-
Affiliation
-
Research Centers and Institutes, Teacher Training Center Center for Teacher Education and Research (Mita)
-
Position
-
Professor
KEIO RESEARCHERS INFORMATION SYSTEM |
Details of a Researcher
このページはJavascriptを使用しています。すべての機能を使用するためにはJavascript を有効にする必要があります。
Sakuma, Aki
|
|
Aki SAKUMA is a Professor at Center for Teachers, Keio University. Her major is Education, Teacher Education, and Women's Studies. Her main theme is the history of teacher educaiton in US and Japan. Her originality is to analyze it from gender/transnational perspective. She is the author of #IR#IThe history of Teacher Education in the 19th century America (2017)[in Japanese].
教育方法学辞典
日本教育方法学会編, Dictionary of Educational Methods, 2024.10, Page: 349
Scope: 第9章第2節 教師の力量形成, Contact page: 教師教育, 教師教育とジェンダー
佐久間 亜紀 , 石井 英真 , 丸山 英樹, 青木 栄一 , 仁平 典宏 , 濱中 淳子 , 下司 晶, 世織書房, 2023
松岡 亮二 , 卯月 由佳 , 多喜 弘文 , 寺町 晋哉 , 高橋 史子, 伊藤 氏貴 , 阿部 公彦 , 寺沢 拓敬 , 中村 高康 , 苅谷 剛彦 , 児美川 孝一郎 , 相澤 真一 , 小林 雅之 , 内田 良 , 佐久間 亜紀 , 末冨 芳, 中室 牧子 , 川口 俊明, 大根田 頼尚, 伊藤 寛武, 八田 聡史, 渡邉 浩人, 中央公論新社, 2021
佐久間 亜紀, 佐伯 胖, ミネルヴァ書房, 2019
アメリカ教師教育史
Aki SAKUMA, 東京大学出版会, 2017.02
Scope: 単著
教師と研究者が実践を語り合う意義と葛藤-ナラティブ・アプローチによる授業研究の再評価
佐久間亜紀, 菊池友也
教育方法 語り合いを生む教育実践研究 (図書文化) 53 2024.11
Research paper (scientific journal), Joint Work, Lead author
A Response to Mayumi Horiuchi’s Book from the Standpoint of Historical Research on American Women Teachers
Sakuma Aki
Women and Gender in History (Japan Women's History Network) 11 ( 0 ) 64 - 65 2024.02
ISSN 21884331
Sakuma Aki, Shimazaki Naoto
Educational Studies in Japan (Japanese Educational Research Association) 18 ( 0 ) 191 - 210 2024
ISSN 18814832
森有礼の教職像における米国プロテスタンティズムの影響-聖職像と専門職像の関係
佐久間亜紀
慶應義塾大学教職課程センター年報 (慶應義塾大学教職課程センター) 31 57 - 90 2023.08
Research paper (scientific journal), Lead author
アンディ・ハーグリーブス、マイケル・フラン 著、木村 優、篠原 岳司、秋田 喜代美 監訳『専門職としての教師の資本 21世紀を革新する教師・学校・教育政策のグランドデザイン』
佐久間 亜紀
THE JAPANESE JOURNAL OF EDUCATIONAL RESEARCH (Japanese Educational Research Association) 90 ( 1 ) 205 - 206 2023
ISSN 03873161
森有礼の教職像における米国プロテスタンティズムの影響 : 聖職像と専門職像の関係
Sakuma, Aki
Annals of the Teacher Training Center Keio University (慶應義塾大学教職課程センター) ( 31 ) 57 - 90 2022
Sakuma, Aki
学事振興資金研究成果実績報告書 (慶應義塾大学) 2019
Sakuma, Aki
学事振興資金研究成果実績報告書 (慶應義塾大学) 2018
A study on the historical contexts of professionality of teaching in post-war Japan
Sakuma, Aki
科学研究費補助金研究成果報告書 2016
共に生きる社会を目指して-私の失敗談から
佐久間亜紀
ことばと文化 (慶應義塾志木高等学校) 23 2019.03
Lecture material (seminar, tutorial, course, lecture, etc.), Lead author
誰のための教職大学院なのか-戦後教員養成原則の危機-
Aki SAKUMA
世界 (岩波書店) 123 - 131 2007.05
Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)
なぜ、いま教員免許更新制なのか-教育ポピュリズムにさらされる教師たち
佐久間亜紀
世界 (岩波書店) 761 2007.02
Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media), Lead author
Cultivating STEM/STEAM Thinkers: Linking Policy, Research, and Practice
Aki SAKUMA
(Toronto) ,
Oral presentation (invited, special), Centre for the Study of Global Japan, Munk School, University of Toronto
Is the Professionalism of Teaching Hurting Teachers in Japan?
Aki SAKUMA
Seminar of the Centre for the Study of Global Japan, Public policy, East Asia, Innovation (Toronto) ,
Oral presentation (invited, special), Munk School of Global Affairs & Public Policy at the University of Toronto
Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, Grant-in-Aid for Scientific Research (B), No Setting
戦後日本における教職の専門性の史的展開に関する総合的研究
文部科学省, Grant-in-Aid for Scientific Research, Research grant, Principal investigator
Interaction between Education Labor Movements and Social/Education System in Post War Japan
Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, HIROTA Teruyuki, SAKUMA Aki, TSUTSUI Miki, TOKUHISA Kyoko, ARAI Eijiro, UEGAMI Kazuki, SUETOMI Kaori, NUNOMURA Ikuko, MORI Naoto, ONO Masayoshi, UNAI Kazufumi, MARUYAMA Kazuaki, KOGA Toru, IWATA Kou, OTA Hiroki, SHIMIZU Yuichiro, NINOMIYA Yu, FUJIWARA Masahiro, SATO Shinpei, TANAKA Maho, KANEKO Ryouji, NAGAMINE Kousaku, KAGAWA Nanami, NAKAJIMA Ryouta, TAKAGI Kanae, Grant-in-Aid for Scientific Research (A), No Setting
Research on Educational System and Practice of Graduate schools for Teacher Training
Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, WAIDA Seiji, TAKANO Kazuko, WAKAI Yaiti, SATAKE Katsuyoshi, MORI Toru, ARAI Hajime, ASAHI Motoaki, ONOSE Yoshiyuki, KURAMA Yumi, SAKUMA Aki, Grant-in-Aid for Scientific Research (B), No Setting
教員養成系大学・学部の『生き残り戦略』に関する史的研究-教師教育批判の日米比較社会史
文部科学省, Grant-in-Aid for Scientific Research, Research grant, Principal investigator
平塚らいてう賞
佐久間亜紀, 2018.03, 日本女子大学, 男女共同参画社会を実現するための教師をどう育てるか、その研究と実践
Type of Award: Other
平塚らいてう賞
佐久間亜紀, 2018.03, 日本女子大学, 男女共同参画社会を実現するための教師をどう育てるか、その研究と実践
Type of Award: Other
平塚らいてう賞
佐久間亜紀, 2018.03, 日本女子大学, 男女共同参画社会を実現するための教師をどう育てるか、その研究と実践
Type of Award: Other
SEMINAR: STUDY OF EDUCATIONAL ISSUES/PROBLEMS
2024
SEMINAR: SPECIAL STUDY OF PEDAGOGY 2
2024
SEMINAR: SPECIAL STUDY OF PEDAGOGY 1
2024
SEMINAR: SPECIAL STUDY OF COMPARATIVE PEDAGOGY 2
2024
SEMINAR: SPECIAL STUDY OF COMPARATIVE PEDAGOGY 1
2024
SEMINAR: STUDY OF EDUCATIONAL ISSUES/PROBLEMS
Keio University
CONTEMPORARY STUDY ON TEACHER
Keio University
SEMINAR: COMPARATIVE PEDAGOGY 2
Keio University
SEMINAR: COMPARATIVE PEDAGOGY 1
Keio University
SEMINAR: EDUCATION STUDIES 2
Keio University
日本教育学会
日本教育方法学会
日本教師教育学会
日本アメリカ史学会
History of Education Society