坂下 玄哲 (サカシタ モトタカ)

Sakashita, Mototaka

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所属(所属キャンパス)

経営管理研究科 (日吉)

職名

教授

HP

外部リンク

経歴 【 表示 / 非表示

  • 2004年04月
    -
    2007年03月

    上智大学, 経済学部経営学科, 専任講師

  • 2013年04月
    -
    2013年12月

    Northwestern University, Kellogg School of Management, Visiting Scholar

  • 2015年10月
    -
    2018年09月

    Northwestern Univerisity, Retail Analytics Council, Medill School of Integrated Marketing Communications, Research Fellow

  • 2018年10月
    -
    2021年09月

    Northwestern University, Spiegel Digital & Database Research Center, Medill School of Integrated Marketing Communications , Research Affiliate

  • 2024年03月

    同済大学, 経営管理大学院, Visiting Scholar

学歴 【 表示 / 非表示

  • 1993年04月
    -
    1999年03月

    神戸大学, 経営学部

    大学, 卒業

  • 1999年04月
    -
    2001年03月

    神戸大学, 大学院経営学研究科

    大学院, 修了, 博士前期

  • 2001年04月
    -
    2004年03月

    神戸大学, 大学院経営学研究科

    大学院, 修了, 博士後期

学位 【 表示 / 非表示

  • 修士(商学), 神戸大学, 課程, 2001年03月

    購買意思決定局面におけるブランドの影響に関する実証研究

  • 博士(商学), 神戸大学, 課程, 2004年03月

    消費者の選択的情報取得の2類型に関する実証研究:属性とブランド

 

研究分野 【 表示 / 非表示

  • 人文・社会 / 商学

研究キーワード 【 表示 / 非表示

  • マーケティング

  • 消費者行動

  • ブランドマネジメント

  • 小売マネジメント

 

著書 【 表示 / 非表示

  • Generation Z in Japan: Raised in Anxiety

    Sakashita M., The New Generation Z in Asia: Dynamics, Differences, Digitalization, 2020年01月

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    Generation Z in Japan, born between 1995 and 2010, has unique characteristics. First, they are pessimists, which is mainly because of the challenging environment in which they were raised, with long-lasting low economic growth and multiple natural disasters. Second, they are digital natives, with a high level of digital device literacy. Raised in a highly advanced technological environment, they benefit in various ways by leveraging such devices. Also, they value relationships with family and friends, forming very close intimate relationships with their parents and broad shallow relationships with their friends. These unique characteristics turn Generation Z into a careful spender in consumption, and a stability seeker in workplaces. As consumers, they are very knowledgeable using both online/offline information, thus, are very selective and cautious when spending their money trying to prepare for the possible risk in the future. As employees, they are less loyal to companies and value their private life higher than their work life. A guideline for targeting Generation Z in Japan is presented.

  • The Routledge Companion to Identity and Consumption

    Kimura J., Sakashita M., Routledge, 2012年12月,  ページ数: 1-418

    担当範囲: Chapter 3, Mother possessing Daughter: Dual role of Extended Self,  担当ページ: 292-301

  • マーケティングの力

    恩藏直人, 坂下玄哲, 有斐閣, 2023年05月,  ページ数: 1-350

  • サービスと消費者行動

    坂下玄哲, 千倉書房, 2020年02月

    担当範囲: 日本におけるオーガニック食品購買者の特徴,  担当ページ: 85-110

  • ベーシック・マーケティング(第二版)

    恩蔵直人, 三浦俊彦, 芳賀康浩, 坂下玄哲, 同文舘出版, 2019年07月,  ページ数: 1-280

    担当範囲: 第4章 マーケティング・リサーチ,  担当ページ: 77-97

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論文 【 表示 / 非表示

  • Sustaining shopping momentum in retail malls using real-time messaging

    Vakeel K.A., Fudurić M., Viswanathan V., Sakashita M.

    Journal of Retailing (Journal of Retailing)  99 ( 1 ) 102 - 114 2023年

    研究論文(学術雑誌), 共著, 査読有り,  ISSN  00224359

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    Retail malls thrive not only on foot traffic they attract but also on buyers spending at multiple retailers in the mall. While the importance of shopping momentum, i.e., buyers continuing to shop, is known, few studies have examined how mobile promotions can incentivize buyers to sustain their shopping momentum in a mall. This study examines how a mall operator targets buyers in its loyalty program with a real-time message (RTM) to encourage them to sustain their shopping momentum and spend more at the next retailer. We use a quasi-experimental design and show that the RTM has a stronger effect on heavy than light buyers. Specifically, moderate and heavy buyers are more likely to respond favorably to RTMs by sustaining shopping momentum and increasing spending at the next retailer. In contrast, the RTM has no effect on shopping momentum of light buyers, and if they continue to shop, they lower their subsequent spending. The study has important implications for retailers using mobile applications to target buyers with relevant real-time promotions to achieve desired outcomes.

  • Why do people avoid and postpone the use of voice assistants for transactional purposes? A perspective from decision avoidance theory

    Malodia S., Kaur P., Ractham P., Sakashita M., Dhir A.

    Journal of Business Research (Journal of Business Research)  146   605 - 618 2022年07月

    研究論文(学術雑誌), 共著, 査読有り,  ISSN  01482963

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    Consumers increasingly adopt artificial intelligence (AI) enabled voice assistants (VAs) for transactional and non-transactional uses due to these devices’ inherent affordances, such as their ease of use and convenience. Despite the widespread adoption of VAs in recent times, consumers continue to avoid using VAs for transactional purposes. Currently, we have a limited understanding of the various antecedents and consequences of consumer decision avoidance in the context of VAs. This study aims to bridge this gap by adopting the decision avoidance theory as a theoretical lens and a convergent mixed-methods approach to identify the antecedents (i.e. cognitive biases and nudging) and consequences (i.e. rejection of VAs for transactional purposes and intention to adopt VAs for transactional purposes) of consumer decision avoidance (i.e. consumer inertia and procrastination). The study findings suggest a positive association of cognitive biases with consumer inertia, procrastination and rejection. While nudging is positively associated with procrastination and intentions, it shares a negative association with rejection. Consumer inertia is positively associated with rejection and negatively associated with intentions. Meanwhile, procrastination shares a positive association with intention and a negative association with rejection. Technology comfort has a significant moderating (negative) influence on the association between cognitive biases and intentions.

  • Personality and travel intentions during and after the COVID-19 pandemic: An artificial neural network (ANN) approach

    Talwar S., Srivastava S., Sakashita M., Islam N., Dhir A.

    Journal of Business Research (Journal of Business Research)  142   400 - 411 2022年03月

    研究論文(学術雑誌), 共著, 査読有り,  ISSN  01482963

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    The tourism sector has been deeply ravaged by the COVID-19 pandemic as many individuals abstained entirely from travel. Thus, before contemplating the trajectory of the sector's recovery, it is essential to understand individuals’ travel intentions both during and after the pandemic. The present study contributes in this regard by examining the impact of individuals’ personality traits categorised by the five-factor model, or the Big Five, on their leisure travel intentions during and after the pandemic. To this end, we utilised an artificial neural network (ANN) approach to analyse 500 responses from individuals residing in Japan. The results reveal that extraversion has the strongest relative influence on intentions to travel during the pandemic, whereas openness to experience has the strongest influence on travel intentions after the pandemic. This study is the first of its kind to examine the influence of the Big Five personality traits on travel intentions in the context of a pandemic.

  • Green apparel buying behaviour: A Stimulus–Organism–Behaviour–Consequence (SOBC) perspective on sustainability-oriented consumption in Japan

    Dhir A., Talwar S., Sadiq M., Sakashita M., Kaur P.

    Business Strategy and the Environment (Business Strategy and the Environment)  30 ( 8 ) 3589 - 3605 2021年12月

    研究論文(学術雑誌), 共著, 査読有り,  ISSN  09644733

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    The green apparel literature has previously examined the disparity between consumers' positive purchase intentions and their actual purchase behaviour. This dichotomous behaviour represents the critical ‘intention–behaviour gap’, which marketers must seek to reduce to increase sales of their products. The current study thus seeks to identify the drivers of green apparel purchase behaviour that may potentially mitigate this gap. The proposed conceptual model is grounded in the Stimulus–Organism–Behaviour–Consequence (SOBC) paradigm and is tested through an analysis of cross-sectional data collected from 387 green apparel product consumers in Japan who were sourced through Macromill Inc. The findings suggest that optimism as the stimulus is positively associated with labelling satisfaction and labelling desire, which, in turn, are positively associated with purchase intentions, representing behaviour. Furthermore, purchase intentions are positively associated with shopping routine and fully mediate the association between shopping routine and buying behaviour. The study provides interesting strategic inputs for green apparel marketers and retailers.

  • A social comparison theory approach to mothers’ and daughters’ clothing co-consumption behaviors: A cross-cultural study in France and Japan

    Gentina E., Huarng K., Sakashita M.

    Journal of Business Research (Journal of Business Research)  89   361 - 370 2018年08月

    研究論文(学術雑誌), 共著, 査読有り,  ISSN  01482963

     概要を見る

    © 2017 Elsevier Inc. Much remains unknown about the clothing co-consumption practices of mothers and their teenage daughters, especially from a cross-cultural perspective. This study uses social comparison theory to examine how mothers engage in clothing co-consumption practices with their adolescent daughters and the effects on their likelihood of changing brands, stores, or styles. It includes 732 French and Japanese mothers who have adolescent daughters between the ages of 15 and 18 years. The structural equation modeling and qualitative analysis with structural associations reveal that Japanese mothers with high self-esteem enter into strong social comparisons, which lead to co-consumption practices (common shopping, joint purchases, clothing exchanges), whereas regardless of their levels of self-esteem, French mothers engage in social comparison processes that lead them to change their clothing styles, brands, and stores.

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KOARA(リポジトリ)収録論文等 【 表示 / 非表示

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総説・解説等 【 表示 / 非表示

  • 多様化分散化する消費者ニーズへいかに対処すべきか

    坂下玄哲

    [季刊]企業経営 142   12 - 15 2018年04月

    記事・総説・解説・論説等(学術雑誌), 単著

  • 過度な「ライン拡張」への警鐘~優れたブランド管理のために~

    坂下玄哲

    [季刊]企業経営 127   8 - 11 2014年07月

    記事・総説・解説・論説等(学術雑誌), 単著

  • 消費者購買意思決定

    坂下玄哲

    一橋ビジネスレビュー 57 ( 3 ) 94 - 95 2009年12月

    記事・総説・解説・論説等(学術雑誌), 単著

  • 市場選択戦略①

    坂下玄哲

    日経産業新聞  2008年12月

    記事・総説・解説・論説等(商業誌、新聞、ウェブメディア), 単著

  • 市場選択戦略②

    坂下玄哲

    日経産業新聞  2008年12月

    記事・総説・解説・論説等(商業誌、新聞、ウェブメディア), 単著

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研究発表 【 表示 / 非表示

  • Effectiveness of Real-Time Mobile Messaging: A Natural Field Experiment

    Mototaka Sakashita

    2019年08月

    口頭発表(一般)

  • Do Luxury Brand Promotions Drive More Purchases?

    Mototaka Sakashita

    2018年05月

    口頭発表(一般)

  • Mothers’ consumption behavior with their teenage daughter from social comparison theory: A cross-cultural study

    Mototaka Sakashita

    2017年06月

    口頭発表(一般)

  • Customer citizenship behavior in virtual brand communities

    Mototaka Sakashita

    2019年06月

    口頭発表(一般)

  • Communicating through brand websites to create unique brands

    Mototaka Sakashita

    2015年07月

    口頭発表(一般)

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競争的研究費の研究課題 【 表示 / 非表示

  • シェアリングエコノミーの促進・阻害要因に関する日印国際比較研究

    2023年04月
    -
    2026年03月

    坂下 玄哲, 基盤研究(C), 補助金,  研究代表者

  • モバイルコミュニケーションが消費者購買意思決定に与える影響に関する実証研究

    2020年04月
    -
    2023年03月

    文部科学省・日本学術振興会, 科学研究費助成事業, 坂下 玄哲, 基盤研究(C), 補助金,  研究代表者

  • オムニチャネルを通じた小売店舗ブランド構築に関する実証研究

    2017年04月
    -
    2020年03月

    文部科学省・日本学術振興会, 科学研究費助成事業, 坂下 玄哲, 基盤研究(C), 補助金,  研究代表者

  • 消費者のブランド無選好を形成する要因とその結果に関する実証研究

    2014年04月
    -
    2017年03月

    文部科学省・日本学術振興会, 科学研究費助成事業, 坂下 玄哲, 基盤研究(C), 補助金,  研究代表者

     研究概要を見る

    本研究は、消費者が特定製品カテゴリーに存在する異なる複数のブランドに対する選好をいずれも形成しないような状況(ブランド無選好)に注目し、それがいかなる要因によってもたらされ、かつ、結果としてどのような効果を生むかについて、特に消費者の認知構造という視点から理論的、かつ実証的に検討を加えることを目的として行われた。経験データの分析結果から、特定ブランド情報を活発に閲覧する消費者ほど、単一製品カテゴリーにおける主要なブランド間の類似性(ブランド・パリティー)を低く知覚すること、結果として当該ブランドへの態度も高くなる可能性があることがわかった。

受賞 【 表示 / 非表示

  • 第3回商品開発・管理学会優秀発表賞

    2010年06月, 商品開発・管理学会

    受賞区分: 国内学会・会議・シンポジウム等の賞

  • 第8回公益財団法人吉田秀雄記念事業財団吉田秀雄賞奨励賞

    2010年, 公益財団法人吉田秀雄記念事業財団

    受賞区分: 出版社・新聞社・財団等の賞

  • 第1回日本消費者行動研究学会JACS-SPSS論文プロポーザル賞

    2001年06月, 日本消費者行動研究学会

    受賞区分: 国内学会・会議・シンポジウム等の賞

 

担当授業科目 【 表示 / 非表示

  • マーケティング特殊講義

    2024年度

  • マーケティング演習

    2024年度

  • マーケティング(EMBA)

    2024年度

  • マーケティング

    2024年度

  • 個人研究C(EMBA)

    2024年度

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所属学協会 【 表示 / 非表示

  • European Marketing Academy, 

    2015年05月
    -
    継続中
  • European Advertising Academy, 

    2015年06月
    -
    2019年
  • 日本消費者行動研究学会, 

    1999年04月
    -
    継続中
  • 日本商業学会, 

    1999年04月
    -
    継続中

委員歴 【 表示 / 非表示

  • 2018年
    -
    2022年

    IJMD編集委員会委員, 日本商業学会

  • 2011年04月
    -
    継続中

    幹事, 日本商業学会関東部会

  • 2011年04月
    -
    継続中

    テーマセッションコーディネーター, 日本商業学会関東部会