Kosuge, Hayato

写真a

Affiliation

Faculty of Science and Technology, Department of Foreign Languages and Liberal Arts 外国語総合教育教室 (Hiyoshi)

Position

Professor

External Links

Profile 【 Display / hide

  • Hayato KOSUGE (hamlet@a3.keio.jp) is professor of Foreign Languages and Liberal Arts, Keio University, Tokyo. He earned BA and MA degrees in English literature at Keio University, and finished doctoral course in 1993 at Keio. His research interests include the Japanese underground movement of the 1960s and 1970s, with a focus on Butoh. He is involved in the Hijikata Tatsumi Archive in Keio University Art Centre, and is a research fellow at the Research Institute for Digital Media and Content, Keio University. He is the project leader of the research group, Portfolio Butoh. He is also interested in English Tudor drama mainly focusing on Shakespearean dramaturgy. Regarding Shakespeare not as canonical but as material sources, he has been considering the relationship between the dramatic conventions and the cultural context, and the influences and contrasts of performance between East and West. Among his many publications, he is the editor of Fuhai to Saisei (Corruption and Regeneration), and coauthor of Shintai I Bunka-ron (Body, Medicine, and Culture). He is visiting scholar at the University of Cambridge in 1996-98, and Stanford University in 2003. He will be in the position of the Director of Keio Research Center for Liberal Arts from October 2014.

Profile Summary 【 Display / hide

  • (1)Renaissance Drama (England), (2)Shakespeare, (3)Comparative Study of Drama, (4)Butoh Study

Other Affiliation 【 Display / hide

  • Keio University Art Center, 所員

  • Keio Research Center for the Liberal Arts, 所長

Career 【 Display / hide

  • 2006.04
    -
    Present

    慶應義塾大学, 理工学部, 教授

  • 2023.10
    -
    Present

    慶應義塾大学, 理工学部, 日吉主任

  • 1988.04
    -
    1990.03

    山脇学園短期大学, 英文科, 非常勤講師

  • 1990.04
    -
    1993.03

    山脇学園短期大学, 英文科, 専任講師

  • 1990.04
    -
    1993.03

    慶應義塾大学, 理工学部, 非常勤講師

display all >>

Academic Background 【 Display / hide

  • 1985.03

    Keio University, Faculty of Literature, 英米文学科

    University, Graduated

  • 1987.03

    Keio University, Graduate School, Division of Letters, 英米文学専攻

    Graduate School, Completed, Master's course

  • 1990.03

    Keio University, Graduate School, Division of Letters, 英米文学専攻

    Graduate School, Withdrawal after completion of doctoral course requirements, Doctoral course

Academic Degrees 【 Display / hide

  • MA, Keio University, Dissertation, 1987.03

Licenses and Qualifications 【 Display / hide

  • 高等学校専修教員免許(英語), 中学校1級教員免許(英語), 1987.03

  • 中学校1級教員免許(英語), 1987.03

Matters concerning Career Achievements 【 Display / hide

  • 2017.06

    2017年度日本演劇学会全国大会、企画・制作・趣旨説明

     View Details

    2017年度日本演劇学会全国大会の企画・制作を行い、大会のオープニングセッションでは趣旨説明を行った。

 

Research Areas 【 Display / hide

  • Humanities & Social Sciences / Aesthetics and art studies

  • Humanities & Social Sciences / European literature (European Language Literature)

Research Keywords 【 Display / hide

  • Shakespeare

  • Butoh

  • English Literature

  • Performance

  • Renaissance

display all >>

Research Themes 【 Display / hide

  • Hijikata Buto:1969~1986, 

    2010
    -
    2017

     View Summary

    1980 年代以降の舞踏の国際展開と世界的な受容、および2000 年以降における海外での舞踏研究の進展とその成果をふまえて、近年、創始者土方巽の身体表現、その創造の思想的根拠や社会的背景、その創造の方法と実践の内容をめぐって、研究の深化とともに、その意義と価値の再考が求められている。そこで、本研究では、国内での調査に加えて、海外における研究状況

  • Study of Body, Medichine and Culture, 

    1999
    -
    Present

     View Summary

    Interdisciplinary study of body criticism, history of medichine, and cultural study.

  • Theory of the theatre, 

    1998
    -
    Present

     View Summary

    The study of the theatrical presentation focusing on the theatrical language, the representation of the theatrical character and the theatricality.

  • English Renaissance Drama, 

    1987
    -
    Present

     View Summary

    Study of English Renaissance drama and theatre, focusing on Tudor period.

 

Books 【 Display / hide

  • 慶應義塾大学アート・センター/Booklet 30  没後40年 西脇順三郎――無限の過去,無限の未来

    小菅隼人, 慶應義塾大学アート・センター, 2023.03,  Page: 179

    Scope: 「時に翻弄された人たち――西脇順三郎訳『ソネット詩集』について」,  Contact page: 96-114 Original author: 應義塾大学アート・センター編

  • 慶應義塾大学アート・センター/Booklet 28 Royal Bodies 象徴と実在の間

    小菅隼人, 慶應義塾大学アート・センター, 2020.09,  Page: 185

    Scope: はじめに,序論,編集,  Contact page: 7-9,12-20 Original author: 應義塾大学アート・センター編

  • Theatre and Music

    Hayato KOSUGE, et all, 森話社, 2020.06,  Page: 304

    Contact page: 81-106

     View Summary

    「音楽をもっと大きく!:『リア王』(The History of King Lear )第四幕第七場において音楽が挿入される意味について」

  • ベスト・プレイズⅡ:西洋古典戯曲13選

    小菅隼人他, 論創社, 2020.02,  Page: 784p

    Scope: 『リア王』翻訳解説,編集代表,  Contact page: 143-218

     View Summary

    本書では,『アンティゴネ』から『作者を探す六人の登場人物』まで,演劇を学ぶ上で「基本の基本」とも言うべき十三本を選定した.本書は,2011年に論創社より刊行された『新訂ベスト・プレイズ―西洋古典戯曲12選』の続編であり,両書とも日本演劇学会分科会西洋比較演劇研究会編として,編集代表はいずれも同会代表の小菅隼人が担当した.

  • 西洋演劇論アンソロジー

    山下 純照(編),小菅 隼人 他, 月曜社, 2019.09,  Page: 594

    Scope: ウイリアム・シェイクスピア,ベン・ジョンソン,ジョン・ドライデン,  Contact page: 56-60; 61-65; 93-98

display all >>

Papers 【 Display / hide

  • The Twisted Body: A Dialogue with Butoh Dancer Tamano Koichi

    KOSUGE HAYATO

    The Hiyoshi Review of the Humanities (慶應義塾大学日吉紀要刊行委員会)   ( 39 ) 95 - 122 2024.06

    Research paper (bulletin of university, research institution), Single Work,  ISSN  0911-7210

  • Ohno Kazuo as a Way of Life: A Dialogue with Butoh Dancer Hideshima Minoru

    KOSUGE HAYATO

    Language, Culture and Communication (慶應義塾大学日吉紀要刊行委員会)   ( 55 ) 39 - 67 2023.12

    Research paper (bulletin of university, research institution), Single Work,  ISSN  0911-7229

  • The Contents and Construction of Shiokubi (1975) and Its Background

    Hayato KOSUGE, Kae Ishimoto

    Keio University Art Center, Annual Report / Bulletin 30 (Keio University Art Center,)   ( 30 ) 154 - 165 2023.12

    Joint Work, Lead author,  ISSN  2434-7701

  • 〈自然〉の中の人間,人間の中の〈自然〉 シェイクスピア作『リア王』(William Shakespeare, The Tragedy of King Lear)の空間意識―試論

    小菅隼人

    連接 (慶應義塾大学教養研究センター)   ( 1 ) 91 - 113 2023.04

    Research paper (conference, symposium, etc.), Single Work, Corresponding author

     View Summary

    本試論では,シェイクスピア作『リア王』(1605年頃)において,「空間」が他の悲劇に比してとりわけ強く意識されていること,この場合の「空間」とは劇世界の物理的空間としての自然環境であると同時に,神々を含めた世界像,そしてそれら全てを成立させている宇宙的原理も意味することを述べる.すなわち,『リア王』の中の劇人物にとって,空間はシェイクスピアが『ハムレット』(Hamlet, Prince of Demark)において,演劇の目的を「自然に対して鏡を掲げること」(“the mirror up to nature,” 3.2.18-19)と述べる時の「自然」を指し,それは,我々全てを網羅する「家」(オイコス)を語源に持つ「エコロジー」の最も広い意味と言ってもいい.言い換えれば,『リア王』に見られる空間意識は,“人間の行動や精神が空間としての具体的世界と繋がっており,お互いに影響し合っている”というエコクリティシズムの前提(Glotfelty, xix)と共通の土台を持っている.シェイクスピア批評においては,Green Shakespeare: from Ecopolitics to Ecocriticism (2006), Shakespeare and Ecology (2015)といったエコロジー批評に特化したシェイクスピア論集が次々と編まれており,シェイクスピアの作品と場所性を強く意識した論考が多く生まれているが,本論で言う空間意識も場所性の別表現と言って良いのではないか.シェイクスピアは,自らが活動をした同時代のイングランドを題材にした作品を1作品しか残さなかったにも拘わらず,『リア王』の劇世界においては,人間とそれを取り巻く世界との相互関係を描き出していることを試論として述べたい.

  • Dancing in Kyoto: A Dialogue with Butoh Dancer Ima Tenko

    KOSUGE HAYATO

    Language, Culture and Communication (慶應義塾大学日吉紀要刊行委員会)   ( 54 ) 51 - 73 2022.12

    Research paper (bulletin of university, research institution), Single Work,  ISSN  0911-7229

display all >>

Papers, etc., Registered in KOARA 【 Display / hide

display all >>

Reviews, Commentaries, etc. 【 Display / hide

  • The Urbanity and Locality: Bishop Yamada's Way of Butoh Life

    Hayato Kosuge

    ビショップ山田舞踏会への献辞 (土方巽・中西夏之メモリアル猿橋倉庫〈アトリエ+スタジオ〉運営委員会)     29 - 21 2020.10

    Article, review, commentary, editorial, etc. (other), Single Work

  • 教養を楽しむために

    小菅 隼人

    塾  ( 303 ) 2 - 3 2019.07

    Other, Single Work

  • 『カフェ・ミュラー』をアーカイブ映像で見ることの意味について

    KOSUGE HAYATO

    舞台芸術21:アーカイブを批評する (角川文化振興財団)  21   120 - 122 2018.03

    Rapid communication, short report, research note, etc. (scientific journal), Single Work

     View Summary

    本稿では、『カフェ・ミュラー』そのものの解釈や意義付けではなく、この作品をアーカイブ映像で見ることの意味について筆者の試論を示したい。記録されたダンス作品に我々が向かい合う時、ライブのパフォーマンス体験と比べて、そこでは何が失われ、何が付け加えられるのか?映像を用いて解釈する時に何に留意すべきなのか?特に『カフェ・ミュラー』を映像化する時、そこにはどのような特徴が出現するのだろうか?というのが筆者の基本的な問題意識である。なお、『カフェ・ミュラー』については、L'Arche Editeur編集の『Café Mueller』(出版―Arthaus Musik)による1985年収録版(出演―Malou Airaudo / Pina Bausch / Dominique Mercy / Jan Minarik / Nazareth Panadero / Jean Laurent Sasportes)をテクストとしたが、筆者は、国立劇場大劇場(三宅坂)での来日公演『カフェ・ミュラー』を2006年4月13日に観劇した。また、後にNHKで放映された同公演の舞台中継、および、ヴィム・ヴェンダース監督による映画『Pina』の中でのスタジオ録画とペドロ・アルモドバル監督映画『トーク・トゥ・ハー』(スペイン、2002年)の中の部分的引用も参照した。

  • Beyond Contamination: Corporeality, Spirituality and Pilgrimage in Northern Japan

    KOSUGE HAYATO

    Performance Studies international Fluid States 2015 Tohoku, Japan: Select conference proceedings (Keio University Art Center)     10 - 13 2016.07

    Article, review, commentary, editorial, etc. (international conference proceedings), Single Work,  ISSN  978-4-9909155-0-6

Presentations 【 Display / hide

  • The Social World of Butoh Dance: Screening an Unseen Performance from the 1970s

    Hayato KOSUGE and Kae ISHIMOTO

    International Federation for Theatre Research Annual Conference 2024 (University of the Philippines Diliman) , 

    2024.07

    International Federation for Theatre Research

     View Summary

    Join us over the course for talks and a screening of Shiokubi (1975) – a performance created by butoh dancer Bishop Yamada, overseen by Tatsumi Hijikata. This performance marks the founding of Yamada’s own dance company Hoppo Butoh Ha in Tsuruoka (Yamagata prefecture). The performance was shot as part of a video project known as the VIC (Video Information Center)*, which includes 1,200 tapes of performances, exhibitions, and events from the 1970s and 1980s. Those involved in the project were not only interested in documenting the performance of Shiokubi (Head was kept in salt) itself, but the whole world around the performance: from arrival at the venue, to final rehearsal, to afterparty. We will be giving researchers a chance to watch these additional materials, as well as situating the film within the context of the VIC archive and the Tatsumi Hijikata Archive, both held at Keio University Art Center.

    *VIC (Video Information Center, 1972-present) is a movement that recorded various events to produce experimental television broadcasts, such as the 1978 ‘Paravision Ten’ CATV broadcast.

    *Butoh dance is said to have started in the late 1950s in Japan, with Hijikata Tatsumi as its founder. Hijikata’s butoh method specifically uses image-language as choreography, and engages with Japanese movement traditions as well as Western literary and artistic influences. Butoh places a special importance on the quality and energy of movement, seeking to encourage a localized sensitivity to movement, through connection with the imagination. It particularly interrogates ideas of an uncontrolled, distorted, or collapsed body, and is sometimes termed the ‘body in revolt.’

  • 前衛パーフォーマンスの探究vol.1 ポートフォリオBUTOH「『ラ・アルヘンチーナ頌』上映会

    小菅隼人,永田靖,石本華江

    前衛パーフォーマンスの探究vol.1 ポートフォリオBUTOH「『ラ・アルヘンチーナ頌』上映会, 

    2024.03

    Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech, 慶應義塾大学アート・センター,大阪大学中之島芸術センター

     View Summary

    VICコレクション*より、大野一雄の伝説的公演〈ラ・アルヘンチーナ頌〉の上映会を行いました。舞踏を代表する作品の一つである本公演の初演をとらえたVICの映像は、舞踏研究において、そして当時の前衛芸術を語る上で稀有な資料です。
    第一部として、石本華江(慶應義塾大学アート・センター土方巽アーカイヴ)によりアート・センターおよびVICコレクションについて説明の後、〈ラ・アルヘンチーナ頌〉公演映像の全編上映を行いました。
    第二部は小菅隼人から大野一雄の舞踏について概要の説明、また永田靖(大阪大学中之島芸術センター/大阪大学文学研究科演劇学研究室)と共にアングラ演劇や舞踏の流れについて討議を行いました。

  • 祈りの場をひらく

    Hayato Kosuge

    創造力とコミュニティ研究会19 (横浜市中区石川町,居場所カドベヤ) , 

    2023.03

    Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech, 居場所「カドベヤで過ごす火曜日」運営委員会 ,慶應義塾大学教養研究センター   

  • “The Meaning of Hoppo Butoh School in the Shonai Area”

    HAYATO KOSUGE

    “The Social World of Butoh Dance” (Queens’ College, Cambridge U, UK) , 

    2022.12

    Oral presentation (invited, special), JSPS

  • Screening: "The Three Female Butoh Dancers: Kobayashi Saga, Yuki Yuko and Uesugi Mitsuyo"

    Hayato Kosuge

    Butoh Next (City University of New York) , 

    2019.11

    Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech, Routledge Book Syposium Organizing Committee

display all >>

Research Projects of Competitive Funds, etc. 【 Display / hide

  • Research for Establishing Butoh Dance as a Category of Art through Field Investigation

    2020.04
    -
    2023.03

    MEXT,JSPS, Grant-in-Aid for Scientific Research, Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Principal investigator

  • 舞踏の特殊性と普遍性を解明するための実証的研究

    2019.04
    -
    2020.03

    慶應義塾大学, Keio Gijuku Academic Development Funds, Research grant, Principal investigator

  • アジア近現代演劇の超域性の研究 − クラスター構築と次世代型研究者育成の国際共同研究

    2018.04
    -
    2022.03

    科学研究費助成事業 基盤研究(B), Research grant, Coinvestigator(s)

  • 大量死の記憶と亡霊の演劇に関する総合的研究

    2017.04
    -
    2020.03

    Grant-in-Aid for Scientific Research, Research grant, Coinvestigator(s)

  • 舞踏の独自性を解明するための比較演劇学的研究

    2016.04
    -
    2019.03

    Grant-in-Aid for Scientific Research, Research grant, No Setting

     View Summary

    本研究の目的は,歴史的および比較演劇的視点から,芸術様式としての舞踏に明確な定義を与えることにある.その際,特に,舞踏の草創期である1960年代から発展期である1980年代までの日本のシェイクスピア作品を参照し,舞踏を日本の演劇風土の中において内面表現の特徴と外面表現の革新性を明らかにすることで舞踏の独自性を明確化する.

display all >>

Works 【 Display / hide

  • 新入生歓迎行事『笠井叡舞踏公演 未完成』,対談:小菅隼人×笠井叡

    小菅隼人(コーディネーター)

    2024年度慶應義塾大学新入生歓迎行事・日吉キャンパス来往舎イベントテラス, 

    2024.05

    Artistic work

  • 新入生歓迎行事『上杉満代舞踏公演 命』,対談:小菅隼人×上杉満代,多田正美,曽我傑

    小菅隼人,上杉満代,多田正美,曽我傑

    2023年度慶應義塾大学新入生歓迎行事・日吉キャンパス来往舎イベントテラス, 

    2023.05

    Artistic work

  • 笠井叡ポスト舞踏公演『いま,ショパンを踊る』対談:笠井叡×小菅隼人

    小菅隼人

    2022年度慶應義塾大学新入生歓迎行事・日吉キャンパス来往舎イベントテラス, 

    2022.10

    Artistic work, Joint

  • 追悼 楠原偕子先生

    小菅隼人

    演劇学論集 日本演劇学会紀要74,pp 141-46., 

    2022.06

    Other, Single

     View Details

    楠原偕子先生(元日本絵劇学会会長,慶應義塾大学教授)の追悼文.

  • 石川實先生の思い出

    小菅隼人

    三田評論 123頁, 

    2022.02

    Other, Single

display all >>

Awards 【 Display / hide

  • 慶應義塾勤続30年表彰

    2022.11, 慶應義塾

    Type of Award: Keio commendation etc.

  • 第51回舞踊批評家協会賞特別賞

    内藤正人,小菅隼人,森下隆, 2020.06, 舞踊批評家協会, 慶應義塾大学・アート・センター・土方巽アーカイブ

    Type of Award: Award from publisher, newspaper, foundation, etc.

Other 【 Display / hide

  • Asian Theater Colloquium in Tokyo

    2024年04月

     View Details

    The theme of the colloquium will be “Politics and Theatre in Modern Asia.” Asian theater has undergone its own transformation in all regions during the 20th century and has contributed many cutting-edge stage creations to the world of theater. At the same time, Asian countries have experienced significant political changes, which have undoubtedly influenced theatre and its people in various ways.
    Thus, we wish to attain a better understanding of modern theatre in Asian countries through a concrete examination of the new theater situation and political background of modern Asia. Furthermore, we plan to publish an anthology of papers based on the presentations and discussions that will take place at the colloquium in book form.(Exerpt from the invitaion to the participants, writen by Mitsuya Mori)

  • ロス・アンデス大学特別講義

    2023年02月

     View Details

    ロス・アンデス大学特別講義(コロンビア).ベッツイ教授の授業において,舞踏についてのZOOM特別講義

  • 慶應義塾大学新入生歓迎行事 笠井叡ポスト舞踏公演『いま,ショパンを踊る』

    2022年10月

     View Details

    笠井叡ポスト舞踏公演『いま,ショパンを踊る』コーディネート

  • 慶應義塾大学新入生歓迎行事 笠井叡ポスト舞踏公演『使徒ヨハネを踊る』

    2021年10月

     View Details

    笠井叡ポスト舞踏公演『使徒ヨハネを踊る』コーディネート

  • 慶應義塾大学新入生歓迎行事 笠井叡ポスト舞踏公演『日本国憲法を踊る』

    2020年10月

     View Details

    笠井叡ポスト舞踏公演『日本国憲法を踊る』コーディネート

 

Courses Taught 【 Display / hide

  • MODERN ARTS 1

    2024

  • LITERATURE 2

    2024

  • LITERATURE 1

    2024

  • INTENSIVE SEMINAR: AESTHETICS AND SCIENCE OF ARTS 4

    2024

  • INTENSIVE SEMINAR: AESTHETICS AND SCIENCE OF ARTS 3

    2024

display all >>

Courses Previously Taught 【 Display / hide

  • 卒業試験(卒業論文)

    Keio University

    2018.04
    -
    2019.03

    Full academic year, Seminar, 2h, 18people

  • 英語3,4

    Keio University

    2018.04
    -
    2019.03

    Full academic year, Other, Seminar, Within own faculty, 2h, 21people

  • 英語リーディング3

    Keio University

    2018.04
    -
    2019.03

    Full academic year, Other, Seminar, Within own faculty, 2h, 16people

  • 英語リーディング4

    Keio University

    2018.04
    -
    2019.03

    Full academic year, Other, Seminar, 2h, 16people

  • 美学美術史学研究会

    Keio University

    2018.04
    -
    2019.03

    Autumn Semester, Seminar, Lecturer outside of Keio, 2h, 32people

display all >>

Educational Activities and Special Notes 【 Display / hide

  • ウィズコロナ時代、21世紀大学の教養教育を学ぶ意義とは

    2021.12

    , Lecture at Education Method and Practice

     View Details

    リベラルアーツ学術院 | Institute of Liberal Arts での依頼講演.2021年12月11日10時から11時にオンラインで実施.

  • 英語Ⅰ:〈簡約〉英語の文法と表現

    2000.10

    , Development of Textbook and Teaching Material

     View Details

    通信教育用英語教材

 

Social Activities 【 Display / hide

  • National Federation of University Co-operative Associations, director

    2023.11
    -
    Present
  • 慶應義塾生活協同組合理事長・代表理事

    2019.05
    -
    Present
  • 山梨県高等学校PTA連合会副会長

    2011.04
    -
    2012.03
  • 勝沼町小中学校PTA連絡協議会会長

    2005.04
    -
    2006.03
  • 東山梨郡小中学校PTA連絡協議会副会長

    2005.04
    -
    2006.03

display all >>

Memberships in Academic Societies 【 Display / hide

  • International Federation for Theatre Research, 

    1998.04
    -
    Present
  • Performance Studies international, 

    2011.01
    -
    Present
  • Japanese Society for Theatre Research, 

    1993.04
    -
    Present
  • 藝術学関連学会連合, 

    2022.04
    -
    Present
  • Comparative Theatre Section in Japanese Society foe Theatre Research, 

    1990.04
    -
    Present

display all >>

Committee Experiences 【 Display / hide

  • 1993.04
    -
    Present

    President (5 June 2022- present), Japanese Society for Theatre Research

  • 2013.07
    -
    2021.07

    Executive Committee member, International Federation for Theatre Research

  • 2024.06
    -
    Present

    副会長, 藝術学関連学会連合(藝関連)

  • 1990.04
    -
    Present

    代表(2011年4月~現在), 日本演劇学会分科会西洋比較演劇研究会

  • 1990.04
    -
    2015.03

    Member, 日本英文学会

display all >>