松林 伸生 (マツバヤシ ノブオ)

Matsubayashi, Nobuo

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所属(所属キャンパス)

理工学部 管理工学科 (矢上)

職名

教授

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外部リンク

経歴 【 表示 / 非表示

  • 1996年04月
    -
    1999年06月

    日本電信電話株式会社

  • 1999年07月
    -
    2004年03月

    NTTコミュニケーションズ株式会社

  • 2004年04月
    -
    2006年03月

    東京理科大学理工学部経営工学科 助手

  • 2006年04月
    -
    2011年03月

    慶應義塾大学理工学部管理工学科 専任講師

  • 2007年10月
    -
    2009年09月

    慶應義塾大学学生総合センター委員(矢上支部・学生担当)

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学歴 【 表示 / 非表示

  • 1994年03月

    慶應義塾, 理工学部, 管理工学科

    大学, 卒業

  • 1996年03月

    慶應義塾, 理工学研究科, 管理工学専攻

    大学院, 修了, 修士

学位 【 表示 / 非表示

  • 博士(工学), 慶應義塾, 論文, 2004年03月

 

研究分野 【 表示 / 非表示

  • 社会システム工学・安全システム (Social System Engineering/Safety System)

研究キーワード 【 表示 / 非表示

  • ビジネスエコノミクス

  • 応用ゲーム理論

 

著書 【 表示 / 非表示

  • Monopolies: Theory, Effectiveness and Regulation

    松林 伸生、矢野 学, Nova Science Publishers, 2011年10月

    担当範囲: 101-131

  • Game Theory: Strategies, Equilibria, and Theorems

    松林 伸生, Nova Science Publishers, 2009年03月

    担当範囲: 217-229

論文 【 表示 / 非表示

  • Dynamic Production and Pricing Decisions in the Presence of the Snob Effect

    十河 啓太、松林 伸生

    International Transactions in Operational Research (International Transactions in Operational Research)  28 ( 6 ) 3330 - 3363 2021年11月

    研究論文(学術雑誌), 共著, 査読有り,  ISSN  1475-3995

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    This study analyzes the production and pricing strategy of a monopoly firm in the presence of the snob effect, whereby consumers value a product more when its availability is lower. Real-world firms often intentionally cause the snob effect by strategically reducing supply quantities or even causing shortages. This observation suggests the existence of a trade-off between utilizing the snob effect and avoiding opportunity costs. We consider a general multiperiod model in which a monopoly firm determines the dynamic paths of price and sales quantity; although consumers are not forward looking, they evaluate past stockouts with a discount factor. We find that the optimal dynamic paths of the price and output level vary depending on the degree of consumer sensitivity to stockouts, the consumer's discount factor on past shortage, and the firm's discount factor on future profit. Nevertheless, the total profit monotonically increases with the degree of consumer sensitivity to stockouts.

  • Game-Theoretic Analysis of Partner Selection Strategies for Market Entry in Global Supply Chains

    根来 和弘、松林 伸生

    Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review (Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review)  151   102362 2021年07月

    研究論文(学術雑誌), 共著, 査読有り,  ISSN  1366-5545

     概要を見る

    In this study, we provide a game-theoretic analysis to investigate an entrant firm's partner selection for offering its new product to a market, particularly to a foreign market. The entrant has either a brand advantage or technological superiority over incumbent firms. We analyze the strategic interaction between one entrant and three incumbent firms that include one major firm (or a firm offering a popular product) and two local firms (or firms offering niche products). We explore the impact of such asymmetric demand structures on the entrant's partner selection. Our equilibrium analysis indicates that forming a partnership with a firm that currently has the largest market share because of its superior product is not necessarily optimal for the entrant. When the value offered by the entrant is significantly high, it is more beneficial for the entrant to ally with the major firm, even if that firm currently has a smaller market share than the local firms because of its inferior product. We also demonstrate that when the entrant can add technological superiority to the partner's product, the entrant's optimal partner selection may change non-monotonically in the degree of this superiority. Furthermore, in response to the entrant's optimal partner selection, the relative profitability between incumbent firms can reverse discontinuously and drastically according to the degree of the value offered by the entrant.

  • Channel coordination between manufacturers and competing retailers with fairness concerns

    吉原 陸生、松林 伸生

    European Journal of Operational Research (European Journal of Operational Research)  290 ( 2 ) 546 - 555 2021年04月

    研究論文(学術雑誌), 共著, 査読有り,  ISSN  0377-2217

     概要を見る

    © 2020 Elsevier B.V. This study provides a game-theoretic analysis for channel coordination of a two-tier supply chain in which retailers have fairness concerns. We explore a setting in which a single manufacturer sells its product to consumers through two competing retailers that are horizontally differentiated at varying levels. We extend the previous literature, which examines only monopolistic supply chains. We show that the channel can be successfully coordinated in equilibrium in that the total channel profit is maximized and the retailers do not incur disutility due to disadvantageous inequality, even if they are not averse to their advantageous inequality. Specifically, only if the retailers are moderately differentiated is a fair channel successfully achieved. In addition, we find that in a market in which a fair channel is coordinated in equilibrium, the retailers necessarily benefit from their fairness concerns. Furthermore, we investigate a situation in which the ideal distribution ratios between the channel members can be endogenously chosen prior to subsequent pricing stages. Interestingly, even if such endogenous choices are allowed for the retailers, a fair channel still can be coordinated in equilibrium. Specifically, the retailers set their ideal ratios in equilibrium at the lowest level in their feasible ranges of successful coordination. However, this results in the prisoner's dilemma, because if they were allowed to collude to set the ratios, the retailers would benefit the most from the highest level in the feasible ranges.

  • Product Repositioning in a Horizontally Differentiated Market

    岸原 大樹、松林 伸生

    Review of Industrial Organization (Review of Industrial Organization)  57 ( 3 ) 701 - 718 2020年11月

    研究論文(学術雑誌), 共著, 査読有り,  ISSN  0889938X

     概要を見る

    © 2019, Springer Science+Business Media, LLC, part of Springer Nature. We study product repositioning between firms with predetermined base positions for their products in existing markets. Based on Hotelling’s linear city model, we attempt to generalize models in past studies by encompassing asymmetric base positions and asymmetric cost-efficiency in repositioning. We find that neither base products nor new products in attractive positions in the market necessarily imply competitive advantage. In particular, a potentially cost-inefficient firm can earn higher profits than does a rival, even though the former firm’s product is in a less attractive position. We also clarify the welfare implications for regulating or encouraging firms’ repositioning activities.

  • The strategic effect of retailers' in-store advertising services under product variety competition

    小林 春輝、松林 伸生

    Managerial and Decision Economics (Managerial and Decision Economics)  40 ( 3 ) 232 - 242 2019年04月

    研究論文(学術雑誌), 共著, 査読有り,  ISSN  01436570

     概要を見る

    © 2019 John Wiley & Sons, Ltd. We study a retailer service model of in-store advertising, in which a neutral retailer provides product information to consumers for free but charges manufacturers. Our results show that the retailer's optimal pricing induces the manufacturers to decrease the number of items they offer. Nevertheless, this relaxes the competition between the manufacturers so that they benefit from using the in-store service, unless the cost of communicating with consumers about the between-firm products is lower. Furthermore, the service can be made socially beneficial by reducing the inefficiency resulting from an excessive number of items when manufacturers are not well differentiated.

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KOARA(リポジトリ)収録論文等 【 表示 / 非表示

総説・解説等 【 表示 / 非表示

  • 管理工学科における経済分野の研究と教育

    松林 伸生

    オペレーションズ・リサーチ 66 ( 3 ) 159 - 163 2021年03月

    総説・解説(学術雑誌), 単著

  • ビジネスにおけるゲーム理論的分析への行動経済学的アプローチ

    松林 伸生

    オペレーションズ・リサーチ 65 ( 5 ) 253 - 259 2020年05月

    総説・解説(学術雑誌), 単著

  • 庶務担当から見るJIMAの現状と今後

    松林 伸生、西岡 久充

    経営システム 27 ( 3 ) 156-160 2017年10月

    総説・解説(学術雑誌), 単著

  • 稀少品における企業の価格戦略について

    松林 伸生

    オペレーションズ・リサーチ 61 ( 10 ) 678 - 679 2016年10月

    総説・解説(学術雑誌), 単著

  • ビジネスとゲーム理論

    松林 伸生

    オペレーションズ・リサーチ 60 ( 6 ) 316-322 2015年06月

    総説・解説(学術雑誌), 単著

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研究発表 【 表示 / 非表示

  • D2C企業の出店戦略に関するゲーム理論的分析 ~『体験型』店舗出店 vs オンライン店舗特化~

    竹田 理信、松林 伸生

    日本経営工学会2021年春季大会 (オンライン) , 2021年05月, 口頭(一般), 日本経営工学会

  • プラットフォームを通じた消費者データの活用と製品開発に関するゲーム理論的分析

    松久裕志、松林 伸生

    日本経営工学会2021年春季大会 (オンライン) , 2021年05月, 口頭(一般), 日本経営工学会

  • ギグ・エコノミーの企業間競争への影響に関するモデル分析

    吾妻怜、松林 伸生

    日本オペレーションズ・リサーチ学会2021年春季研究発表会, 2021年03月, 口頭(一般)

  • Channel Coordination Between Manufacturers and Competing Retailers with Fairness Concerns

    吉原陸生、松林 伸生

    日本オペレーションズ・リサーチ学会2020年春季研究発表会, 2020年03月, 口頭(一般)

  • Partner Selection Strategies for Market Entry: Should an Entrant Firm Form an Alliance with a Major Firm, or with a Local Firm?

    根来 和弘、松林 伸生

    The 2019 INFORMS Annual Meeting (Washington State Convention Center & Sheraton Seattle Hotel, USA) , 2019年10月, 口頭(一般)

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競争的資金等の研究課題 【 表示 / 非表示

  • 行動経済学の知見に基づくサプライチェーン上の戦略的意思決定に関する理論的研究

    2019年04月
    -
    2022年03月

    文部科学省・日本学術振興会, 科学研究費助成事業, 松林 伸生, 基盤研究(C), 補助金,  代表

  • 戦略的カスタマイゼーションのための意思決定モデルの開発とその解析

    2017年04月
    -
    2018年03月

    科学研究費補助金(文部科学省・日本学術振興会), 補助金,  代表

  • 戦略的カスタマイゼーションのための意思決定モデルの開発とその解析

    2016年04月
    -
    2017年03月

    科学研究費補助金(文部科学省・日本学術振興会), 補助金,  代表

  • 戦略的カスタマイゼーションのための意思決定モデルの開発とその解析

    2015年04月
    -
    2016年03月

    科学研究費補助金(文部科学省・日本学術振興会), 補助金,  代表

  • サプライチェーン・ネットワークにおける戦略的提携のためのモデル開発とその解析

    2014年04月
    -
    2015年03月

    科学研究費補助金(文部科学省・日本学術振興会), 補助金,  代表

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担当授業科目 【 表示 / 非表示

  • 管理工学輪講

    2021年度

  • 経済原論

    2021年度

  • 数理経済学

    2021年度

  • 管理工学実験・演習6

    2021年度

  • 開放環境科学課題研究

    2021年度

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所属学協会 【 表示 / 非表示

  • 日本経営工学会, 

    2013年07月
    -
    継続中
  • 日本経営工学会, 

    2013年05月
    -
    継続中
  • 日本オペレーションズ・リサーチ学会, 

    2013年04月
    -
    継続中
  • 日本経営工学会, 

    2012年11月
    -
    2013年05月
  • 経営情報学会, 

    2012年04月
    -
    2013年03月

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委員歴 【 表示 / 非表示

  • 2021年05月
    -
    継続中

    代議員, 日本経営工学会

  • 2021年04月
    -
    継続中

    監事, 日本オペレーションズ・リサーチ学会

  • 2020年09月
    -
    2021年05月

    代議員推薦委員会委員, 日本経営工学会

  • 2019年06月
    -
    2021年05月

    「経営システム」誌編集委員会委員, 日本経営工学会

  • 2017年07月
    -
    2019年05月

    庶務委員会委員, 日本経営工学会

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