Toyama, Koichi

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Affiliation

Faculty of Letters, Department of Humanities and Social Science (Philosophy) (Mita)

Position

Professor

E-mail Address

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Career 【 Display / hide

  • 1990.04
    -
    1995.03

    Women's College of Fine Arts, 短期大学, Associate Professor

  • 1995.04
    -
    2001.03

    Womens College of Fine Arts, Part-time Lecturer,

  • 1995.04
    -
    2006.03

    Keio University, faculty of Philosophy and Letters, Department of Aesthetics and Science of Arts, Associate Professor

  • 1998.04
    -
    2000.03

    Women's Ochanomizu University, Part-time Lecturer

  • 2000.04
    -
    2002.03

    大学通信教育部学習指導副主任

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Academic Background 【 Display / hide

  • 1984.03

    Keio University, Faculty of Literature

    University, Graduated

  • 1989.03

    The University of Tokyo, 人文系

    Graduate School, Completed, Master's course

Academic Degrees 【 Display / hide

  • Master's degree: 1989 Tokyo University, History of Art, The University of Tokyo, Dissertation, 1989.03

 

Research Areas 【 Display / hide

  • Aesthetics/History of Art

Research Keywords 【 Display / hide

  • Italian Renaissance

  • Collectionism

  • History of Sculpture

  • History of Painting

  • Art History

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Research Themes 【 Display / hide

  • Italian Renaissance Sculpture Sienese 15th Century Painting, 

     

     View Summary

    Cast shadow in the Sienese 15th Century Painting
    Renaissance Sculpture

 

Books 【 Display / hide

  • 宗教改革の現代的意義〈宗教改革500年記念講演集〉

    TOYAMA KOICHI, 教文館, 2018.06

    Scope: 「宗教改革と美術 イメージの力」61-94頁

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    美術をめぐる、宗教改革側、特にルターと改革派の姿勢の違いについて述べる。ルターが画像に対して伝統主義的な姿勢を保ち、特にクラーナハによるイメージを積極的に用いたのに対し、カルヴァンらのイメージへの禁欲的姿勢を彼らが残したテクストを通じて検証する。

  • 光の形而上学、知ることの根源を辿って

    TOYAMA KOICHI, 慶應義塾大学出版会, 2018.02

    Scope: 「15世紀シエナ美術における光と影、サッセッタ作〈聖痕を受ける聖フランチェスコ〉の場合」149-182頁

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    15世紀シエナの画家、サッセッタがボルゴ・サン・セポルクロの聖フランチェスコ聖堂主祭壇のために描いた両面多翼祭壇画に含まれる〈聖痕を受ける聖フランチェスコ〉の場面を論じる。特に、そこに見られる投影表現と、同時代の聖ベルナルディーノの説教との関係。

  • 視覚のイコノグラフィア

    TOYAMA KOICHI, ありな書房, 2015.07

    Scope: pp. 295-304.

  • History of Western Painting I Wonder of Renaissance

    Toyama Koichi, Shogakkan, 2013.10

  • Reading Art Collections

    TOYAMA KOICHI, 慶應義塾大学出版会, 2012.11

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Papers 【 Display / hide

  • Charles Baudelaire as a Critic ——His Consciousness of the Receiver

    TOYAMA KOICHI

    慶應義塾大学アート・センターBooklet (慶應義塾大学アート・センター)  24   36 - 49 2016.03

    (MISC)Research paper, Single Work, Except for reviews

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    19世紀美術批評家としてのシャルル・ボードレールにおける、享受者に対する意識、もしくは批評意識を文芸・美術・音楽批評の中から読み取る。

  • The Rendering of Cast Shadows: With a Focus on 15th Century Italian Painting

    TOYAMA KOICHI

    CARLS Acts of Symposium in Keio University (慶應義塾大学出版会)  5   289 - 302 2011.09

    Research paper (scientific journal), Single Work, Except for reviews

  • Cast Shadows in Siena: The Case of Domenico di Bartolo II

    TOYAMA KOICHI

    CARLS Series of Advanced Study of Logic and Sensibility (University of Keio, GCOE Program: Logic and Sensibility)  4   289-302 2011.03

    Research paper (scientific journal), Single Work, Except for reviews

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    一年前に出版したドメニコ・ディ・バルトロについての論文の続き。シエナ15世紀前半に活躍した画家ドメニコがシエナ大聖堂聖具室に描いた壁画断片を、2010年夏に実地調査した結果に基づき、その投影表現の有無とその位置づけを論ずる。

  • Cast Shadows in Siena: The Case of Domenico di Bartolo I

    TOYAMA KOICHI

    CARLS Series of Advanced Study of Logic and Sensibility (University of Keio、Centre of Advanced Research on Logic and Sensibility)  3   235-247 2010.03

    Research paper (scientific journal), Single Work, Except for reviews

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    15世紀シエナの画家、ドメニコ・ディ・バルトロの投影表現についての考察。ドメニコと特にフィレンツェとの関係に注目、画家が拠点であるシエナを離れ、ペルージアおよびフィレンツェに滞在した時期について再考する。特に《ペルージア多翼祭壇画》および《聖母子》(プリンストン大学美術館)が対象となる。

  • The Sculpture Collections of the 15th Century Medicis and Recent Research Trends

    TOYAMA KOICHI

    2007-9年度科学研究費補助金基盤研究(B)(研究代表)研究報告書    289−302 2010.03

    Research paper (other science council materials etc.), Joint Work, Except for reviews

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    メディチ家所有の特に彫刻コレクションについて、その概要とディスプレーの方法(額縁・台座)について述べる。同コレクションが、屋内に置く彫刻ジャンル(肖像彫刻、スキアッチャート、小ブロンズ像)の創始に根本的な役割を果たしたことを強調する。

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Papers, etc., Registered in KOARA 【 Display / hide

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Reviews, Commentaries, etc. 【 Display / hide

  • “Another Reflections on Sculptural Pedestals: Yuji Takeoka into Living Space,”

    TOYAMA KOICHI

    WAKO WORKS OF ART (ワコウ・ワークス・オヴ・アート株式会社)  6   19 - 45 2016.07

    Introduction and explanation (commerce magazine), Single Work

Presentations 【 Display / hide

  • 長沢英俊の思想と残したもの

    TOYAMA KOICHI

    長澤英俊追悼シンポジウム「NAGASAWA芸術の種子を語る」 (多摩美術大学八王子キャンパス レクチャーホールAホール) , 2018.10, Symposium, Workshop, Panelist (nomination), 多摩美術大学

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    2018年3月に逝去した彫刻家・長沢英俊を記念するシンポジウムへのディスカッサントとして酸化に際して、特に2009年に遠山邸内外に設置した長沢英俊の作品について安斎重男・峯村敏明・中井康之・戸谷成雄・平野到らと議論する。

  • 宗教改革と美術−−−イメージの力

    TOYAMA KOICHI

    宗教改革500年記念連続講演会 (銀座教文館ウェンライトホール)) , 2017.06, Public discourse, seminar, tutorial, course, lecture and others, 公益財団法人日本キリスト教文化協会

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    宗教改革と美術を巡る議論。イコノクラスム(聖像破壊)など、宗教改革側は美術について批判的な姿勢を取ったことが知られるが、その中でも伝統主義者として美術を用いたルターと、批判的な他の改革派指導者たちとの違いを、テクストとイメージを用いながら論じる。

  • 宮廷芸術家と肖像——メディチ宮廷を中心に

    TOYAMA KOICHI

    クラーナハ展記念ワークショップ『宮廷芸術家』 (国立西洋美術館) , 2016.12, Symposium, Workshop, Panelist (nomination), 美術史学会

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    15-16世紀のフィレンツェのメディチ宮廷を中心に、宮廷美術の特徴を述べる。ブロンズィーノによる肖像画、および15世紀に流行した胸像型の肖像彫刻など、肖像画・肖像彫刻をめぐる議論を紹介する。

  • Un-naturalistic Painting and the Lack of Shadow: History of Shadow in 18th-19th Century Japanese Paintings and Woodblock Prints

    TOYAMA KOICHI

    The Message in the Shadow: Noise or Knowledge? (Schloss Dagstuhl (Leibniz-Zentrum für Informatik)) , 2015.05, Public discourse, seminar, tutorial, course, lecture and others, Roberto Casati, Patrick Cavanagh, Paulo Santos

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    On some peculiar cast shadows found in Ukiyo-e painting in Edo period Japan under the Western Influence.

  • Systematic Introduction of in 15th Century Florence and the Symbolic Shadow in Sienese Painting

    TOYAMA KOICHI

    The Message in the Shadow: Noise or Knowledge? (Schloss Dagstuhl (Leibniz-Zentrum für Informatik)) , 2015.05, Public discourse, seminar, tutorial, course, lecture and others, Roberto Casati, Patrick Cavanagh and Paulo E. Santos

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    The history of Cast shadow first introduced into painting in a systematic way by Masaccio in ca. 1425 at the Brancacci Chapel in Santa Maria del Carmine, Florence and thereafter.

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Research Projects of Competitive Funds, etc. 【 Display / hide

  • Sculpture and Color

    2020.04
    -
    2023.03

    MEXT,JSPS, Grant-in-Aid for Scientific Research, 遠山 公一, Grant-in-Aid for Scientific Research (B), Principal Investigator

 

Courses Taught 【 Display / hide

  • SOURCE READINGS IN AESTHETICS AND SCIENCE OF ARTS 2

    2021

  • SOURCE READINGS IN AESTHETICS AND SCIENCE OF ARTS 1

    2021

  • SEMINAR: AESTHETICS AND SCIENCE OF ARTS 2

    2021

  • SEMINAR: AESTHETICS AND SCIENCE OF ARTS 1

    2021

  • SEMINAR : ADVANCED STUDY OF HISTORY OF FINE ARTS 6

    2021

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Memberships in Academic Societies 【 Display / hide

  • Renaissance Society of America, 

    2003
    -
    Present
  • 地中海学会, 

    1995
    -
    Present
  • 日仏美術学会, 

    1992
    -
    Present
  • 美学会, 

    1990.04
    -
    Present
  • 美術史学会, 

    1985.04
    -
    Present

Committee Experiences 【 Display / hide

  • 2004.09
    -
    Present

    Manager, 美学会

  • 2004.07
    -
    Present

    例会担当委員, 美術史学会

  • 1998

    Manager, 地中海学会