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Affiliation
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Faculty of Business and Commerce (Mita)
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Position
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Professor Emeritus
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Details of a Researcher
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Takahashi, Ikuo
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My research fields in Marketing is the interaction between Marketing and Consumer Behavior from the perspective of micro and macro.
杏林大学社会科学部 ,助手
杏林大学社会科学部 ,専任講師
創価大学経営学部 ,非常勤講師
東京経済大学経営学部 ,助教授
大学助教授(商学部)
Keio University, Faculty of Commerce
University, Graduated
Keio University, Graduate School, Division of Commerce
Graduate School, Completed, Master's course
Keio University, Graduate School, Division of Commerce
Graduate School, Withdrawal after completion of doctoral course requirements, Doctoral course
Ph.D., Keio University, Dissertation, 2004.03
M.A., Keio University, Coursework, 1983.03
Humanities & Social Sciences / Commerce (Marketing, Consumer Behavior, Channels of Distribution)
marketing
retail marketing
consumer research
consumer buying behavior
shopping behavior
消費者購買行動-小売マーケティングへの写像(三訂版)
TAKAHASHI IKUO, 2008.10
消費者購買行動-小売マーケティングへの写像(増補版)
TAKAHASHI IKUO, 千倉書房, 2004.10
Scope: 1-317
Public Concerns, Environmental Standards and Agricultural Trade,
CABI Publishing, 2002
Scope: Ikuo Takahashi and T.H. Jonker, Chapter 11, “Public Concerns and Consumer Behavior in Japan,”
歴史と建築のあいだ
浅香勝輔教授退任記念刊行委員会編, 古今書院, 2000.11
Scope: 271-278
消費者購買行動-小売マーケティングへの写像
千倉書房, 1999.03
Walsh G., Yang Z., Dahling J., Schaarschmidt M., Takahashi I.
Management Decision (Management Decision) 58 ( 6 ) 1035 - 1052 2020.04
ISSN 00251747
Household expenditures at Japanese food and beverage retailers
Chen S., Ingene C.A., Takahashi I.
Journal of Business Research (Journal of Business Research) 107 245 - 255 2020.02
ISSN 01482963
Fear of Online Consumer Identity Theft: Cross-Country Application and Short Scale Development
Walsh G., Shiu E., Hassan L., Hille P., Takahashi I.
Information Systems Frontiers (Information Systems Frontiers) 21 ( 6 ) 1251 - 1264 2019.12
ISSN 13873326
Moriuchi E., Takahashi I.
Journal of Business Research (Journal of Business Research) 82 381 - 390 2018.01
ISSN 01482963
Cross-cultural fear of online identity theft: A comparison study and scale refinement
Walsh G., Shiu E., Hille P., Hassan L., Takahashi I.
International Conference on Information Systems 2018, ICIS 2018 (International Conference on Information Systems 2018, ICIS 2018) 2018
ISSN 9780996683173
Reflecting on my research and education in marketing
Takahashi, Ikuo
Mita business review (慶應義塾大学出版会) 66 ( 3 ) 1 - 14 2023.08
ISSN 0544571X
Macromarketing perspectives on Japan's consumer policy
Takahashi, Ikuo
Mita business review (慶應義塾大学出版会) 63 ( 4 ) 61 - 76 2020.10
ISSN 0544571X
The Japanese distribution system in the age of low birthrate and aging population
Takahashi, Ikuo
科学研究費補助金研究成果報告書 2019
Results of fact finding survey on retail distribution policy in Japanese cities
Takahashi, Ikuo
Mita business review (慶應義塾大学出版会) 58 ( 5 ) 47 - 60 2015.12
ISSN 0544571X
Takahashi, Ikuo
科学研究費補助金研究成果報告書 2012
「流通システムの構造変化と地方自治体
TAKAHASHI IKUO
『日経広告研究所法』 ( 287 ) 2016
Article, review, commentary, editorial, etc. (bulletin of university, research institution), Single Work
「マーケティング視点より高速道路事業の現状と顧客価値提供の在り方を考える」
TAKAHASHI IKUO
『高速道路と自動車』 (高速道路調査会) 58 ( 5 ) 2015
Article, review, commentary, editorial, etc. (bulletin of university, research institution), Single Work
「大学で学ぶビジネス―マーケティングのエキスパートを目指して」
TAKAHASHI IKUO
『ことばと文化』 (慶應義塾志木高等学校) ( 18 ) 2014
Article, review, commentary, editorial, etc. (other), Single Work
「消費者行動と広告―マーケティング理論の変遷をふまえて」
TAKAHASHI IKUO
日経広告研究所編『平成19年版広告に携わる人の総合講座』 (日本経済新聞) 2007
Article, review, commentary, editorial, etc. (bulletin of university, research institution), Single Work
『朝日現代用語 知恵蔵』2004年~2006年版
TAKAHASHI IKUO
(朝日新聞社) 2004
Article, review, commentary, editorial, etc. (other), Joint Work
Consumer Categorization and Choice of Fast-food Brands: A Cross-Cultural Coparison
Michel Laroche, Maria kalamas, and Lefa Teng(Concordia University, Canada)(共同研究者による報告。筆者は不参加。)
Eighth Cross Cultural Research Conference, Sponsored by the Association for Consumer Research and the American Psychological Association (Turtle Bay, Kahuku, Oahu, Hawaii, US),
Testing the Link Between the Brisoux-Laroche Model and the Laroche Competitive Vulnerability Model
Michel Laroche, Maria kalamas, and Lefa Teng(Concordia University, Canada)
Forth Annual Retail Strategy and Consumer Decision Research Seminar, the Annual Meeting of the Society for Marketing Advances (New Orleans, LA, US),
消費と流通のインターフェイス
パネラー:中村博(流通経済大学)、永家一孝(日経産業消費研究所)、 山本昭二(関西学院大学)
日本消費者行動研究学会 第21回消費者行動研究コンファレンス(於:専修大学生田校舎),
消費者行動研究-その多様性を問う-
司会者: 和田充夫(慶應義塾大学)
日本消費者行動研究学会 第20回消費者行動研究コンファレンス (於:琉球大学),
Consumer Satisfaction Processes in Shopping Behavior
The Academy of Marketing Science, Annuarl Conference (Biltmore Hotel, Frorida, USA),
The Role of Marketing in the Relationship between Sustainable Business Management and Consumer Policy
MEXT,JSPS, Grant-in-Aid for Scientific Research, 基盤研究(C), Principal investigator
少子高齢化時代における日本の流通システム-効果効率的価値共創に向けた基礎研究-
MEXT,JSPS, Grant-in-Aid for Scientific Research, Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Principal investigator
消費生活を豊かにし、地域と国際社会に貢献する小売マーケティングのあり方を探る
日本学術振興会, Grant-in-Aid for Scientific Research, Research grant, No Setting
Best of the Best Paper Award : Global Marketing Conference at Shanghai
Charles Ingene and Ikuo Takahashi, 2008, GAMMA, “Structural Determinants of Retail Market Potential in Japan, 2002,”
Type of Award: International academic award (Japan or overseas)
慶応義塾賞
2000.11
Keio Gijuku Academic Prize
2000.11, 慶應義塾
Academic Book Award of the Year (Encouragement Prize)
2000.05, Japan Society of Marketing & Distribution
Academic Book Award of the Year (Encouragement Prize)
2000.05, Japan Society of Marketing & Distribution
SPECIAL STUDY OF MARKETING SYSTEM
2025
SEMINAR (QD)
2025
SEMINAR (QC)
2025
SEMINAR (QB)(PAST YEARS)
2025
SEMINAR (QA)(PAST YEARS)
2025
マーケティング・マネジメント論
慶應義塾大学商学部
ブランド戦略
早稲田大学大学院商学研究科
学部「マクロ・マーケティング論」
Keio University
Spring Semester, Lecture, Within own faculty, 1h
学部「研究会」
Keio University
Full academic year, Seminar, Within own faculty, 2h
seminar
大学院・博士課程「商業学特殊演習」
Keio University
Full academic year, Seminar, Within own faculty, 1h
消費生活アドバイザー資格
東京都経営動態報告(『東京都中小企業経営白書・小売業編』)作成検討委員会・小売業専門部会専門
日本商業学会,
日本消費者行動研究学会,
日本卸売学会,
サービス学会,
The Accademy of Marketing Science,
千葉県消費者行政審議会委員, 千葉県
消費者志向経営研究会, 日本産業協会
副会長(2015-), 日本卸売学会
試験技能審査委員, 消費生活アドバイザー資格
会長(2011-2012), 日本消費者行動研究学会