佐久間 亜紀 (サクマ アキ)

Sakuma, Aki

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所属(所属キャンパス)

研究所・センター等 教職課程センター 教職課程センター (三田)

職名

教授

プロフィール 【 表示 / 非表示

  • 1968年東京生。早稲田大学教育学部卒業。東京大学大学院教育学研究科博士課程修了(博士(教育学)。 東京学芸大学教員養成カリキュラム開発研究センター准教授などを経て、現職。 専門は、教育方法学、教師教育論。 日本教育方法学会全国常任理事、日本教師教育学会理事。 教師の力量形成を研究・実践し、各地の学校現場で授業づくりに取り組むとともに、対人支援専門職(看護・介護職など)の人材育成について講演やワークショップを行っている。授業研究会「第三土曜の会」主宰。 著書に『現代日本の教師』(放送大学教育振興会、2015年)など。

その他の所属・職名 【 表示 / 非表示

  • 大学院社会学研究科, 委員

学位 【 表示 / 非表示

  • 博士(教育学), 東京大学, 論文

 

研究分野 【 表示 / 非表示

  • 教育学

 

著書 【 表示 / 非表示

  • アメリカ教師教育史

    佐久間 亜紀, 東京大学出版会, 2017年02月

    担当範囲: 単著

  • 現代日本の教師

    佐久間 亜紀, 放送大学出版会, 2015年

    担当範囲: 第3、11章

  • 教育の方法・技術

    佐久間 亜紀, 学文社, 2014年

    担当範囲: 第7章

  • グローバル化・社会変動と教育-文化と不平等の教育社会学

    佐久間 亜紀, 東京大学出版会, 2012年

    担当範囲: 第9章

  • リーディングス日本の教育と社会 教師という仕事

    佐久間 亜紀, 日本図書センター, 2009年

    担当範囲: 第7章

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論文 【 表示 / 非表示

  • The origin of teaching as a profession in Japan: A transnational analysis of the relationship between professionalism and nationalism in the 19th century

    佐久間 亜紀

    Espacio, Tiempo y Educación 5 ( 2 ) 33 - 54 2018年05月

    研究論文(学術雑誌), 査読有り,  ISSN  2340-7263

     概要を見る

    How was the concept of «teaching as a profession» advocated in the 19th century? In this study, this question is analysed by focusing on how the Japanese version of the concept was imported from the West and subsequently transformed in this non-Christian setting. It was formulated not only by a national action to create a strong centralized nation-state in Asia, but also through the transnational interaction of European, American, and Japanese educational leaders. First, the author argues that, the early Japanese concept of «teaching as a profession» is explored by examining the ideas of Mori Arinori, the first Minister of Education. Mori claimed that, in order to safeguard children’s morality, teaching should be a holy-calling profession in Japan. For him, this meant educating the subsequent generations to be obedient to their holy nation. Second, Mori’s images of education are shown to be consistent with those in the United States, where he had studied as a diplomat. These images were shared not only by US leaders such as Horace Mann, but also with Prussian and French leaders of the era. In both countries, both the holy-calling theory and the profession theory included nationalism, whose ultimate aim was education for the nation. However, while the sacredness of the republican polity was based on the ideals of individualism and liberty in the United States, the sacredness of the imperial polity in Japan was promoted by the Emperor the apotheosis of the imperial line, unbroken for ages eternal. These historical origins of the concept of teaching suggest why the professionalisation of teaching in Japan has been advanced by forces that hoist the flag of national particularism, and by a government that supports this view. This implies that teaching professionalism does not always connote democracy or the human rights of children/teachers.

  • 教員養成における専門教育の課題

    佐久間 亜紀

    歴史評論 (歴史科学協議会)  774   5 - 18 2014年

    研究論文(学術雑誌), 単著, 査読有り

  • 教員養成改革の動向-教職実践演習の意義と課題

    佐久間 亜紀

    教育方法42 (日本教育方法学会)  42   111 - 124 2013年

    研究論文(学術雑誌), 単著, 査読無し

  • 1990年代以降の教員養成カリキュラムの変容 -市場化と再統制化-

    佐久間 亜紀

    教育社会学研究 (日本教育社会学会)  86   97 - 112 2010年

    研究論文(学術雑誌), 単著, 査読有り

  • なぜ、いま教員免許更新制度なのか-教育ポピュリズムにさらされる教師たち-

    佐久間 亜紀

    世界 (岩波書店)     123 - 131 2007年06月

    研究論文(学術雑誌), 単著, 査読無し

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総説・解説等 【 表示 / 非表示

  • 誰のための教職大学院なのか-戦後教員養成原則の危機-

    佐久間 亜紀

    世界 (岩波書店)     123 - 131 2007年05月

    総説・解説(商業誌、新聞、ウェブメディア)

競争的資金等の研究課題 【 表示 / 非表示

  • 戦後日本における教職の専門性の史的展開に関する総合的研究

    2013年04月
    -
    2017年03月

    文部科学省, 科学研究費補助金(文部科学省・日本学術振興会), 補助金,  代表

  • 教員養成系大学・学部の『生き残り戦略』に関する史的研究-教師教育批判の日米比較社会史

    2005年04月
    -
    2010年03月

    文部科学省, 科学研究費補助金(文部科学省・日本学術振興会), 補助金,  代表

  • 「教職の専門性」概念の史的変化-19世紀米国教員養成実践史のジェンダーの視点からの再検討

    2002年04月
    -
    2006年03月

    文部科学省, 科学研究費補助金(文部科学省・日本学術振興会), 補助金, 

  • International Rotary Foundation Ambassadorial Scholarships

    1998年
    -
    1999年

    International Rotary Foundation, Aki SAKUMA, 代表

受賞 【 表示 / 非表示

  • 平塚らいてう賞

    佐久間亜紀, 2018年03月, 日本女子大学, 男女共同参画社会を実現するための教師をどう育てるか、その研究と実践

    受賞区分: その他の賞

 

担当授業科目 【 表示 / 非表示

  • 比較教育学特殊研究Ⅳ

    2019年度

  • 比較教育学特殊研究Ⅲ

    2019年度

  • 教育学特殊演習Ⅱ

    2019年度

  • 教育学特殊演習Ⅰ

    2019年度

  • 比較教育学特殊演習Ⅱ

    2019年度

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