馬塲 美年子 (ババ ミネコ)

Baba, Mineko

写真a

所属(所属キャンパス)

医学部 総合医科学研究センター (信濃町)

職名

助教

外部リンク

学歴 【 表示 / 非表示

  • 1984年04月
    -
    1989年03月

    慶應義塾大学, 法学部, 法律学科

    卒業

  • 1994年04月
    -
    1996年03月

    慶應義塾大学, 医学部

    大学院, 修了, 修士

学位 【 表示 / 非表示

  • 修士(医科学), 慶應義塾大学, 課程, 1996年03月

  • 博士(医学), 滋賀医科大学, 論文, 2019年03月

 

研究分野 【 表示 / 非表示

  • ライフサイエンス / 法医学

  • ライフサイエンス / 医療管理学、医療系社会学

 

著書 【 表示 / 非表示

  • 交通安全・医理工連携の今

    有賀徹, 小野古志郎, 馬塲美年子 他, 日刊自動車新聞社, 2022年01月,  ページ数: 223

    担当範囲: 高齢者の運転

  • 交通外傷

    一杉正仁, 西山慶 他, 名古屋大学出版会, 2020年06月,  ページ数: 259

    担当範囲: 交通安全に関わる法律,  担当ページ: 16-30

  • 脳卒中後の自動車運転再開の手引き

    武原格, 一杉正仁 他, 医師薬出版株式会社, 2017年10月

  • 健康起因事故の医学と法律

    馬塲 美年子, 医学と看護社, 2016年11月

  • 医療文書 書き方マニュアル

    馬塲 美年子, メジカルビュー社, 2015年08月

    担当範囲: 医療文書と訴訟

論文 【 表示 / 非表示

  • てんかん発作に起因した自動車事故事例刑事処分からの検討:新法施行前後の比較を踏まえた考察

    馬塲美年子, 一杉正仁

    てんかん研究 39 ( 3 )  2022年01月

    研究論文(学術雑誌), 筆頭著者, 最終著者, 責任著者, 査読有り

  • Factors influencing the injury severity score and the probability of survival in patients who fell from height

    Fujii M., Shirakawa T., Nakamura M., Baba M., Hitosugi M.

    Scientific Reports (Scientific Reports)  11 ( 1 )  2021年12月

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    In Japan, falls from height result in the second highest trauma mortality rate after traffic motor vehicle collisions and the highest trauma-related mortality rate amongst young people. We aimed to identify factors that worsen injury severity and lower survival probability of patients who fell from height and to contribute to the improvement of their prehospital and in-hospital care. This retrospective analysis retrieved hospital records of 179 patients aged ≥ 15 years who were transported to our hospital after a fall from height during April 2014–March 2020. On multiple regression analysis, fall height ≥ 5 m more significantly resulted in higher the injury severity score. Logistic regression analysis revealed that fall height ≥ 5 m with the reference of 2–3 m significantly resulted in lower the survival probability with odds ratio (95% confidence interval) of 0.10 (0.02–0.55). Using ‘feet-first’ as the reference body position, the odds ratios (95% confidence interval) of survival for those who impacted the surface on the lateral or dorsal regions were 0.11 (0.02–0.64) and 0.17 (0.03–0.99), respectively. Collecting information on the abovementioned factors at pre-hospitalisation may facilitate prompt diagnosis and treatment. These results may help improve prehospital and in-hospital care, avoiding preventable trauma deaths.

  • Factors affecting death and severe injury in child motor vehicle passengers

    Ishii W., Hitosugi M., Baba M., Kandori K., Arai Y.

    Healthcare (Switzerland) (Healthcare (Switzerland))  9 ( 11 )  2021年11月

     概要を見る

    Saving children from motor vehicle collisions is a high priority because the injury rate among motor vehicle passengers has been increasing in Japan. This study aimed to examine the factors that influence death and serious injury in child motor vehicle passengers to establish effective preventive measures. To identify these factors, we performed a retrospective study using a nationwide medical database. The data of child motor vehicle passengers younger than 15 years (n = 1084) were obtained from the Japanese Trauma Data Bank, registered from 2004 to 2019. Physiological variables, outcomes, and injury severity were compared between fatal and non-fatal patients and between those with and without severe injuries. Multivariate logistic regression analysis was performed to determine factors affecting fatality and severe injury. The Glasgow Coma Scale score (odds ratio (OR): 1.964), body temperature (OR: 2.578), and the Abbreviated Injury Scale score of the head (OR: 0.287) were identified as independent predictors of a non-fatal outcome. Systolic blood pressure (OR: 1.012), the Glasgow Coma Scale score (OR: 0.705), and Focused Assessment with Sonography for Trauma positivity (OR: 3.236) were identified as independent predictors of having severe injury. Decreasing the severity of head injury is the highest priority for child motor vehicle passengers to prevent fatality and severe injury.

  • Comparison of motor vehicle collision injuries between pregnant and non-pregnant women: A nationwide collision data-based study

    Koh S., Hitosugi M., Moriguchi S., Baba M., Tsujimura S., Takeda A., Takaso M., Nakamura M.

    Healthcare (Switzerland) (Healthcare (Switzerland))  9 ( 11 )  2021年11月

     概要を見る

    We compared the independent predictive factors for moderate and severe injuries, along with characteristics and outcomes of motor vehicle collisions, between pregnant and non-pregnant women. Using 2001–2015 records from the National Automotive Sampling System/Crashworthiness Data System, we selected 736 pregnant women and 21,874 non-pregnant women having any anatomi-cal injuries. Pregnant women showed less severe collisions, fewer fatalities, and less severe injuries in most body regions than non-pregnant women. In pregnant women, the rate of sustaining abbreviated injury scale (AIS) scores 2+ injuries was higher for the abdomen only. For non-pregnant women, rear seat position, airbag deployment, multiple collisions, rollover, force from the left, and higher collision velocity had a positive influence on the likelihood of AIS 2+ injuries, and seatbelt use and force from the rear had a negative influence. There is a need for further development of passive safety technologies for restraint and active safety features to slow down vehicles and mitigate collisions. The influencing factors identified may be improved by safety education. Therefore, simple and effective interventions by health professionals are required that are tailored to pregnant women.

  • Factors influencing the long-term hospitalization of bicyclists and motorcyclists with oral and maxillofacial injuries

    Hirobe Y., Koshinuma S., Nakamura M., Baba M., Yamamoto G., Hitosugi M.

    Dental Traumatology (Dental Traumatology)  37 ( 2 ) 234 - 239 2021年04月

    ISSN  16004469

     概要を見る

    Background/Aim: Because bicyclists and motorcyclists with oral and maxillofacial injuries often suffer from disabilities requiring long-term treatment, reducing the severity of such injuries is a valuable objective for improving these people's quality of life (QOL). The aims of this study were, first, to present the prevalence and patterns of oral and maxillofacial injuries of bicyclists and motorcyclists and to compare the features of these injuries and, second, to determine the factors contributing to long-term hospitalization for these patients and to propose effective preventive measures. Material and Methods: This was a single-center retrospective analysis. Hospital records from 2011 through 2018 were reviewed for all patients who had sustained oral and maxillofacial injuries in bicycle or motorcycle collisions and had presented at a university hospital which was the only hospital in the region attended 24 hours per day by oral and maxillofacial surgeons. Characteristics of the oral and maxillofacial injuries, injury severity, and factors influencing the length of hospitalization were examined. Results: Records of 130 patients (82 bicyclists and 48 motorcyclists) with a mean age of 28.0 years were analyzed. Thirty-three patients (25.4%) had maxillofacial fractures, with 41 fracture lines while 103 patients (79.2%) had dental injuries and 57 patients (43.8%) had soft-tissue injuries. The distribution and prevalence of oral and maxillofacial injuries were similar for bicyclists and motorcyclists. However, motorcyclists had significantly higher Abbreviated Injury Scale (AIS) scores for facial injuries and the maximum AIS score than did bicyclists. According to a multiple regression analysis, the number of fracture lines and the requirement for intermaxillary fixation were independent factors influencing long-term hospitalization (standard regression coefficients: 6.795 and 6.715, respectively; P <.001). Conclusions: The number of fracture lines and the use of intermaxillary fixation were independent factors influencing long-term hospitalization of both bicyclists and motorcyclists with oral and maxillofacial injuries.

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総説・解説等 【 表示 / 非表示

  • 改正道路交通法(2022 年 5 月 13 日施行)について (改正の背景と概要)

    馬塲美年子

    日本安全運転医療学会誌 2 ( 1 ) 30 - 36 2022年

    記事・総説・解説・論説等(学術雑誌), 筆頭著者, 最終著者, 責任著者

  • 健康起因事故における事業者の社会的責任と疾病・健康管理

    馬塲美年子

    日本交通科学学会誌 21 ( 1 ) 3 - 10 2021年06月

    記事・総説・解説・論説等(学術雑誌), 共著

  • Tightening legal restrictions for drivers with epilepsy in Japan

    Baba M., Hitosugi M.

    Acta Neurologica Scandinavica (Acta Neurologica Scandinavica)  143 ( 6 ) 673 - 674 2021年

    ISSN  00016314

     概要を見る

    Epilepsy is a highly prevalent condition around the world, and many countries impose restrictions on drivers with epilepsy. After toughening the law in Japan, the number of refused driving license applications for patients with epilepsy increased markedly. However, the number of collisions caused by drivers with epilepsy did not decrease.

  • 【認知症を取り巻く問題】認知症患者の自動車運転

    馬塲 美年子

    日本老年医学会雑誌 53 ( 3 ) 216 - 221 2016年07月

    記事・総説・解説・論説等(学術雑誌)

  • タクシー運転者の健康管理と事業者の責任について 【2】事業者に課せられる法的責任について

    馬塲 美年子,一杉 正仁, 相磯 貞和

    労働科学 (労働科学研究所)  89 ( 1 ) 18 - 22 2013年02月

    記事・総説・解説・論説等(学術雑誌)

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研究発表 【 表示 / 非表示

  • 運転指導基礎講座 法制度のポイント

    馬塲美年子

    第5回日本安全運転・医療研究会, 

    2021年12月

    公開講演,セミナー,チュートリアル,講習,講義等

  • 誤嚥事故の裁判例からみた予防対策

    馬塲美年子

    第44回バイオレオロジー学会 (web) , 

    2021年07月

    公開講演,セミナー,チュートリアル,講習,講義等, バイオレオロジー学会

  • 高齢運転者の事故における責任と予防対策について

    馬塲美年子

    第15回交通科学シンポジウム, 

    2021年03月

    シンポジウム・ワークショップ パネル(指名)

  • Common Disease/Symptomに起因した健康起因事故の法的責任と予防策について-

    馬塲美年子

    第56回日本交通科学学会総会・学術講演会, 

    2020年11月

    シンポジウム・ワークショップ パネル(指名)

  • 疾病管理に係る事業者の社会的責任

    馬塲美年子

    第56回日本交通科学学会総会・学術講演会, 

    2020年11月

    シンポジウム・ワークショップ パネル(指名)

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Works 【 表示 / 非表示

  • てんかんと自動車事故(近年の状況)

    馬塲美年子

    日刊自動車新聞, 

    2022年06月

    その他, 単独

  • 運転と健康管理(第1回〜第12回)

    馬塲美年子

    交通安全ジャーナル, 

    2021年04月
    -
    2022年03月

    その他, 単独

  • 運転免許証と薬剤師がアドバイスすべき疾患(第1回〜4回)

    馬塲 美年子

    メディセオ社オンラインマガジン「Phub」, 

    2017年
    -
    2018年

    その他

受賞 【 表示 / 非表示

  • 優秀論文賞

    2016年06月, 日本交通科学学会, タクシー運転者の健康管理と体調変化に関する意識調査

    受賞区分: 国内学会・会議・シンポジウム等の賞

  • 警視庁感謝状

    2007年10月, 警視庁

    受賞区分: その他

  • 警視庁感謝状

    2007年02月, 警視庁

    受賞区分: その他

 

社会活動 【 表示 / 非表示

  • 法医学CGプロジェクトセンター

     

委員歴 【 表示 / 非表示

  • 2020年
    -
    継続中

    倫理委員会委員, 日本交通科学学会

  • 2015年06月
    -
    継続中

    理事, 日本交通科学学会

  • 2013年
    -
    継続中

    倫理委員会 外部委員, 日本医学英語教育学会

  • 2010年
    -
    継続中

    受託研究審査委員会 外部委員, 国立研究開発法人国立国際医療研究センター 国府台病院

  • 2008年07月
    -
    継続中

    理事, 法医学CGプロジェクトセンター