-
Affiliation
-
Faculty of Environment and Information Studies (Shonan Fujisawa)
-
Position
-
Professor
KEIO RESEARCHERS INFORMATION SYSTEM |
Details of a Researcher
このページはJavascriptを使用しています。すべての機能を使用するためにはJavascript を有効にする必要があります。
Imai, Mutsumi
|
|
大学助手(嘱託)(環境情報学部)
大学助手(嘱託)(環境情報学部)
大学助手(嘱託)(環境情報学部)
大学助手(嘱託)(環境情報学部)
大学専任講師(環境情報学部)
Keio University, Faculty of Literature, 西洋史学科
University, Graduated
Keio University, Graduate School, Division of Sociology
Graduate School, Completed, Master's course
Keio University, Graduate School, Division of Sociology
Graduate School, Withdrawal after completion of doctoral course requirements, Doctoral course
Humanities & Social Sciences / Cognitive science (Cognitive Science)
言語学習における学習方略の自己生成プロセス,
Segmentation and lexicalization of action events in young children.,
小学校での英語教育は必要ない
IMAI MUTSUMI, 慶應義塾大学出版会, 2005.05
Scope: 77-99
The nature of word learning biases: From a cross linguistic perspective.
Etsuko Haryu, MIT Press,, 2002
人が学ぶということ:学習の認知科学
IMAI MUTSUMI, 北樹出版, 2002
共立出版
IMAI MUTSUMI, 2001.11
Scope: 148-178
ことばの認知科学事典
IMAI MUTSUMI, 大修館書店, 2001.07
Scope: 210-225
Yang J., Asano M., Kanazawa S., Yamaguchi M., Imai M.
Scientific Reports (Scientific Reports) 9 ( 1 ) 2019.12
Saji N., Akita K., Kantartzis K., Kita S., Imai M.
PLoS ONE (PLoS ONE) 14 ( 7 ) 2019
Human locomotion in languages: Constraints on moving and meaning. .
IMAI MUTSUMI
Journal of Memory & Language. (Jul2014, Vol. , -123. 17p. .) 74 107 - 123 2014.07
The influence of grammatical gender on German speakers'reasoning about biological properties of animals.
IMAI MUTSUMI
Talk presented at a colloquium at Bangor University (Bangor University,Dapartment of psychology and the center for Bilingualism research) 2011.12
Research paper (other academic), Single Work
Bootstrapping mechanism in young chilidren's verb learning.
IMAI MUTSUMI
Talk presented at a colloquium at Northwestern University SILC center (Northwestern university SILC center) 2011.11
Research paper (other academic), Single Work
Imai, Mutsumi
学事振興資金研究成果実績報告書 (慶應義塾大学) 2020
Imai, Mutsumi
科学研究費補助金研究成果報告書 2020
The process of construction of the color lexicon as a collected system
Imai, Mutsumi
科学研究費補助金研究成果報告書 2019
Imai, Mutsumi
科学研究費補助金研究成果報告書 2016
Model-free and model-based learning mechanism for lexical acquisition
Imai, Mutsumi
科学研究費補助金研究成果報告書 2015
Eleven month-old infants detect sound symbolism:Evidence from an ERP study.
Imai,M.,Asano,M.,Arata,M.,Kita,S.,& Okada,H.
The 36th Boston University Conference on Language Development(BUCLD) (Boston,USA) ,
Poster presentation
心の先端研究の現在と未来
IMAI MUTSUMI
日本心理学会第75回大会 シンポジウム指定討論 (日本大学) ,
Oral presentation (general), 日本心理学会
言語獲得前の乳児の音象徴性への反応:脳波による検討
浅野 倫子,北城 圭一,荒田 真実子,Guillaume Thierry,喜多 壮太郎,岡田 浩之,今井 むつみ
日本神経科学会第34回大会 (パシフィコ横浜) ,
Poster presentation, 日本神経科学会
共感覚と共感覚的認知
IMAI MUTSUMI
日本心理学会第75回大会 ワークショップ指定討論 (日本大学) ,
Oral presentation (general), 日本心理学会
Iconicity in lexical acquisition:How do children understand the sound-symbolic words varying in degree of iconicity?
Saji,N.,Imai,M.,& Isawa,A.
The 12th International Congress for the Study of Child Language(JASCL) (Montreal,Canada) ,
Poster presentation
Development of an assessment of the knowledge and the ability of using the Japanese language for non-Japanese native children to study academic subjects in Japanese schools
MEXT,JSPS, Grant-in-Aid for Scientific Research, Grant-in-Aid for Challenging Research (Pioneering), Principal investigator
音象徴進化仮説ー普遍性から言語個別性、身体性から抽象性・体系性へ
MEXT,JSPS, Grant-in-Aid for Scientific Research, Grant-in-Aid for Scientific Research (A) , Principal investigator
感覚から記号、記号体系へ:触知覚語における習得及び喪失過程の実験的検討
MEXT,JSPS, Grant-in-Aid for Scientific Research, Grant-in-Aid for Scientific Research on Innovative Areas, Principal investigator
言語記号が(非)恣意的である理由と利点:進化・発達・脳機能の総合的検討
MEXT,JSPS, Grant-in-Aid for Scientific Research, Grant-in-Aid for Scientific Research (A) , Principal investigator
色語の習得が難しい理由――色語彙システム創発と発達過程の多言語比較研究
MEXT,JSPS, Grant-in-Aid for Scientific Research, Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research, Principal investigator
パネルディスカッション要旨 資質・能力を育成する教育課程の編成と実施をどのように進めるか (特集 第46回教育展望セミナー 全体会報告)
合田 哲雄 , 天笠 茂 , 寺崎 千秋 , 佐藤 真
教育展望 63(10), 20-50,,
Other
小学校での英語教育は必要ない
IMAI MUTSUMI
Other, Joint
レキシコンの発達の研究に取り組んできた経緯、そこから得られたもの、そして今後の研究の展望
IMAI MUTSUMI
Other, Single
認知学習論から考える英語教育
IMAI MUTSUMI
Other, Single
メンタルレキシコンにおける語意のメタ知識.
IMAI MUTSUMI
Other, Single
日本心理学会奨励賞
2000, 日本心理学会
日本認知科学会学会賞
1998, 日本認知科学会
発達科学教育奨励賞
1995, 発達科学研究財団
APA Dissertation Award
1994, APA(American Psycological Association)
WORKSHOPS ON COGNITIVE SCIENCE
2024
SPECIAL RESEARCH PROJECT B
2024
SEMINAR A
2024
MASTER SEMINAR
2024
LANGUAGE AND THOUGHT
2024
Child Development Perspective
Frontiers in Cultural Psyhology
Frontiers in Language Science
脳科学委員会
Child Development
日本認知科学会,
IASCL(International Association for the Study of Child Language),
ICIS'08 (International Conference of Infant Studies),
日本認知科学会,
言語処理学会,
常任運営委員, 日本認知科学会
Editorial Board, Child Development Perspective
Executive Committee Member, IASCL(International Association for the Study of Child Language)
Associate Editor, Frontiers in Cultural Psyhology
Review Editor, Frontiers in Language Science