-
Affiliation
-
Research Centers and Institutes, Teacher Training Center Center for Teachers (Mita)
-
Position
-
Professor
![]() KEIO RESEARCHERS INFORMATION SYSTEM |
Details of a Researcher
このページはJavascriptを使用しています。すべての機能を使用するためにはJavascript を有効にする必要があります。
Sakuma, Aki
|
|
Aki SAKUMA is a Professor at Center for Teachers, Keio University. Her major is Education, Teacher Education, and Women's Studies. Her main theme is the history of teacher educaiton in US and Japan. Her originality is to analyze it from gender/transnational perspective. She is the author of #IR#IThe history of Teacher Education in the 19th century America (2017)[in Japanese].
佐久間 亜紀, 佐伯 胖, ミネルヴァ書房, 2019
アメリカ教師教育史
Aki SAKUMA, 東京大学出版会, 2017.02
Scope: 単著
佐久間 亜紀, 東京大学出版会, 2017
現代日本の教師
Aki SAKUMA, 放送大学出版会, 2015
Scope: 第3、11章
教育の方法・技術
Aki SAKUMA, 学文社, 2014
Scope: 第7章
Aki SAKUMA
Espacio, Tiempo y Educación (Espacio, Tiempo y Educacion) 5 ( 2 ) 33 - 54 2018.05
Research paper (scientific journal), Single Work, Accepted, ISSN 2340-7263
浅井 幸子・黒田 友紀・杉山 二季・玉城 久美子・柴田 万里子・望月 一枝 編著『教師の声を聴く 教職のジェンダー研究からフェミニズム教育学へ』
佐久間 亜紀
THE JAPANESE JOURNAL OF EDUCATIONAL RESEARCH (Japanese Educational Research Association) 84 ( 4 ) 476 - 477 2017
ISSN 0387-3161
明治初期師範学校における教職像の再検討:-アメリカの影響の観点から-
佐久間 亜紀
Proceedings of the Annual Conference of Japanese Educational Research Association (Japanese Educational Research Association) 75 ( 0 ) 374 - 375 2017
林 泰成・山名 淳・下司 晶・古屋恵太 編著『教員養成を哲学する 教育哲学に何ができるか』
佐久間 亜紀
THE JAPANESE JOURNAL OF EDUCATIONAL RESEARCH (Japanese Educational Research Association) 82 ( 3 ) 473 - 474 2015
ISSN 0387-3161
教員養成における専門教育の課題
Aki SAKUMA
歴史評論 (歴史科学協議会) 774 5 - 18 2014
Research paper (scientific journal), Single Work, Accepted
Sakuma, Aki
学事振興資金研究成果実績報告書 (慶應義塾大学) 2019
Sakuma, Aki
学事振興資金研究成果実績報告書 (慶應義塾大学) 2018
A study on the historical contexts of professionality of teaching in post-war Japan
Sakuma, Aki
科学研究費補助金研究成果報告書 2016
誰のための教職大学院なのか-戦後教員養成原則の危機-
Aki SAKUMA
世界 (岩波書店) 123 - 131 2007.05
Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)
戦後日本における教職の専門性の史的展開に関する総合的研究
文部科学省, Grant-in-Aid for Scientific Research, Research grant, Principal investigator
教員養成系大学・学部の『生き残り戦略』に関する史的研究-教師教育批判の日米比較社会史
文部科学省, Grant-in-Aid for Scientific Research, Research grant, Principal investigator
「教職の専門性」概念の史的変化-19世紀米国教員養成実践史のジェンダーの視点からの再検討
文部科学省, Grant-in-Aid for Scientific Research, Research grant, No Setting
International Rotary Foundation Ambassadorial Scholarships
International Rotary Foundation, Aki SAKUMA, No Setting, Principal investigator
平塚らいてう賞
佐久間亜紀, 2018.03, 日本女子大学, 男女共同参画社会を実現するための教師をどう育てるか、その研究と実践
Type of Award: Other
SPECIAL STUDY OF COMPARATIVE EDUCATION 4
2023
SPECIAL STUDY OF COMPARATIVE EDUCATION 3
2023
SEMINAR: SPECIAL STUDY OF COMPARATIVE PEDAGOGY 2
2023
SEMINAR: SPECIAL STUDY OF COMPARATIVE PEDAGOGY 1
2023
SEMINAR: COMPARATIVE PEDAGOGY 2
2023
教育史学会
日本教育学会
日本教育方法学会
日本教師教育学会
日本アメリカ史学会