Shimizu, Akira

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Affiliation

Faculty of Business and Commerce (Mita)

Position

Professor

Related Websites

Career 【 Display / hide

  • 1991.04
    -
    1994.03

    明治学院大学 経済学部 専任講師

  • 1994.04
    -
    2000.03

    明治学院大学 経済学部 助教授

  • 1996.08
    -
    1997.09

    Visiting Scholar, J.L.Kellogg Graduate School of Management, Northwestern University, IL, U.S.A

  • 2000.04
    -
    2009.03

    明治学院大学 経済学部 教授

  • 2005.05
    -
    2006.03

    Visiting Scholar, University of Sydney, Research Institute of Asia and Pacific

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Academic Background 【 Display / hide

  • 1988.03

    Keio University, Graduate School, Division of Commerce

    Graduate School, Completed, Master's course

  • 1991.03

    Keio University, Graduate School, Division of Commerce

    Graduate School, Withdrawal after completion of doctoral course requirements, Doctoral course

Academic Degrees 【 Display / hide

  • 博士(商学), Keio University, Dissertation, 2005.03

 

Research Themes 【 Display / hide

  • 消費者行動とマーケティング戦略, 

    1995.01
    -
    Present

     View Summary

    消費者行動の理論を用いて、マーケティング戦略を考えていく

 

Books 【 Display / hide

Papers 【 Display / hide

  • COVID-19の影響‐時系列での人の買い物意識変化から見てくること

    清水聰

    AD STUDIES (財団法人)   ( 77 ) 56 - 60 2021.09

    Research paper (other academic), Single Work

  • 年配者の情報感度によるセグメンテーションの実証研究

    清水聰

    三田商学研究 (慶應義塾大学出版会)  63 ( 4 ) 77 - 98 2020.10

    Single Work

  • 動線調査研究の新しい視点

    清水聰

    マーケティングジャーナル (日本マーケティング協会)  40 ( 2 ) 7 - 17 2020.09

    Research paper (scientific journal), Single Work, Accepted

  • Research on Product Connoisseurs’

    Akira Shimizu

    Keio University Discussion Paper Series, FY12, No.4, 2012  2012.10

    Research paper (bulletin of university, research institution), Single Work

  • Prediction of Trial Purchase of New Product Based on Purchase History of Market Mavens

    Takashi Teramoto, Akira Shimizu

    Keio University Discussion Paper Series, FY12, No.1, 2012  2012.04

    Research paper (bulletin of university, research institution), Joint Work

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Papers, etc., Registered in KOARA 【 Display / hide

Reviews, Commentaries, etc. 【 Display / hide

  • 本プロジェクトの意義、スマートフォンアプリの利用の仕方、そして世の中の動きについて

    清水聰

    日経広告研究所報 (日経広告研究所)  55 ( 4 ) 18 - 22 2021.08

    Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media), Single Work

  • メディア・フォロワーの学術的意義

    清水聰

    日経広告研究所報 (日経広告研究所)  53 ( 6 ) 8 - 12 2019.12

    Lecture material (seminar, tutorial, course, lecture, etc.), Single Work

  • メディア・フォロワーモデルの意義と可能性

    清水聰

    日経広告研究所報 (日経広告研究所)  53 ( 1 ) 10 - 11 2019.02

    Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)

  • 循環型マーケティングによる発見

    清水聰

    AD STUDIES (財団法人)   ( 54 ) 25 - 29 2015.12

    Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media), Single Work

Presentations 【 Display / hide

  • ガラパゴスマーケティング:海外企業にとっての日本の役割

    清水聰

    日本マーケティング・サイエンス学会 第109回研究大会, 

    2021.06

    Oral presentation (general)

  • How Post Attributes Affect Cognitive and Affective Feedback Responses?

    Kaichi Saito, Jeff Inman, Akira Shimizu, Atsuko Inoue, Takashi Teramoto

    41st Annual ISMS Marketing Science Conference (Rome, Italy) , 

    2019.06

    Oral presentation (general), INFORMS

  • Consumer Shopping Path and Buying Behavior at Grocery Store

    Akira Shimizu

    41st Annual ISMS Marketing Science Conference (Rome, Italy) , 

    2019.06

    Oral presentation (general), INFORMS

  • 店内の回遊と購買履歴の関係

    清水聰

    日本マーケティングサイエンス学会 第105回研究大会, 

    2019.06

    Oral presentation (general)

  • ネット上の発信と購買履歴データのマッチングと可能性

    清水聰

    日本マーケティングサイエンス学会 第102回研究大会, 

    2018.12

    Oral presentation (general)

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Research Projects of Competitive Funds, etc. 【 Display / hide

  • オンライン/オフライン環境下での消費者の購買意思決定プロセスの解明

    2021.04
    -
    2024.03

    MEXT,JSPS, Grant-in-Aid for Scientific Research, Grant-in-Aid for Scientific Research (B), Principal investigator

  • インターネット時代の新しい消費者意思決定プロセスの実証研究

    2018.04
    -
    2021.03

    MEXT,JSPS, Grant-in-Aid for Scientific Research, Grant-in-Aid for Scientific Research (B), Principal investigator

Awards 【 Display / hide

  • Best Track Paper Award

    Takashi Teramoto, Akira Shimizu, 2018.07, Global Marketing Conference

    Type of Award: Award from international society, conference, symposium, etc.

  • 慶應義塾賞

    2015, 慶應義塾

    Type of Award: Keio commendation etc.

  • Best Conference Paper Award

    Akira Shimizu, 2012.07, Global Marketing Conference

    Type of Award: Award from international society, conference, symposium, etc.

  • 日本商業学会奨励賞

    清水聰, 2005.05, 日本商業学会

    Type of Award: Award from Japanese society, conference, symposium, etc.

 

Courses Taught 【 Display / hide

  • STRATEGIC CONSUMER BEHAVIOR

    2024

  • SPECIAL STUDY OF MARKETING SYSTEM

    2024

  • SEMINAR: SPECIAL STUDY OF MARKETING MANAGEMENT

    2024

  • SEMINAR: INTRODUCTION TO MARKETING

    2024

  • SEMINAR (QD)

    2024

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Social Activities 【 Display / hide

  • 2018 Global Marketing Conference Conference Co-Chair

    GAMMA,  (Tokyo)

    2018.07

     View Summary

    世界30か国以上から800人が参加した東京大会の日本側の代表世話人として半年以上準備を行った。

  • SCP-JACS Collaborative Conference Conference Chair

    日本消費者行動研究学会,  (Keio University, Tokyo)

    2017.05

     View Summary

    世界最大の消費者行動研究学会組織である、Society of Consumer Psychologyのメンバーを集めて、日本の消費者行動研究学会とのジョイントカンファレンスを開催。そのカンファレンスチェアとして、交渉、会場の手配、寄付を集める、訪問企業との交渉などを行った。

Memberships in Academic Societies 【 Display / hide

  • 日本広告学会, 

    2016.04
    -
    Present
  • 日本消費者行動研究学会, 

    1994.05
    -
    Present
  • 日本マーケティングサイエンス学会, 

    1992.05
    -
    Present
  • 日本商業学会, 

    1990.05
    -
    Present

Committee Experiences 【 Display / hide

  • 2022.04
    -
    Present

    生活製品産業研究会 座長, 経済産業省

  • 2018.05
    -
    Present

    日本学術会議 連携委員, 日本学術会議

  • 2018.04
    -
    2019.03

    学会誌『消費者行動研究』編集長, 日本消費者行動研究学会

  • 2017.04
    -
    2018.03

    日本消費者行動研究学会 会長, 日本消費者行動研究学会

  • 2013.04
    -
    Present

    Editorial Review Board, Journal of Global Fashion Marketing, Korean Scholars of Marketing Science

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