Yamanashi, Aya

写真a

Affiliation

Faculty of Letters, Department of Humanities and Social Science (Human Relations) (Mita)

Position

Professor

Academic Background 【 Display / hide

  • 2005.03

    Keio University, Graduate School, Division of Sociology, Pedagogy

    Graduate School, Withdrawal after completion of doctoral course requirements, Doctoral course

Academic Degrees 【 Display / hide

  • 博士(教育学), 慶應義塾大学, Coursework

    近代日本における読書と社会教育—図書館を中心とした教育活動の成立と展開—

 

Research Areas 【 Display / hide

  • Humanities & Social Sciences / Education (Education、History of Japanese Education, History of Japanese Adult Education)

Research Keywords 【 Display / hide

  • Reading activity and Education, History of relationship among school, local community and Home

Research Themes 【 Display / hide

  • 日本教育史、社会教育史、学校と家庭、地域社会の関係史, 

    2014.04
    -
    Present

 

Books 【 Display / hide

  • 「学校と家庭をつなぐメディア—東京府青山師範学校附属小学校「学校家庭通信」を題材に—(『書物から見る知のネットワーク』所収)

    YAMANASHI Aya, 慶應義塾大学出版会, 2017.03

     View Summary

    近代日本の小学校では「学校と家庭の連絡」を目的として小学校が小冊子を発行することが長年行われてきた。本章では、このような動向の嚆矢と考えられる東京府青山師範学校附属小学校発行の「学校家庭通信」を読み解きながら、小学校は独自のメディアの発行を通して家庭とどのような「連絡」、「協力」関係を構築しようとしていたのかを明らかにする。

  • 読書力を養成する(「『現代教育の争点・論点』第9章所収)

    YAMANASHI Aya, 一藝社, 2015.04

  • History of Reaing and Social-Adult Education in Modern Japan: Focusing on Educational Activities at Japanese Libraries

    YAMANASHI Aya, 法政大学出版局, 2011.02

     View Summary

    本書は日本の近代化過程における読書の教育的位置づけを歴史的に明らかにしている。具体的には、読書行為に対する教育的関心が高まりを見せる1900年代から、読書行為が性差、階層差、地域差を内包しつつ一般化する1960年代までを分析対象期間として設定し、社会教育特に図書館における活動を中心に、読書の教育的位置づけと人々の読書行為への参入について歴史的に検討している。

Papers 【 Display / hide

  • 1930年代長野県下伊那地方における農繁託児所の運営—学校・家庭・地域社会の連絡・協力関係に注目して—

    YAMANASHI Aya

    生涯学習・社会教育研究ジャーナル  ( 9 ) 1 - 21 2015

    Research paper (scientific journal), Single Work, Accepted

  • 上郷尋常高等小学校における学校・家庭・地域の連絡—1930~40年代にかけての学校資料および『上郷時報』を手がかりに―

    YAMANASHI Aya

    生涯学習・社会教育研究ジャーナル  ( 8 ) 1 - 17 2014

    Research paper (scientific journal), Single Work, Accepted

  • 1930~40年代にかけての「学校と家庭の連絡」―上郷尋常高等小学校の「懇話会記録」および「家庭訪問記録」を手がかりに―

    YAMANASHI Aya

    社会教育学研究 50 ( 1 ) 41 - 50 2014

    Research paper (scientific journal), Single Work, Accepted

  • 昭和初期農村小学校における「学校と家庭の連絡」への取り組み―上郷尋常高等小学校の「職員会誌」および「上郷時報」を手がかりとして—

    YAMANASHI Aya

    生涯学習・社会教育研究ジャーナル  ( 7 ) 1 - 20 2013

    Research paper (scientific journal), Single Work, Accepted

  • 「教育問題としての読書」から「読書を問題化する教育」へ―昭和初期上郷尋常小学校における「学校と家庭の連絡」への取り組みを視点として—

    YAMANASHI Aya

    民衆史研究  ( 82 ) 3 - 19 2011

    Research paper (scientific journal), Single Work, Accepted

display all >>

Papers, etc., Registered in KOARA 【 Display / hide

display all >>

Presentations 【 Display / hide

  • 戦後長野県下伊那地方における「学校と家庭の連絡」―新教育への理解を中心に―

    YAMANASHI Aya

    日本社会教育学会第65回研究大会 (名桜大学) , 

    2018.10

    Oral presentation (general), 日本社会教育学会

  • 東京府青山師範学校附属小学校における「学校と家庭の連絡」-1910年代から20年代にかけての「学校家庭通信」を手がかりに―

    YAMANASHI Aya

    教育史学会第62回大会 (一橋大学) , 

    2018.09

    Oral presentation (general), 教育史学会

  • Print Media as a Means of Education: How can School Established the Rerlationship with Home/Parents?

    YAMANASHI Aya

    Keio-Yonsei Joint Symposium "Writing and Social Communication" (The Institute of Humanities, Yonsei University) , 

    2018.06

    Oral presentation (invited, special), The Institute of Humanities, Yonsei University

  • 1950年代、長野県下伊那地方における「学校と家庭の連絡」の模索

    YAMANASHI Aya

    日本社会教育学会第64回研究大会, 

    2017.09

    Oral presentation (general)

  • 学校と家庭をつなぐメディア—東京府青山師範学校附属小学校「学校家庭通信」にみる学校と家庭の連絡—

    YAMANASHI Aya

    教育史学会第60回大会 (横浜国立大学) , 

    2016.10

    Oral presentation (general), 教育史学会

display all >>

Research Projects of Competitive Funds, etc. 【 Display / hide

  • Historical Research for 'co-operation between School and Home' in Elementary School Affiliated with Tokyo Prefectural Aoyama Normal School

    2018.04
    -
    Present

    JSPS, Aya Yamanashi, Research grant, Principal investigator

     View Summary

    本研究は、東京府青山師範学校附属小学校を事例として、近代日本の小学校教育において一貫して重視された「学校と家庭の連絡」の理念及び実践の変遷を歴史的に検討し、小学校がどのように家庭と切り結びながら教育課題の解決を目指いしていたのかを明らかにするものである。

  • Historical Study for the Role of Primary School in Local Society:Focusing on the aim of Co-operation between School and Home

    2014.04
    -
    2018.03

    MEXT,JSPS, Grant-in-Aid for Scientific Research, Grant-in-Aid for Young Scientists (B), Principal investigator

  • Historical resarch for elementary school in local society in Japan: Focusing on 'co0operation between School and Home'

    2014.04
    -
    2017.03

    JSPS, Aya Yamanashi, Research grant, Principal investigator

     View Summary

    本研究では、近代日本の小学校教育において一貫して重視されてきた「学校と家庭の連絡」の理念及び実践の変遷を検討し、小学校が地域社会において果たした意義と役割を1900~1960年代までのスパンで歴史重層的に明らかにした。

Other 【 Display / hide

  •  View Details

    (書評)大戸安弘・八鍬友宏著『識字と学びの社会史—日本におけるリテラシーの諸相』

 

Courses Taught 【 Display / hide

  • SPECIAL STUDY OF HISTORY OF EDUCATION1

    2024

  • SEMINAR: STUDY OF EDUCATIONAL ISSUES/PROBLEMS

    2024

  • SEMINAR: SPECIAL STUDY OF PEDAGOGY 2

    2024

  • SEMINAR: SPECIAL STUDY OF HISTORY OF EDUCATION 2

    2024

  • SEMINAR: SPECIAL STUDY OF HISTORY OF EDUCATION 1

    2024

display all >>