・コミュニケーション研究所) ( 71 ) 117 - 130 2021年03月
ISSN 13441094
李, 津娥
Keio communication review (Institute for Journalism, Media & Communication Studies, Keio University) ( 43 ) 5 - 22 2021年03月
ISSN 03887596
特集2 : クリティカル・オーディエンス : メディア批判の社会心理学
李, 津娥
メディア・コミュニケーション : 慶応義塾大学メディア・コミュニケーション研究所紀要 (慶應義塾大学メディア・コミュニケーション研究所) ( 71 ) 2021年03月
ISSN 13441094
李, 津娥
法學研究 : 法律・政治・社会 (慶應義塾大学法学研究会) 93 ( 12 ) 325 (112) - 342 (95) 2020年12月
ISSN 03890538
李, 津娥
Keio communication review (Institute for Journalism, Media & Communication Studies, Keio University) ( 42 ) 17 - 33 2020年03月
ISSN 03887596
コロナ禍のリスク・コミュニケーション
李津娥
三田評論 (慶應義塾) ( 1257 ) 9 - 9 2021年07月
Book Review:Introduction to Media Communication, YAMAKOSHI Shuzo (ed.), Keio University Press, Tokyo, 2017, 393 Pages
Jinah Lee
Keio Communication Review ( 39 ) 75 - 77 2018年03月
単著
移動の時代を生きる・研究する
李津娥
比較文化 (東京女子大学比較文化研究所) ( 60 ) 1 - 2 2017年03月
「研究室へようこそ」東京女子大学 李津娥研究室(インタビュー記事)
宣伝会議 2010年01月
「私の研究」李津娥 広告の面白さが原点 政治広告中心に幅広く(インタビュー記事)
日経広告研究所報 ( 252 ) 2010年
報道における偏向性知覚の影響(3) −アドボカシー意向の促進−
李津娥・李光鎬・正木誠子
日本社会心理学会第62回大会,
報道における偏向性知覚の影響(1) −メディアシニシズムの誘発 −
李光鎬・李津娥・正木誠子
日本社会心理学会第62回大会,
報道における偏向性知覚の影響(2) −「メディア影響の推定効果」・「第三者効果」との関連 −
正木誠子・李光鎬・李津娥
日本社会心理学会第62回大会,
Psychological Responses, Health Literacy and Information Behavior during the COVID-19 Pandemic
Jinah Lee
KGRI International Online Conference, “Risk Society and the Media in an Uncertain Age”,
A Survey on Media Use and Social Adjustment: The Case of Japanese Sojourners Living Abroad
Jinah Lee
Keio Session: How do People (Re)Act to Health-related Issues?: Health, the Media and the People, The Tenth International Conference of the Ateneo Center for Asian Studies(10th ACAS-ICAS), Health, Migration, and Transitions in Asia ,
多様化する社会における広告とジェンダー表象
慶應義塾大学学事振興資金(研究科枠), 李津娥, 未設定
クリティカル・オーディエンス-メディア批判の社会心理学-
慶應義塾大学メディア・コミュニケーション研究所, 研究・教育基金によるプロジェクト, 李津娥, その他, 研究代表者
ディアスポラの母国メディアおよびホスト社会メディアの利用とその影響
慶應義塾大学, 学術振興資金, 李光鎬, その他, 研究分担者
基軸プロジェクト研究推進プログラム<安全> リスク社会とメディア
慶應義塾大学グローバルリサーチインスティテュート, 山本信人, その他, 研究分担者
アジアにおけるメディア政治の現代的位相
東アジア研究所, 高橋産業経済研究財団研究助成, 山腰修三, 研究分担者
コミュニケーション特殊研究Ⅱ
2022年度
コミュニケーション特殊研究Ⅰ
2022年度
共同通信寄附講座 特殊研究Ⅱ(ニュース活動)
2022年度
共同通信寄附講座 特殊研究Ⅰ(ニュース活動)
2022年度
特殊研究Ⅰ(広告コミュニケーション論)
2022年度
メディア心理学
東京女子大学
春学期
Advertising and Consumer Psychology
Tokyo Woman's Christian University
秋学期
4年次演習(コミュニケーション)I,II
東京女子大学
3年次演習(コミュニケーション)I,II
東京女子大学
2年次演習(コミュニケーション)
東京女子大学
Zainichi, Korean diaspora in Japan: Historical context and current situation
Guest lecture at Comparative culture between Korea and Latin America (チリカトリック大学)
,広告を避ける消費者のこころ
メディア・コミュニケーション研究所オリエンテーション,
,東京女子大学比較文化研究所総合教養講座「旅の文化論」(公開講座、チェーンレクチャー)
メディア社会と情報
アセック, PROGRESS2006メディアセッション講演,
,Discussant for 3rd Yonsei-Keio Media and Communication Seminar
(Yonsei University) , 2018年05月
Discussant for Keio – NCCU (National Chengchi University) Media Seminar
(Keio University) , 2018年02月
運営委員, 慶應義塾大学東アジア研究所
学習指導, 慶應義塾大学メディア・コミュニケーション研究所
編集委員, 日本マス・コミュニケーション学会
紀要編集委員, 慶應義塾大学大学院社会学研究科
広告定点観測プロジェクト選定委員, 日経広告研究所