中西 美和 (ナカニシ ミワ)

Nakanishi, Miwa

写真a

所属(所属キャンパス)

理工学部 管理工学科 (矢上)

職名

教授

外部リンク

経歴 【 表示 / 非表示

  • 2003年10月
    -
    2004年09月

    慶應義塾嘱託(非常勤)(21世紀COEプログラム), RA

  • 2004年10月
    -
    2005年03月

    慶應義塾大学, 理工学部, 准訪問研究員

  • 2005年04月
    -
    2007年03月

    東京理科大学, 工学部第一部経営工学科, 助手

  • 2005年04月
    -
    2007年03月

    東京理科大学, 工学部第二部経営工学科, 助手

  • 2007年04月
    -
    2008年03月

    東京理科大学, 工学部第二部経営工学科, 助教

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学歴 【 表示 / 非表示

  • 1996年04月
    -
    2000年03月

    慶應義塾大学, 理工学部, 管理工学科

    大学, 卒業

  • 2000年04月
    -
    2002年03月

    慶應義塾大学, 理工学研究科, 開放環境科学専攻

    大学院, 修了, 博士前期

  • 2002年04月
    -
    2004年09月

    慶應義塾大学, 理工学研究科, 開放環境科学専攻

    大学院, 修了, 博士後期

学位 【 表示 / 非表示

  • 博士(工学), 慶應義塾大学

 

研究分野 【 表示 / 非表示

  • 社会基盤(土木・建築・防災) / 社会システム工学

  • 社会基盤(土木・建築・防災) / 安全工学

研究キーワード 【 表示 / 非表示

  • 人間工学、ヒューマンファクターズ、デザイン科学

共同研究希望テーマ 【 表示 / 非表示

  • ユーザエクスペリエンスデザイン

    産学連携、民間を含む他機関等との共同研究等を希望する,  希望形態: 受託研究, 共同研究, その他

  • 安全管理システム (SMS)

    産学連携、民間を含む他機関等との共同研究等を希望する,  希望形態: 受託研究, 共同研究, その他

 

著書 【 表示 / 非表示

  • ノンテクニカルスキルの訓練と評価: 実践的指針

    中西 美和, 海文堂, 2021年05月

  • Safety‐2の実践―レジリエンスポテンシャルを強化する

    中西 美和, 海文堂, 2019年03月

  • Safety‐1 & Safety‐2―安全マネジメントの過去と未来

    中西 美和, 海文堂, 2015年11月

  • 人間科学の百科事典

    中西 美和, 丸善, 2015年

  • 実践レジリエンスエンジニアリング

    中西 美和, 海文堂, 2014年05月

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論文 【 表示 / 非表示

  • テキストマイニングを用いたヒヤリハット報告からのGood Job 抽出の試み-航空安全情報自発的報告制度(VOICES)によるデータの分析-

    大澤歩夢, 高木翼, 中西美和

    ヒューマンファクターズ 25 ( 2 ) 62 - 77 2021年02月

    研究論文(その他学術会議資料等), 共著, 査読有り

  • 内発的動機づけの誘発による覚醒維持手法における最適な情報提示タイミングの探索

    目片悠貴, 武内秀平, 山本恒行, 神谷直城, 鈴木隆司, 中西美和

    自動車技術会論文集 51 ( 4 ) 628 - 635 2020年

    研究論文(学術雑誌), 共著, 査読有り

  • Optimization of the Method of Maintaining Arousal Level by Inducing Intrinsic Motivation: Using Presentation of Information in Autonomous Driving

    Mekata Y., Takeuchi S., Yamamoto T., Kamiya N., Suzuki T., Nakanishi M.

    Lecture Notes in Computer Science (including subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics) (Lecture Notes in Computer Science (including subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics))  12429 LNCS   166 - 178 2020年

    ISSN  9783030599867

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    In recent years, the use of automation has been promoted in various systems such as automobiles, and the interaction between the system and user tends to decrease and be monotonous. Consequently, there is a concern that the arousal level of the user may decrease during work. In a semi-automatic system that requires user intervention in an emergency, performance degradation or accidents may occur because of the driver falling asleep. Therefore, an effective method of maintaining the arousal level must be established. Currently, the methods of stimulating the driver such as the presentation of siren sounds and injection of the scent of mint are being studied as the methods of maintaining the arousal level for automobile drivers. However, these methods of maintaining the arousal level via external stimulation have also suffered with challenges such as discomfort with the stimulation. In our previously conducted study, we proposed a method of maintaining the arousal level by presenting information that induced intrinsic motivation for maintaining the driving behavior in the driver; such a presentation might help maintain the arousal level. We aim to make such a method more applicable by optimizing the timing of the induction of intrinsic motivation.

  • Consideration of How Different Rearview Presentations Used for Electronic Mirrors on Automobiles Affect Human Spatial Cognition

    Kido Y., Kanzaki S., Ohtsubo T., Matsuba Y., Sugawara D., Nakanishi M.

    Lecture Notes in Computer Science (including subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics) (Lecture Notes in Computer Science (including subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics))  12425 LNCS   78 - 89 2020年

    ISSN  9783030601270

     概要を見る

    Recent automobile development has led to the installation of rearview cameras or electronic mirrors that could display a rearview image to the driver through a monitor in the driver’s seat and it expected to provide drivers with higher spatial cognition. In this research, we clarify the magnification function that allows optimal cognition of the rear approaching vehicles for drivers. We conduct the experiment introducing Camera monitor system under the same size and location constraints that traditional rearview mirrors face. We use a simple driving simulator and provide participants with a wide rearview by changing the magnification according to the viewing angle. Participants estimate the distance from approaching vehicles that change lanes and press the button. We recorded the distance the button was pressed and a subjective evaluation questionnaire. We analyzed from the point of view that it is safer to perceive the vehicle to vehicle distance to be closer than its actual distance. It was revealed that a pattern that follows the downward convex with no magnification region and a linear function without no magnification region led to the safest presentation of the vehicle to vehicle distance. It was also confirmed that some subjective evaluations of these patterns were higher. In addition, the presentation difference of the vehicle to vehicle distance between one function and the function that is no magnification could be estimated by a model using the least-squares method.

  • Comparison of rearview options for drivers using a virtual 3-D simulation

    Kanzaki S., Ohtsubo T., Nakamura S., Matsuba Y., Nakanishi M.

    Advances in Intelligent Systems and Computing (Advances in Intelligent Systems and Computing)  827   169 - 179 2019年

    ISSN  9783319960586

     概要を見る

    © Springer Nature Switzerland AG 2019. Mirrors are used for showing the backward view in conventional driving. However, it has become possible to present the rear space using cameras and monitors as international regulations have been changed in recent years. This increases the freedom of choosing the type of the backward view. The purpose of this study is to experimentally clarify how human spatial perception is influenced by the display method, especially the presentation position and the viewpoint. We prepared a setup in which a simulated vehicle moves while the participant views the front and backward virtual 3-D space. We analyzed the subjective evaluation, the performance, and the eye movement of participants during the task and searched for an optimum presentation position and viewpoint. As a result, we found that it is easier for participants to understand the space with an integrated monitor rather than separated monitors. They could better unify the viewpoints of the rearview and the side view, objectively or subjectively, when these views are independent. In contrast, we suspect that either viewpoint was suitable when presenting the entire backward view with one camera. Also, we suggest that their ease of understanding the space varies considerably depending on the visible field in the bird’s-eye view.

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KOARA(リポジトリ)収録論文等 【 表示 / 非表示

総説・解説等 【 表示 / 非表示

  • 特集①:分野別人間工学の現状と将来(8) -触覚インタラクション開発の現状について:ISO9241-910による場面分類と関連研究の動向-

    小谷賢太郎,三樹弘之,小林大二,中西 美和,鳥居塚崇,飯塚重善,岡田明,山本栄

    日本人間工学会誌 50 ( 5 ) 215 - 222 2014年

    記事・総説・解説・論説等(学術雑誌), 共著

研究発表 【 表示 / 非表示

  • 異なる状況下におけるパイロットの精神的負担の評価-生理的反応に着目した実験的検討-

    大久保克哉,中西美和

    日本人間工学会47回関東支部大会 (船橋) , 

    2017年12月

    口頭発表(一般), 日本人間工学会

  • Estimating user’s intention and emotion by analyzing operation log data of IOT appliances

    Atsushi UENOYAMA, Masahiko SAKATA, Miwa NAKANISHI,

    The 8TH International Conference on AHFE(Applied Human Factors and Ergonomics) (Los Angeles, USA) , 

    2017年07月

    口頭発表(一般)

  • Screen design of portable terminal to promote user's motivation to use the system

    Suguru ITO, Masahiko SAKATA, Miwa NAKANISHI,

    The 8TH International Conference on AHFE(Applied Human Factors and Ergonomics) (Los Angeles, USA) , 

    2017年07月

    口頭発表(一般)

  • Voice guidance design guideline for home appliances from viewpoints of design consistency

    Sawaya HARIGAYA, Miwa NAKANISHI,

    The 8TH International Conference on AHFE(Applied Human Factors and Ergonomics) (Los Angeles, USA) , 

    2017年07月

    口頭発表(一般)

  • 確率論的ユーザエクスペリエンス評価手法の構築と検証-家電製品を対象としたケーススタディ-

    宮原 愛, 中西 美和, 荒井 秀文, 河原 健太, 山崎 友賀

    日本人間工学会58回大会 (津田沼) , 

    2017年06月

    口頭発表(一般), 日本人間工学会

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競争的研究費の研究課題 【 表示 / 非表示

  • Safety-Ⅱを指向したICU看護師のプロアクティブ・ワークロードマネジメント

    2022年04月
    -
    2025年03月

    文部科学省・日本学術振興会, 科学研究費助成事業, 中西 美和, 基盤研究(B), 補助金,  研究代表者

  • 安全管理活動の成熟化にビッグデータを活用する:モチベーションを持続させる情報提供

    2014年04月
    -
    2017年03月

    日本学術振興会, 科学研究費補助金(文部科学省・日本学術振興会), 補助金,  研究代表者

  • 「好奇心」を誘発するプロダクト・サービスのデザイン手法開発

    2011年04月
    -
    2013年03月

    科学研究費補助金(文部科学省・日本学術振興会), 補助金,  未設定

  • 心血管系反応と中枢神経系反応から見たヒトの精神的ストレス適応能

    2008年04月
    -
    2011年03月

    日本学術振興会, 科学研究費補助金, 岩永光一, 補助金,  研究分担者

  • 強化現実(AR)を用いた作業マニュアルの実用化に向けたヒューマンファクター的研究

    2008年04月
    -
    2010年03月

    科学研究費補助金(文部科学省・日本学術振興会), 補助金,  未設定

受賞 【 表示 / 非表示

  • 日本人間工学会研究奨励賞

    九保直樹, 中西美和, 2021年05月, 日本人間工学会, アウトカムの最適化をねらいとしたSafety-1/2両モードの切替に関する研究 -火災発生時の消火活動を想定したシミュレーション実験を通して-(人間工学, 56巻, 1号, p.11-19)

    受賞区分: 国内学会・会議・シンポジウム等の賞

     説明を見る

    当該研究論文の人間工学の応用と実用化に向けた将来性における評価

  • 日本人間工学会研究奨励賞

    中西美和, 安間裕起, 中村洋平, 勝木辰明, 2014年06月, 日本人間工学会, マニュアルのメディア形態が作業手順の学習に及ぼす影響:媒体の違い及びコンテンツの違いに焦点を当てて(人間工学, 49巻, 3号, p. 132-143)

    受賞区分: 国内学会・会議・シンポジウム等の賞

     説明を見る

    当該研究論文の人間工学の応用と実用化に向けた将来性における評価

 

担当授業科目 【 表示 / 非表示

  • 管理工学輪講

    2023年度

  • オープンシステムマネジメント同実験・演習

    2023年度

  • 管理工学実験・演習1

    2023年度

  • 複合領域の理工学入門

    2023年度

  • 管理工学概論

    2023年度

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担当経験のある授業科目 【 表示 / 非表示

  • 計量心理学

    慶應義塾

    2018年04月
    -
    2019年03月

    春学期, 講義, 専任, 2時間

    心理、統計、人間工学

  • 管理工学実験・演習Ⅰ

    慶應義塾

    2018年04月
    -
    2019年03月

    通年, 実習・実験, 兼担, 6時間

  • ヒューマンファクターズ

    慶應義塾

    2018年04月
    -
    2019年03月

    秋学期, 講義, 兼担, 110人

    人間工学

  • 管理工学概論

    慶應義塾

    2018年04月
    -
    2019年03月

    秋学期, 講義, 2時間

  • ヒューマンファクターズ特論

    慶應義塾

    2018年04月
    -
    2019年03月

    春学期, 講義, 専任, 2時間

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所属学協会 【 表示 / 非表示

  • 自動車技術会, 

    2016年
    -
    継続中
  • 日本生理人類学会, 

    2008年04月
    -
    継続中
  • PPCOE(Pan-Pacific Council on Ergonomics), 

    2008年04月
    -
    継続中
  • 産業保健人間工学会, 

    2008年
    -
    継続中
  • ヒューマンインタエース学会, 

    2005年
    -
    継続中

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委員歴 【 表示 / 非表示

  • 2017年04月
    -
    継続中

    委員, 文部科学省調査・安全小委員会

  • 2016年07月
    -
    2020年06月

    総務理事, 日本人間工学会

  • 2016年02月
    -
    継続中

    委員(非常勤), 運輸安全委員会

  • 2015年04月
    -
    2019年03月

    企画競争有識者委員会 委員, 国土交通省鉄道局

  • 2015年04月
    -
    2019年03月

    技術基準検討会 委員, 国土交通省鉄道局

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