白井 美由里 (シライ ミユリ)

Shirai, Miyuri

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所属(所属キャンパス)

商学部 (三田)

職名

教授

HP

経歴 【 表示 / 非表示

  • 1998年04月
    -
    1999年03月

    横浜国立大学, 経営学部, 専任講師

  • 1999年04月
    -
    2002年03月

    横浜国立大学, 経営学部, 助教授

  • 1999年08月
    -
    2001年02月

    デューク大学, フークア・ビジネススクール, 客員研究員

  • 2002年04月
    -
    2009年03月

    横浜国立大学, 国際社会科学研究科, 助教授(2007年4月より准教授へ配置換え)

  • 2003年05月
    -
    2004年02月

    慶應義塾大学, 経営管理研究科, 内地研究員

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学歴 【 表示 / 非表示

  • 1991年04月
    -
    1993年03月

    明治大学, 経営学研究科

    大学院, 修了, 博士前期

  • 1994年04月
    -
    1998年03月

    東京大学, 経済学研究科, 企業・市場

    大学院, 退学, 博士

学位 【 表示 / 非表示

  • 経済学博士, 東京大学, 論文, 2004年

  • 経営学修士, 明治大学, 課程, 1993年03月

 

研究分野 【 表示 / 非表示

  • 人文・社会 / 商学 (消費者行動)

研究キーワード 【 表示 / 非表示

  • 消費者心理

  • 消費者行動

 

著書 【 表示 / 非表示

  • 消費者行動論 -購買心理からニューロマーケティングまで-

    守口剛・竹村和久編, 八千代出版, 2012年04月

    担当範囲: 第3章

  • マーケティングの基礎と潮流

    西尾チヅル編, 八千代出版, 2007年01月

    担当範囲: 第6章

  • 品質、価格、そしてブランド -消費者心理とマーケティング-』、品質月間テキストNo.355

    白井 美由里, 日科技連出版社, 2007年

  • このブランドに、いくらまで払うのか -「価格の力」と消費者心理-

    白井 美由里, 日本経済新聞社, 2006年11月

  • プライシング・サイエンス -価格の不思議を探る-

    杉田善・守口剛・上田隆穂編著, 同文館, 2005年09月

    担当範囲: 第10章

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論文 【 表示 / 非表示

  • Which loyalty program do customers prefer: a coalition program or a single-firm program?

    Miyuri Shirai

    Journal of Services Marketing 37 ( 5 ) 563 - 573 2023年

    研究論文(学術雑誌), 筆頭著者, 責任著者, 査読有り,  ISSN  08876045

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    Purpose: This study aims to examine consumers’ responses to two types of loyalty programs: coalition and single-firm programs. This study explains the mechanism underlying the link between this program structure and consumers’ program evaluation by incorporating the type of firm offering the program (i.e. a more hedonic or a more utilitarian disposition), the type of rewards (i.e. presence/absence of experiential rewards) and consumers’ reactance. Design/methodology/approach: Two online experiments were employed to test the proposed framework. Findings: Consumers commonly preferred a coalition program to a single-firm program. This preference for the coalition program was strengthened when a utilitarian-dominant firm offered the program. Additionally, consumers evaluated the program lower when a utilitarian-dominant firm provided experiential rewards. Furthermore, situational reactance toward the program mediated the effect of the program structure on the program evaluation. Practical implications: This study’s findings suggest that firms should consider whether the value consumers predominantly perceive from the firms is utilitarian or hedonic when launching coalition programs. Consumers may not be pleased by the coalition programs offered by hedonic-dominant firms as much as those provided by utilitarian-dominant firms. Moreover, this study’s results help design reward options. Consumers may not well evaluate the inclusion of experiential rewards when offered by utilitarian-dominant firms. For utilitarian-dominant firms, rewards requiring less time and effort may be more suitable. Originality/value: This research significantly contributes to the literature on loyalty programs. This study showed that consumers viewed single-firm and coalition programs differently and elucidated the mechanism behind the response.

  • Vertical line extensions: consumers' preferences for downward and upward extensions

    Miyuri Shirai

    Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics (Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics)  35 ( 8 ) 2047 - 2065 2023年

    研究論文(学術雑誌), 査読有り,  ISSN  13555855

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    Purpose: Research on vertical line extensions shows that consumers tend to evaluate upward extensions higher than downward ones. This paper examines the opposite situation. It also investigates the process underlying consumer responses by identifying a moderator and mediators. Design/methodology/approach: Two studies were conducted to assess the effect of extension direction (upward vs downward) on consumers' extension evaluations. Study 1 incorporated implicit theories of relationships (the growth belief) as a moderator and inferred motives for launching a vertical line extension as mediators in the effect. Study 2 presented a firm's rationale for undertaking the extension to examine whether it influenced evaluations. Findings: Consumers' preferences for downward over upward extensions appeared in markets where the exclusivity of luxury brands had been reduced. However, the resistance to upward extensions was weaker when consumers endorsed stronger growth beliefs in human relationships. Consumers inferred customer- and selling-oriented motives more strongly from downward than upward extensions, enhancing the evaluations. Finally, when presenting a rationale for launching an extension in the launch announcement, customer-oriented reasoning raised the evaluations higher than selling-oriented reasoning but did not elevate the evaluations higher than the announcement showing no reason. Originality/value: This study advances the literature on vertical line extensions and shows that consumers' preference for upward over downward extensions is not universal. The opposite pattern exists in markets with a lower distinction between high- and low-end brands. It supports the theoretical notion that responses are driven by the differences in growth belief and in cognitive inferences vis-à-vis motives.

  • コア顧客はブランドの垂直的ライン拡張をどのように評価するのか?

    白井美由里

    三田商学研究 66 ( 3 ) 145 - 158 2023年

  • The role of implicit theories in consumer intertemporal preference

    Miyuri Shirai

    Journal of Consumer Marketing (Journal of Consumer Marketing)  40 ( 7 ) 815 - 825 2023年

    研究論文(学術雑誌), 筆頭著者, 責任著者, 査読有り,  ISSN  07363761

     概要を見る

    Purpose: This study aims to investigate the psychological process of intertemporal choices between larger-later and smaller-sooner monetary options. Prior research showed consumer impatience – a tendency to prefer a smaller-sooner option over a larger-later option. This research identifies an individual difference that predicts patience and mediators that explain the underlying mechanism. Design/methodology/approach: Two studies are conducted. Study 1 examines whether the implicit theory of intelligence consumers endorse (i.e. entity theory vs incremental theory) constitutes an antecedent of patience and whether their thoughts regarding anticipated purchase with the chosen monetary option (i.e. hedonic versus utilitarian purchase) mediate the relationship. Study 2 analyzes whether psychological reactance toward larger-later options is a mediator in this relationship using a perceived threat to freedom and affect as reactance indicators. Findings: Entity-oriented consumers exhibited less patience than incremental-oriented consumers, especially when anticipating a hedonic purchase. Moreover, entity-oriented consumers perceived a threat to freedom from larger-later options more strongly – this enhanced perception influenced patience through two routes. One route is that the perceived threat to freedom leads to more consideration of a hedonic purchase rather than a utilitarian purchase, thereby decreasing patience. The other route is that the perceived threat to freedom elicits a stronger negative affect, resulting in lower patience. Originality/value: Findings of this research shed light on the understanding of patience. They demonstrate that consumers’ implicit theory orientation is a crucial individual difference that can explain patience. Also, demonstrating the mediating roles of anticipated purchase using the hedonic/utilitarian classification and psychological reactance expanded literature by showing how they internally interact.

  • The Role of Anthropomorphism in Consumer Evaluations of Sustainable Products: A Research Note

    Miyuri Shirai

    Journal of Sustainable Marketing 4 ( 1 ) 80 - 89 2023年

    研究論文(学術雑誌), 筆頭著者, 責任著者, 査読有り

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KOARA(リポジトリ)収録論文等 【 表示 / 非表示

競争的研究費の研究課題 【 表示 / 非表示

  • サステナブル消費行動の促進に関する研究

    2022年04月
    -
    2026年03月

    文部科学省・日本学術振興会, 科学研究費助成事業, 白井 美由里, 基盤研究(C), 補助金,  研究代表者

  • 消費者行動における意味的手がかりの影響メカニズム

    2015年04月
    -
    2019年03月

    文部科学省・日本学術振興会, 科学研究費助成事業, 白井 美由里, 基盤研究(C), 補助金,  研究代表者

受賞 【 表示 / 非表示

  • Best Paper Award

    2019年, Global Conference on Business Management and Economics

  • 学会賞奨励賞

    2005年06月, 日本商業学会, 消費者の価格判断のメカニズム -内的参照価格の役割-

    受賞区分: 国内学会・会議・シンポジウム等の賞

  • Best Paper Award 第3位

    2004年05月, Advances in Consumer Research Asia Pacific Conference 2004, The Relationship between Internal Reference Price and Three Aspects of Dealing Patterns: Frequency, Depth, and Depth Variation

    受賞区分: その他,  受賞国: 大韓民国

 

担当授業科目 【 表示 / 非表示

  • 商業学特殊研究

    2023年度

  • 商業学特殊演習

    2023年度

  • 商業学演習

    2023年度

  • 研究会Qd

    2023年度

  • 研究会Qc

    2023年度

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担当経験のある授業科目 【 表示 / 非表示

  • 消費者行動特論

    横浜国立大学

    2018年04月
    -
    2019年03月

  • 商業学(マクロマーケティング)

    慶應義塾大学

    2016年04月
    -
    継続中

  • Marketing Data Analysis

    慶應義塾

    2015年04月
    -
    継続中

    春学期, 講義, 専任

  • Consumer Behavior and Marketing

    慶應義塾大学

    2015年04月
    -
    継続中

    秋学期, 講義, 専任

  • 研究会

    慶應義塾大学

    2015年04月
    -
    継続中

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所属学協会 【 表示 / 非表示

  • Association for Consumer Research

     
  • The Academy of Marketing Science

     
  • 日本商業学会

     
  • 日本消費者行動研究学会

     
  • 日本マーケティング・サイエンス学会