-
Affiliation
-
Faculty of Letters, Department of Humanities and Social Science (Human Relations) (Mita)
-
Position
-
Professor
KEIO RESEARCHERS INFORMATION SYSTEM |
Details of a Researcher
このページはJavascriptを使用しています。すべての機能を使用するためにはJavascript を有効にする必要があります。
Makabe, Hiromoto
|
文学部, 助教
文学部, 准教授
Faculty of Letters, Prof.
社会学研究科, 委員(教授)
Keio University, Faculty of Literature
University, Graduated
Keio University, Graduate School, Division of Human Relations, Education
Graduate School, Graduated, Master's course
Keio University, Graduate School, Division of Human Relations
Graduate School, Withdrawal after completion of doctoral course requirements, Doctoral course
Aesthetic experience, Culture and Education, German educational thoughts
Philosophy in the Weimar-period, Education in the Bauhaus, Humanism-theory about culture and education in Germany,
ヴァイマル文化の芸術と教育 -バウハウス・シンボル生成・陶冶-
眞壁宏幹, 慶應義塾大学出版会, 2020.02, Page: 352
記憶と想起の教育学
山名淳編, 勁草書房, 2022.12, Page: 316
Scope: ハンブルクの「ゲニウス・ロキ」を想起する ーアビ・ヴァールブルク「文化科学図書館」をめぐるビルドゥング・トポグラフィー, Contact page: 82-121
デジタル世界図絵 -ヴァーチャル・ミュージアムの取り組み-
眞壁宏幹・眞壁ゼミ, 慶應義塾大学出版会, 2022.11, Page: 105
モノの経験の教育学
今井康雄編, 東京大学出版会, 2021.12, Page: 309
Scope: 第3章 教育空間におけるモノとメディア、第5章 紙と遊ぶ子どもたち-「シンボル生成」としての美的陶冶過程-, Contact page: 68-75, 111-141
History of Western Educational Thoughts
MAKABE HIROMOTO, 慶應義塾大学出版会, 2016.04
ハンブルク・リヒトヴァルク校の文化概念 -民主主義社会で「文化」を教える-
眞壁宏幹
『ディルタイ研究』 (日本ディルタイ協会) 33 25 - 42 2022.11
Research paper (scientific journal), Single Work
Bildung und Mahayana-Buddhismus. Eine Fallstudie über das Verhältnis vor dem Zweiten Weltkrieg in Japan.
HIromoto Makabe
Paragrana (De Gruyter Verlag) 30 ( 1 ) 246 - 260 2021.06
Research paper (scientific journal), Single Work
教育学者・福島政雄と近代仏教(浄土真宗大谷派)
MAKABE HIROMOTO
2018.09
Research paper (conference, symposium, etc.)
紙で遊ぶ子どもたち –台東区蔵前小学校6年生の制作活動
MAKABE HIROMOTO
2015-2017年度科学研究費助成事業・基盤研究(B)成果報告書(課題番号15H03478: 研究代表者:今井康雄)、2018年 236 - 242 2018.03
Single Work
教育プロジェクトとしてのヴァーチャル・ミュージアム「デジタル世界図絵」—陶冶に意義ある事物の収集と想起—
MAKABE HIROMOTO
2015-2017年度科学研究費助成事業・基盤研究(B)成果報告書(課題番号15H03478: 研究代表者:今井康雄)、2018年 169 - 177 2018.03
Makabe, Hiromoto
哲學 (三田哲學會) ( 136 ) 3 - 27 2016.03
ISSN 05632099
翻訳 : ハンス=リューディガー・ミュラー教育的タクトの理論のために
Makabe, Hiromoto
Studies in sociology, psychology and education : inquiries into humans and societies (慶應義塾大学大学院社会学研究科) ( 80 ) 73 - 84 2015
ISSN 0912456X
教育学者・福島政雄と近代仏教(浄土真宗大谷派)
MAKABE HIROMOTO
教育思想史学会第28回大会コロキウム「近代仏教と教育をめぐる学説史的研究・序説 (大阪大学人間科学部) ,
Symposium, workshop panel (public), 教育思想史学会
ビルドゥング概念の所在
MAKABE HIROMOTO
教育哲学会第60回大会ラウンドテーブル「変容としての人間形成」 (大阪大学人間科学部) ,
Symposium, workshop panel (nominated), 教育哲学会
「共感覚」はなぜ人を惹きつけるのか
MAKABE HIROMOTO
展覧会「アートと音楽」関連講演会 (東京都現代美術館) ,
Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech, 東京都現代美術館
原音楽性の感受とシンボルの受胎 -パウル・クレーの子どもの絵と言語発達への関心を通して-
MAKABE HIROMOTO
日本芸術療法学会第43回大会 (東京藝術大学) ,
Symposium, workshop panel (nominated), 日本芸術療法学会
「遊び」と人間形成
MAKABE HIROMOTO
日本芸術療法学会第36回大会 (慶應義塾大学) ,
Oral presentation (invited, special), 日本芸術療法学会
大正・昭和戦前期を中心とする教育と近代仏教に関する学説史的・実践史的考察
MEXT,JSPS, Grant-in-Aid for Scientific Research, 基盤研究(B), Principal investigator
自然科学的人間観と人間形成論の関係に関する理論的・思想史的研究
文部科学省, Grant-in-Aid for Scientific Research, Research grant, Coinvestigator(s)
教育空間におけるモノとメディア -その経験的・歴史的・理論的研究-
文部科学省, Grant-in-Aid for Scientific Research, No Setting, Coinvestigator(s)
SPECIAL SEMINAR: PHILOSOPHY OF EDUCATION 1
2024
SEMINAR: STUDY OF EDUCATIONAL ISSUES/PROBLEMS
2024
SEMINAR: SPECIAL STUDY OF PEDAGOGY 1
2024
SEMINAR: PHILOSOPHY OF EDUCATION 2
2024
SEMINAR: PHILOSOPHY OF EDUCATION 1
2024
日本音楽療法学会,
日本ヘルダー協会,
教育思想史学会,
日本ディルタイ協会,
教育哲学会,
理事, 教育哲学会
理事, 教育思想史学会
Member, 日本音楽療法学会
会員, 日本ヘルダー協会
会員, 教育思想史学会