Daimon, Tatsuru

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Affiliation

Faculty of Science and Technology, Department of Industrial and Systems Engineering (Yagami)

Position

Professor

Career 【 Display / hide

  • 1995.04
    -
    1996.03

    工業技術院生命工学工業研究所 特別研究員

  • 1995.04
    -
    1996.03

    獨協大学 講師(非常勤)

  • 1996.06
    -
    1996.12

    フランス国立交通安全研究所 研究員

  • 1997.01
    -
    1997.03

    工業技術院生命工学工業研究所 特別研究員

  • 1997.04
    -
    1997.09

    大学訪問研究員(理工学部)

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Academic Background 【 Display / hide

  • 1989.03

    Keio University, Faculty of Science and Engineering, 管理工学科

    University, Graduated

  • 1991.03

    Keio University, Graduate School, Division of Science and Engineering, 管理工学専攻

    Graduate School, Completed, Master's course

  • 1995.03

    Keio University, 大学院理工学研究科

    Graduate School, Completed, Doctoral course

Academic Degrees 【 Display / hide

  • 工学, Keio University, Coursework, 1995.03

 

Books 【 Display / hide

  • 自動車技術ハンドブック 第三分冊 人間工学編 7-2-1(2) 車載ナビゲーション使用時のドライバ情報処理モデル

    DAIMON TATSURU, (公社)自動車技術会, 2016.03

    Scope: 584-588

  • 自動車技術ハンドブック 第三分冊 人間工学編 2-2-5(5) 実験デザイン

    DAIMON TATSURU, (公社)自動車技術会, 2016.03

    Scope: 69-73

  • 自動車技術ハンドブック 第三分冊 人間工学編 6-1-2(1) 質問紙によるワークロード評価

    DAIMON TATSURU, (公社)自動車技術会, 2016.03

    Scope: 449-454

  • 自動車技術ハンドブック 第三分冊 人間工学編 6-2-1(2)経路案内と地図表示

    KASUBUCHI TAKERO, DAIMON TATSURU, (公社)自動車技術会, 2016.03

    Scope: 468-475

  • 人間計測ハンドブック 応用編5章8節 カーナビゲーション利用時の作業負担の評価

    DAIMON TATSURU, (独)産業技術総合研究所人間福祉医工学研究部門,朝倉書店, 2003.09

    Scope: 803-807

     View Summary

    車載ナビゲーションシステムの評価を事例に,トラッキング成績と二重課題法による評価を行い,その適用方法や注意点,結果の解釈の仕方などについて解説した.

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Papers 【 Display / hide

  • Pedestrian Carelessness toward Traffic Environment Due to External Human-Machine Interfaces of Automated Vehicles

    TATSURU DAIMON, MASAHIRO TAIMA, SATOSHI KITAZAKI

    Journal of Traffic and Logistics Engineering 9 ( 2 ) 42 - 47 2021.11

    Research paper (scientific journal), Joint Work, Accepted,  ISSN  2301-3680

  • Stopping Position Matters: Drawing A Better Communication between Pedestrian and Driverless Automated Vehicles on Narrow Roads

    JUN SOSHIRODA, JIEUN LEE, TATSURU DAIMON, SATOSHI KITAZAKI

    Proceedings of the 65th Annual Meeting of HFES (Human Factors and Ergonomics Society)   2021.10

    Research paper (international conference proceedings), Joint Work, Accepted

  • Variable-Drift Diffusion Models of Pedestrian Road-Crossing Decisions

    JAMI PEKKANEN, OSCAR TERENCE GILES, YEE MUN LEE, RUTH MADIGAN, TATSURU DAIMON, NATASHA MERAT, GUSTAV MARKKULA

    Computational Brain & Behavior (Springer)   2021.10

    Research paper (scientific journal), Joint Work, Accepted

  • Interaction between low-speed automated vehicles and other road users in field operational test in Japan

    TAIMA MASAHIRO, DAIMON TATSURU

    Proceedings of Congress of the International Ergonomics Association (IEA 2021) (The International Ergonomics Association (IEA 2021))   2021.06

    Research paper (scientific journal), Joint Work, Accepted

     View Summary

    To explore issues pertaining to the interactions between low-speed automated vehicles (AVs) and other road users, we analyzed video data recorded during field operational tests using cameras attached to the AVs.

  • Negative Effect of External Human-Machine Interfaces in Automated Vehicles on Pedestrian Crossing Behaviour: A Virtual Reality Experiment

    LEE JIEUN, DAIMON TATSURU,SATOSHI KITAZAKI

    Proceedings of Congress of the International Ergonomics Association (IEA 2021) (The International Ergonomics Association (IEA 2021))  221   718 - 725 2021.06

    Research paper (international conference proceedings), Joint Work, Accepted,  ISSN  9783030746070

     View Summary

    Communication between pedestrians and automated vehicles is playing a key role in enhancing the safety of future traffic environment. The current study attempted to suggest new insights into designing external human-machine interfaces (eHMIs) in automated vehicles for traffic safety as examines negative effects of the eHMI on pedestrian crossing behaviour in a situation where an automated vehicle yields to pedestrian. Virtual Reality systems simulated three experimental conditions: baseline (no eHMI), showing “After you” and “I’ll stop” via eHMI on an automated vehicle in residential areas. The experiment using human participants resulted that conveying information via eHMI led pedestrians to do less careful exploratory behaviour toward other traffic. The result also showed the greater number of traffic collisions when the eHMI showed information compared to non-eHMI condition. The findings of this study are also being used to help how to design the eHMI on automated vehicles in shared spaces.

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Papers, etc., Registered in KOARA 【 Display / hide

Reviews, Commentaries, etc. 【 Display / hide

  • Study of Communication between Vehicle and Surrounding Traffic Participants

    DAIMON TATSURU

    自動車技術 ((公社)自動車技術会)  74 ( 3 ) 72 - 78 2020.03

    Introduction and explanation (scientific journal), Single Work

  • Driver Distraction and its Evaluation

    DAIMON TATSURU

    自動車技術 ((公社)自動車技術会)  70 ( 4 ) 60 - 65 2016.04

    Introduction and explanation (scientific journal), Single Work

  • Analysis of the Process from Human Error to Traffic Accident focusing on Driver's OMOIKOMI and Situation Awareness

    IWAO MAYUMI, SHINOHARA KAZUMITSU, DAIMON TATSURU

    自動車技術 ((公社)自動車技術会)  70 ( 3 ) 89 - 94 2016.03

    Introduction and explanation (scientific journal), Joint Work

  • ドライバー特性に基づいた自動車の情報化・運転支援

    大門樹

    パナソニック技報 (パナソニック株式会社)  57 ( 3 ) 39 - 43 2011.10

    Introduction and explanation (others)

  • The Study of Human Machine Interface Advanced Cruise-Assist Highway Systems

    KOBAYASHI HIROSHI,YUASA MASAYA,DAIMON TATSURU,KAWASHIMA HIRONAO

    CIVIL ENGINEERING JOURNAL (NATIONAL INSTITUTE FOR LAND AND INFRASTRUCTURE MANAGEMENT, PUBLIC WORKS RESEARCH INSTITUTE, PUBLIC WORKS RESEARCH CENTER)  45 ( 11 ) 50 - 55 2003.11

    Introduction and explanation (scientific journal), Joint Work

     View Summary

    AHSにおけるサービス情報をドライバへ提供する方法として,視覚および聴覚を効果的に使い分けた伝達方法を人間工学的検知により検討した.検討は,単路部と交差点部に分けて実施し,その結果,交差点部については情報板あるいは発光式道路鋲の視覚情報と,車載器による音声情報を使い分けることで,ドライバの理解度や安全支援効果が向上することを示した.

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Presentations 【 Display / hide

  • Effects of Interface Modality of Video Viewing during Automated Driving on Takeover Performance from Automated Driving to Manual Driving

    TAIGA MIZUTA, DAIMON TATSURU, TOMOKI KUGA, NOBUHIRO MIZUNO, AKIRA YOSHIZAWA

    自動車技術会2021年秋季学術講演会, 2021.10, Oral Presentation(general), 社団法人 自動車技術会

  • スマートシティにおけるモビリティへの期待

    #HDAIMON TATSURU

    シンポジウム モバイル2021 (Kobe-city, Hyogo) , 2021.07, Oral Presentation(general), NPO法人 モバイル学会

  • Communication between Automated Driving Shuttle and Risky Behavior of Other Vehicles

    DAIMON TATSURU

    Automated Road Transportation Symposium 2021 (ARTS2021) (Virtual Event (Online)) , 2021.07, Symposium, Workshop, Panelist (nomination), Transportation Research Board

  • Communication between Automated Vehicle and Traffic Participants - External HMI (Human Machine Interface) -

    DAIMON TATSURU

    SIP-adus Workshop 2020, 2020.11, Symposium, Workshop, Panelist (nomination), SIP-adus

  • 自動運転車両と他の交通参加者のコミュニケーションの齟齬の要因

    TAIMA MASAHIRO, DAIMON TATSURU, FURUTANI TOMOYUKI

    第61回土木計画学研究発表会(春大会), 2020.06, Oral Presentation(general), 社団法人 土木学会

     View Summary

    自動運転車と周囲交通参加者とのコミュニケーションの方法に関する研究について紹介するとともに,交通の専門家から研究に対する改善点をいただくことを目的とした

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Research Projects of Competitive Funds, etc. 【 Display / hide

  • 戦略的イノベーション創造プラグラム(SIP)第2期/自動運転(システムとサービスの拡張)/自動運転の高度化に則したHMI及び安全教育方法に関する調査研究

    2019.08
    -
    2022.02

    (国研)新エネルギー・産業技術総合開発機構ロボット・AI部, 大門樹, Commissioned research, Principal Investigator

  • 「戦略的イノベーション創造プログラム(SIP)自動走行システム/大規模実証実験/HMI」動運転車と他の交通参加者とのコミュニケーション(課題C)

    2017.07
    -
    2018.02

    (国研)新エネルギー・産業技術総合開発機構ロボット・AI部, 大門樹, Commissioned research, Principal Investigator

  • 「戦略的イノベーション創造プログラム(SIP)・自動走行システム」 自動走行システムの実現に向けたHMI等のヒューマンファクタに関する調査検討(課題C)自動走行システムと他の交通参加者とのインターフェースに関わる課題

    2016.06
    -
    2017.03

    内閣府政策統括官(科学技術・イノベーション担当), 大門樹, Commissioned research, Principal Investigator

  • 様々な交通状況における高齢ドライバーの情報処理特性および許容される情報量の検討

    2014.10
    -
    2015.03

    (一財)道路交通情報通信システムセンター, 大門樹, Commissioned research, Principal Investigator

  • ドライバーの認知情報処理に基づく様々な情報の定量化に関する実験的研究

    2014.06
    -
    2014.12

    (一財)道路交通情報通信システムセンター, 大門樹, Commissioned research, Principal Investigator

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Awards 【 Display / hide

  • 技術部門貢献賞

    2014.08, (公社)自動車技術会

    Type of Award: Other Awards.  Country: 日本

  • 第28回日本道路会議 優秀論文賞

    MUNEHIRO YUJI, MIYOSHI TAKAAKI, DAIMON TATSURU, UEDA ARITOSHI, 2009.11, 財団法人 日本道路会議, 道路施策評価を支援するモバイルDSの構築

    Type of Award: Awards of National Conference, Council and Symposium

 

Courses Taught 【 Display / hide

  • ADVANCED HUMAN FACTORS & ERGONOMICS 2

    2021

  • SEMINAR IN ADMINISTRATION ENGINEERING

    2021

  • LABORATORIES IN ADMINISTRATION ENGINEERING (1)

    2021

  • INDEPENDENT STUDY ON SCIENCE FOR OPEN AND ENVIRONMENTAL SYSTEMS

    2021

  • HUMAN FACTORS AND ERGONOMICS 6

    2021

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Social Activities 【 Display / hide

  • 「睡魔と運転たった20分で眠りだす脳…予兆は眼球反射に」

    株式会社TBSテレビ, 報道特集, 

    2012.05

     View Summary

    時に深刻な事故の原因となり、多くの犠牲者を出してきた居眠り運転。運転者たちの眠りの管理・改善はどこまで進んでいるのか?最新の科学で迫る「運転と睡魔の危うい関係」ハンドルを握る前の睡眠の改善、運転中の眠気撃退。“すぐそこにある危機”=居眠りを、いかに回避するか?最新技術で検証

  • 「交通死増えAHSへ高まる期待」-右折衝突防止支援システム-

    ハイウェイ エクスプレス4月号(第37号)協力:JH日本道路公団発行所:株式会社ジェイアールアイ, 

    2001.04

     View Summary

    交差点部右折時に生じる直進車と右折車との間の衝突事故防止支援を目的として,インフラと車が協調して運転支援を行うAHS(走行支援システム)についての概要を述べ.また,AHSのヒューマンインタフェースに関して,現在慶應大学が取り組んでいる実験システムの概要と人間工学的観点からのアプローチの重要性に関しても概説した.

  • 「ITS」

    株式会社テレビ東京, テクノ探偵団, 

    2000.11

     View Summary

    ITSの導入に当たり,ITS装置から情報をドライバに提供する際に生じる負荷を低減するために,ヒューマンインタフェースの設計・仕様が重要であるとの認識から,運転走行中に情報を取得しているドライバの指尖脈波にカオス解析を適用し,ドライバの負荷を評価する手法を説明し,実演した.

Memberships in Academic Societies 【 Display / hide

  • (公社)土木学会, 

    2007.12
    -
    Present
  • NPO法人 モバイル学会, 

    2007.02
    -
    Present
  • Human Interface Society, 

    2004.03
    -
    Present
  • (公社)自動車技術会, 

    1995.05
    -
    Present
  • (一社)日本人間工学会, 

    1992.04
    -
    Present

Committee Experiences 【 Display / hide

  • 2020.02
    -
    2021.02

    委員, 戦略的イノベーション創造プログラム(SIP)高度な自動運転実現のための狭域・中域情報の収集・統合・配信に係る研究開発運営委員会

  • 2019.11
    -
    Present

    委員, 国土交通省道路局業務成績評定審査委員会

  • 2018.11
    -
    2019.03

    大会長, シンポジウム「モバイル’19」

  • 2016.03
    -
    Present

    副会長, NPO法人モバイル学会

  • 2015.11
    -
    2019.03

    委員, 戦略的イノベーション創造プログラム(SIP)「自動走行システム/大規模実証実験/交通事故低減詳細効果見積もりのためのシミュレーション技術の開発及び実証」開発検討会

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