中西 美和 (ナカニシ ミワ)

NAKANISHI Miwa

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所属(所属キャンパス)

理工学部 管理工学科 開放環境科学専攻 (矢上)

職名

教授

メールアドレス

メールアドレス

HP

研究室住所

横浜市港北区日吉3-14-1

研究室電話番号

045-566-1612

外部リンク

経歴 【 表示 / 非表示

  • 2003年10月
    -
    2004年09月

    慶應義塾嘱託(非常勤)(21世紀COEプログラム), RA

  • 2004年10月
    -
    2005年03月

    慶應義塾大学, 理工学部, 准訪問研究員

  • 2005年04月
    -
    2007年03月

    東京理科大学, 工学部第一部経営工学科, 助手

  • 2005年04月
    -
    2007年03月

    東京理科大学, 工学部第二部経営工学科, 助手

  • 2007年04月
    -
    2008年03月

    東京理科大学, 工学部第二部経営工学科, 助教

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学歴 【 表示 / 非表示

  • 1996年04月
    -
    2000年03月

    慶應義塾大学, 理工学部, 管理工学科

    大学, 卒業

  • 2000年04月
    -
    2002年03月

    慶應義塾大学, 理工学研究科, 開放環境科学専攻

    大学院, 修了, 博士前期

  • 2002年04月
    -
    2004年09月

    慶應義塾大学, 理工学研究科, 開放環境科学専攻

    大学院, 修了, 博士後期

学位 【 表示 / 非表示

  • 博士(工学), 慶應義塾大学

 

研究分野 【 表示 / 非表示

  • 社会基盤(土木・建築・防災) / 社会システム工学

  • 社会基盤(土木・建築・防災) / 安全工学

研究キーワード 【 表示 / 非表示

  • 人間工学、ヒューマンファクターズ、デザイン科学

共同研究希望テーマ 【 表示 / 非表示

  • ユーザエクスペリエンスデザイン

    産学連携、民間を含む他機関等との共同研究等を希望する,  希望形態: 受託研究, 共同研究, その他

  • 安全管理システム (SMS)

    産学連携、民間を含む他機関等との共同研究等を希望する,  希望形態: 受託研究, 共同研究, その他

 

著書 【 表示 / 非表示

  • ノンテクニカルスキルの訓練と評価: 実践的指針

    中西 美和, 海文堂, 2021年05月

  • Safety‐2の実践―レジリエンスポテンシャルを強化する

    中西 美和, 海文堂, 2019年03月

  • Safety‐1 & Safety‐2―安全マネジメントの過去と未来

    中西 美和, 海文堂, 2015年11月

  • 人間科学の百科事典

    中西 美和, 丸善, 2015年

  • 実践レジリエンスエンジニアリング

    中西 美和, 海文堂, 2014年05月

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論文 【 表示 / 非表示

  • Report of the Working Group to Identify Future Challenges Faced by the Implementation of Resource Management in Remote and Distributed Teams

    Harris D., Chan W.T.K., Chatzi A., Griebel H., Li W.C., Lu T.T., McCarthy P., Nakanishi M., Plioutsias T., Ziakkas D.

    Lecture Notes in Computer Science (including subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics) 14692 LNAI   190 - 200 2024年

    ISSN  03029743

     概要を見る

    Crew Resource Management (CRM) was introduced on the commercial aircraft flight deck to promote pilots acting in a well-coordinated manner. This was a result of several accidents where aircraft with no, or minor technical faults, crashed from a failure to utilize effectively the human resources available on the flight deck. CRM draws upon the disciplines of management science, organizational and social psychology. It originated in civil aviation, but its practices have now been adopted in other high-risk, high-performance industries where staff work in coordinated teams, e.g. Air Traffic Control, surgery, nuclear power operations and shipping. CRM is now facing new challenges to promote effective, coordinated teamwork. Teams are often now distributed across many locations but are still required to coordinate their activities in real time. CRM now must evolve to support the actions of remote and distributed teams. At the 2023 HCI International Conference in Copenhagen, a working group formed from subject matter experts to identify application areas and describe the key challenges faced in promoting CRM for remoted and distributed teams both during normal and non-normal operations. This paper describes the workings and initial findings of this working group. The results show that process areas, such as such as promoting Team Situation Awareness, workload management, coordination, and monitoring of the cognitive and affective states of others are more important for developing remote and distributed team CRM than are addressing the limitations imposed by the underpinning technology.

  • An Experimental Study of the Psychological Effects of Vision Loss for Practical Application to Windowless Cockpits

    Mekata Y., Hashimoto N., Nakanishi M.

    Lecture Notes in Computer Science (including subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics) 14028 LNCS   175 - 183 2023年

    ISSN  03029743

     概要を見る

    In recent years, technology presenting views using cameras and sensors has been promoted in aircraft and automobiles. Since sudden vision loss can occur in the event of a malfunction, concerns exist not only about the effects of the loss itself but also about psychological effects such as pilots’ or drivers’ upset or mental strain. Although studies have been conducted from a performance perspective, no studies have examined the psychological effects of vision loss. Therefore, in this study we assessed the psychological effects of vision loss for the reliability design of windowless cockpits while considering human factors. We used a simulator experiment involving controlling the altitude and attitude of an aircraft to examine the psychological effects of various ranges and duration of loss. Our results showed that the psychological effects of the range of loss were significant, and these were not significantly affected by whether vision was restored. Therefore, once vision loss occurs, even if for a short duration, psychological effects follow. In addition, the range of one-third or less for forward field of view vision loss may be acceptable, and thus, designing system partitioning and other aspects using this value may lead to improved reliability.

  • Analysis of Human Factors and Resilience Competences in ASRS Data Using Natural Language Processing

    Ono M., Nakanishi M.

    Lecture Notes in Computer Science (including subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics) 14029 LNCS   548 - 561 2023年

    ISSN  03029743

     概要を見る

    In safety-related fields, analysis on accidents which are instances of failure to maintain safety has been conducted. Today, however, as accidents have decreased, there is a need to analyze not only accidents but also resilient behavior that flexibly responds to changing circumstances in daily successful operations. However, it is difficult to collect daily successful operations as data for analysis. In this study, we analyzed incident reports, which were considered as describing events where an accident or a disaster had been successfully avoided or overcome. The Aviation Safety Reporting System (ASRS), which collects a wide range of aviation incidents, was used as the data, and the efforts or actions practiced at the field to make things go right (Resilience Competence) were extracted. Furthermore, using the extracted Resilience Competences and the Human Factors analyzed by ASRS staffs, the incidents were organized to identify Human Factors that are likely to lead to worse situation and the Resilience Competences needed to prevent them.

  • Effects of Placing a CMS Monitor to Present Side and Rear View at the Driver-centered Position on Drivers’ Rearward Visual Behavior, Cognitive Load, and Mental Stress

    Mekata Y., Ohtsubo T., Matsuba Y., Sugawara D., Matsuda M., Nakanishi M.

    International Journal of Automotive Engineering (International Journal of Automotive Engineering)  13 ( 4 ) 196 - 205 2022年

     概要を見る

    The presentation range and position that could not be obtained using conventional side and rear mirrors can be obtained using the camera monitor system (CMS). Studies have proposed the effectiveness of a side–rear wide-view monitor that covers a wide angle from left to right. However, placing such a monitor in the same position as a conventional rear mirror creates an incongruent spatial relation problem because the driver seated on the right seat is forced to shift their gaze point to the left to perceive the right side. Thus, this study clarifies the effects of placing a side-rear wide-view monitor at the driver-centered (front of the driver) position on the drivers’ cognitive load, mental stress, and rearward visual behavior. Based on a driving simulator, the proposed side–rear wide-view monitor was set at three positions: the same position as a conventional rear mirror (vehicle-centered), in front of the driver (driver-centered), and in front of the driver and raised upward (driver-centered-up). Under the driver-centered condition, the oxygenated hemoglobin in the prefrontal cortex and the heart rate decreased and the eye movement became more frequent compared with the other conditions. By placing the side–rear wide-view monitor at the driver-centered position, the driver’s cognitive load and mental stress decreased and the rearward visual behavior was closer to that of skilled drivers. Placing the side–rear wide-view monitor at the driver-centered position shows some benefits for support of rearward recognition in perspective of the effects on cognitive load.

  • テキストマイニングを用いたヒヤリハット報告からのGood Job 抽出の試み-航空安全情報自発的報告制度(VOICES)によるデータの分析-

    大澤歩夢, 高木翼, 中西美和

    ヒューマンファクターズ 25 ( 2 ) 62 - 77 2021年02月

    研究論文(その他学術会議資料等), 共著, 査読有り

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KOARA(リポジトリ)収録論文等 【 表示 / 非表示

総説・解説等 【 表示 / 非表示

  • 特集①:分野別人間工学の現状と将来(8) -触覚インタラクション開発の現状について:ISO9241-910による場面分類と関連研究の動向-

    小谷賢太郎,三樹弘之,小林大二,中西 美和,鳥居塚崇,飯塚重善,岡田明,山本栄

    日本人間工学会誌 50 ( 5 ) 215 - 222 2014年

    記事・総説・解説・論説等(学術雑誌), 共著

研究発表 【 表示 / 非表示

  • 異なる状況下におけるパイロットの精神的負担の評価-生理的反応に着目した実験的検討-

    大久保克哉,中西美和

    日本人間工学会47回関東支部大会 (船橋) , 

    2017年12月

    口頭発表(一般), 日本人間工学会

  • Estimating user’s intention and emotion by analyzing operation log data of IOT appliances

    Atsushi UENOYAMA, Masahiko SAKATA, Miwa NAKANISHI,

    The 8TH International Conference on AHFE(Applied Human Factors and Ergonomics) (Los Angeles, USA) , 

    2017年07月

    口頭発表(一般)

  • Screen design of portable terminal to promote user's motivation to use the system

    Suguru ITO, Masahiko SAKATA, Miwa NAKANISHI,

    The 8TH International Conference on AHFE(Applied Human Factors and Ergonomics) (Los Angeles, USA) , 

    2017年07月

    口頭発表(一般)

  • Voice guidance design guideline for home appliances from viewpoints of design consistency

    Sawaya HARIGAYA, Miwa NAKANISHI,

    The 8TH International Conference on AHFE(Applied Human Factors and Ergonomics) (Los Angeles, USA) , 

    2017年07月

    口頭発表(一般)

  • 確率論的ユーザエクスペリエンス評価手法の構築と検証-家電製品を対象としたケーススタディ-

    宮原 愛, 中西 美和, 荒井 秀文, 河原 健太, 山崎 友賀

    日本人間工学会58回大会 (津田沼) , 

    2017年06月

    口頭発表(一般), 日本人間工学会

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競争的研究費の研究課題 【 表示 / 非表示

  • 航空事故調査の効率化と質向上をねらいとした人工知能活用

    2024年09月
    -
    2028年03月

    中西 美和, 国際共同研究加速基金(海外連携研究), 補助金,  研究代表者

  • Safety-Ⅱを指向したICU看護師のプロアクティブ・ワークロードマネジメント

    2022年04月
    -
    2025年03月

    文部科学省・日本学術振興会, 科学研究費助成事業, 中西 美和, 基盤研究(B), 補助金,  研究代表者

  • 内発的動機づけの誘発による覚醒維持手法の確立

    2019年04月
    -
    2022年03月

    日本学術振興会, 科学研究費補助金, 補助金,  研究代表者

  • 安全管理活動の成熟化にビッグデータを活用する:モチベーションを持続させる情報提供

    2014年04月
    -
    2017年03月

    日本学術振興会, 科学研究費補助金(文部科学省・日本学術振興会), 補助金,  研究代表者

  • 「好奇心」を誘発するプロダクト・サービスのデザイン手法開発

    2011年04月
    -
    2013年03月

    科学研究費補助金(文部科学省・日本学術振興会), 補助金,  未設定

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受賞 【 表示 / 非表示

  • 日本人間工学会研究奨励賞

    九保直樹, 中西美和, 2021年05月, 日本人間工学会, アウトカムの最適化をねらいとしたSafety-1/2両モードの切替に関する研究 -火災発生時の消火活動を想定したシミュレーション実験を通して-(人間工学, 56巻, 1号, p.11-19)

    受賞区分: 国内学会・会議・シンポジウム等の賞

     説明を見る

    当該研究論文の人間工学の応用と実用化に向けた将来性における評価

  • 日本人間工学会研究奨励賞

    中西美和, 安間裕起, 中村洋平, 勝木辰明, 2014年06月, 日本人間工学会, マニュアルのメディア形態が作業手順の学習に及ぼす影響:媒体の違い及びコンテンツの違いに焦点を当てて(人間工学, 49巻, 3号, p. 132-143)

    受賞区分: 国内学会・会議・シンポジウム等の賞

     説明を見る

    当該研究論文の人間工学の応用と実用化に向けた将来性における評価

 

担当授業科目 【 表示 / 非表示

  • 管理工学輪講

    2024年度

  • オープンシステムマネジメント同実験・演習

    2024年度

  • 管理工学実験・演習1

    2024年度

  • 複合領域の理工学入門

    2024年度

  • 管理工学概論

    2024年度

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担当経験のある授業科目 【 表示 / 非表示

  • 管理工学実験・演習Ⅰ

    慶應義塾

    2018年04月
    -
    2019年03月

    通年, 実習・実験, 兼担, 6時間

  • ヒューマンファクターズ

    慶應義塾

    2018年04月
    -
    2019年03月

    秋学期, 講義, 兼担, 110人

    人間工学

  • 管理工学概論

    慶應義塾

    2018年04月
    -
    2019年03月

    秋学期, 講義, 2時間

  • ヒューマンファクターズ特論

    慶應義塾

    2018年04月
    -
    2019年03月

    春学期, 講義, 専任, 2時間

  • プロセスシミュレーション

    慶應義塾

    2018年04月
    -
    2019年03月

    春学期, 講義, 兼担, 2時間

    シミュレーション、制御、人間工学

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所属学協会 【 表示 / 非表示

  • 自動車技術会, 

    2016年
    -
    継続中
  • 日本生理人類学会, 

    2008年04月
    -
    継続中
  • PPCOE(Pan-Pacific Council on Ergonomics), 

    2008年04月
    -
    継続中
  • 産業保健人間工学会, 

    2008年
    -
    継続中
  • ヒューマンインタエース学会, 

    2005年
    -
    継続中

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委員歴 【 表示 / 非表示

  • 2022年07月
    -
    継続中

    副理事長, 日本人間工学会

  • 2017年04月
    -
    継続中

    委員, 文部科学省調査・安全小委員会

  • 2016年07月
    -
    2020年06月

    総務理事, 日本人間工学会

  • 2016年02月
    -
    継続中

    委員(航空), 運輸安全委員会

  • 2015年04月
    -
    2019年03月

    企画競争有識者委員会 委員, 国土交通省鉄道局

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