永田 直也 (ナガタ ナオヤ)

NAGATA Naoya

写真a

所属(所属キャンパス)

研究所・センター等 体育研究所 (日吉)

職名

准教授

外部リンク

経歴 【 表示 / 非表示

  • 2012年04月
    -
    2017年03月

    大学体育研究所助教(有期)

  • 2017年04月
    -
    2023年03月

    大学体育研究所専任講師

  • 2023年04月
    -
    継続中

    大学体育研究所准教授

  • 2025年03月
    -
    継続中

    University of Kansas, Department of Educational Psychology, Visiting Scholar

学歴 【 表示 / 非表示

  • 2008年04月
    -
    2011年03月

    中京大学, 体育学研究科, 体育学専攻

    大学院, 単位取得退学, 博士

  • 2006年04月
    -
    2008年03月

    東海大学, 体育学研究科

    大学院, 修了, 修士

  • 2002年04月
    -
    2006年03月

    東海大学, 体育学部, 体育学科

    大学, 卒業

学位 【 表示 / 非表示

  • 修士(体育学), 東海大学, 課程, 2008年03月

免許・資格 【 表示 / 非表示

  • 日本スポーツ心理学会認定スポーツメンタルトレーニング上級指導士, 2019年04月

  • 日本バスケットボール協会公認B級コーチ, 2019年10月

  • 日本バスケットボール協会公認コーチディベロッパー, 2021年

 

研究分野 【 表示 / 非表示

  • ライフサイエンス / スポーツ科学 (スポーツ心理学)

研究キーワード 【 表示 / 非表示

  • 競技力向上

  • 動機づけ雰囲気

  • プリ・パフォーマンス・ルーティン

  • メンタルトレーニング

  • 心理サポート

全件表示 >>

研究テーマ 【 表示 / 非表示

  • ボールゲーム熟練者の多物体追跡課題おける特徴に関する研究, 

    2014年04月
    -
    継続中

  • プリ・パフォーマンス・ルーティンと課題動作との関係, 

    2006年04月
    -
    継続中

 

著書 【 表示 / 非表示

  • これから学ぶスポーツ心理学三訂版

    橋口泰一・永田直也, 大修館書店, 2023年03月

    担当範囲: 第Ⅵ部1章,  担当ページ: 168-172

  • Basketball Planet Vol.2 競争心を育む:ペイント内での高い決定力を目指して

    ベースボールマガジン社, 2021年08月

    担当範囲: 競争心の心理学,  担当ページ: 192-199

  • バスケットボールが科学で強くなる!

    2020年01月

    担当範囲: Quiet Eye,プリ・ショット・ルーティン,心理的競技能力,  担当ページ: 84-91,170-173

論文 【 表示 / 非表示

  • 大学体育実技におけるルーブリックを導入したパフォーマンス評価の実践:チームスポーツに着目して

    寺岡 英晋, 東原 綾子, 村山 光義, 永田 直也, 福士 徳文, 稲見 崇孝, 奥山 靜代, 佐々木 玲子, 清水 花菜

    体育学研究 (一般社団法人 日本体育・スポーツ・健康学会)  70   521 - 540 2025年

    研究論文(学術雑誌), 共著, 査読有り,  ISSN  04846710

     概要を見る

    The aim of the present study was to qualitatively analyze the implementation of rubric-based performance assessment within university practical physical education, highlighting its advantages and challenges. In higher education, the need for visible learning outcomes has drawn attention to rubrics as a tool for ensuring transparency and consistency in performance assessment. In particular, the grading of practical physical education has often been subject to individual teacher discretion, raising concerns over the lack of clarity in assessment criteria. On the other hand, rubrics are considered effective for ensuring the quality of learning outcomes by offering a multifaceted assessment of student performance and achievements. This study employed the CIPP model (Context, Input, Process, Product) as a theoretical framework to analyze the responses of both students and teachers to the introduction of rubrics in practical physical education classes. Semi-structured interviews with the authors and focus group interviews with students were conducted at one university, focusing on 3 different forms of practical physical education, and the data were analyzed using reflexive thematic analysis. The findings indicated that rubrics had a key advantage of clarifying grading criteria, enabling students to understand the course objectives better and offering them more opportunities to improve their learning outcomes through selfassessment. Additionally, rubrics served as an effective tool for teachers, allowing them to adjust their teaching in line with the evaluation criteria and provide structured feedback to students. On the other hand, challenges were identified, such as the abstract nature of some of the rubric criteria, which made them difficult for certain students to understand. In particular, assessment of skills such as followership and collaboration was considered complex. Furthermore, instructors reported that they had limited time to offer sufficient feedback during the course, leading to a lack of mutual understanding of the assessment criteria between teachers and students. The present study findings are significant in demonstrating that rubric-based performance assessment can promote active learning and enhance fairness and transparency in the grading process of practical physical education. Future challenges include the need to establish a more robust feedback system to ensure that both instructors and students fully understand and effectively utilize the rubric criteria. Additionally, it is important to create a flexible rubric framework that accommodates diverse learning styles and encourages creativity in student performance.

  • The Effect of Prior Creatine Intake for 28 Days on Accelerated Recovery from Exercise-Induced Muscle Damage: A Double-Blind, Randomized, Placebo-Controlled Trial

    Yamaguchi S., Inami T., Ishida H., Morito A., Yamada S., Nagata N., Murayama M.

    Nutrients (Nutrients)  16 ( 6 )  2024年

    研究論文(学術雑誌), 共著, 査読有り,  ISSN  20726643

     概要を見る

    Despite the known beneficial effects of creatine in treating exercise-induced muscle damage (EIMD), its effectiveness remains unclear. This study investigates the recovery effect of creatine monohydrate (CrM) on EIMD. Twenty healthy men (21–36 years) were subjected to stratified, randomized, double-blind assignments. The creatine (CRE) and placebo (PLA) groups ingested creatine and crystalline cellulose, respectively, for 28 days. They subsequently performed dumbbell exercises while emphasizing eccentric contraction of the elbow flexors. The EIMD was evaluated before and after exercise. The range of motion was significantly higher in the CRE group than in the PLA group 24 h (h) post exercise. A similar difference was detected in maximum voluntary contraction at 0, 48, 96, and 168 h post exercise (p = 0.017–0.047). The upper arm circumference was significantly lower in the CRE group than in the PLA group at 48, 72, 96, and 168 h post exercise (p = 0.002–0.030). Similar variation was observed in the shear modulus of the biceps brachii muscle at 96 and 168 h post exercise (p = 0.003–0.021) and in muscle fatigue at 0 and 168 h post exercise (p = 0.012–0.032). These findings demonstrate CrM-mediated accelerated recovery from EIMD, suggesting that CrM is an effective supplement for EIMD recovery.

  • Bioimpedance analysis for identifying new indicators of exercise-induced muscle damage

    Yamaguchi S., Inami T., Ishida H., Nagata N., Murayama M., Morito A., Yamada S., Kohtake N.

    Scientific Reports 14 ( 1 )  2024年

    研究論文(学術雑誌), 査読有り

     概要を見る

    A noninvasive, immediate, and convenient method for assessing muscle tissue status during exercise-induced muscle damage (EIMD) has not been established. This study was designed to assess and determine parameters suitable for measuring EIMD after eccentric exercise, using multi-frequency bioimpedance analysis (BIA). Thirty-five young male participants performed dumbbell exercises with their left arm, and their BIA parameters were measured at various time points up to 168 h post exercise using a multi-frequency BIA device. At all-time points, intra and extracellular water content was greater in the left arm than in the right arm, whereas the impedance, reactance, resistance, and phase angle were lower in the left arm than in the right arm. Established EIMD indices, such as maximal isometric voluntary contraction, were measured and used in correlational analyses. Only reactance was correlated with biomarkers, indicating muscle damage (r = − 0.56 to − 0.49). Furthermore, reactance was found to correlate well with indirect indicators of EIMD, suggesting that it may be a suitable marker for evaluating EIMD. However, the relationship with the limited evaluation indices employed in this study is constrained. Future studies should investigate the correlation between reactance and direct damage indicators, such as structural damage, observed in biopsies.

  • Relationships between Changes in Muscle Shear Modulus, Urinary Titin N- Terminal Fragment, and Maximum Voluntary Contraction Torque after Eccentric Exercise of the Elbow Flexors

    Inami T., Yamaguchi S., Nishioka T., Ishida H., Morito A., Yamada S., Nagata N., Murayama M.

    Journal of sports science & medicine (Journal of sports science & medicine)  22 ( 4 ) 797 - 805 2023年

    研究論文(学術雑誌), 査読有り,  ISSN  13032968

     概要を見る

    The study aimed to investigate the relationships between the shear modulus of the biceps brachii (BB) and brachialis muscle (BA) and the total of the two (BB+BA), and urinary titin N-terminal fragment (UTF), maximum voluntary isometric contraction (MVC), and other indirect markers. Fifteen healthy men performed five sets of 10 eccentric contractions using a dumbbell corresponding to 50% of MVC at 90° measured at baseline. The elbow joint of the left arm was extended from 90° to 180° (180° = full extension) in 5 s in the exercise, and was returned with support from the examiner to prevent concentric contraction. Shear modulus of BB and BA were measured by ultrasound shear wave elastography, and UTF, MVC, and range of motion of the elbow joint (ROM) were recorded before; immediately after; and 1, 24, 48, 72, 96, and 168 h after the exercise. After calculating the shear modulus of BB and BA, two values were added (BB+BA). The shear modulus peaked at 48 h, UTF peaked at 96 h, MVC and ROM changed largest at immediately, and muscle soreness peaked at 48 h post-exercise. Significant (p < 0.05) relationships were found between changes in BB shear modulus and BA shear modulus (r = 0.874), BB+BA shear modulus (r = 0.977), UTF (r = 0.681), and MVC (r = -0.538). Significant (p < 0.05) relationships were also observed between changes in BA shear modulus and BB+BA shear modulus (r = 0.957), UTF (r = 0.682), MVC (r = -0.522), and ROM (r = -0.600). Moreover, significant (p < 0.05) relationships were observed between changes in BB+BA shear modulus and UTF (r = 0.703), MVC (r = -0.549), and ROM (r = -0.547). These results indicate that shear modulus of each muscle (i.e., BB and BA) provide more precise information about muscle damage than UTF, MVC and ROM.

  • 多物体追跡に関する研究動向:ゴール型ゲーム・スポーツにおける研究適応の現状と可能性

    永田直也

    体育研究所紀要 (慶應義塾大学体育研究所)  62   10 - 18 2023年

    研究論文(大学,研究機関等紀要), 単著, 筆頭著者, 責任著者, 査読有り

全件表示 >>

総説・解説等 【 表示 / 非表示

  • バーレーン2021アジアユースパラ競技大会本部トレーナー室報告:ユース世代選手への対応

    荒谷幸次・永田直也

    日本パラスポーツ学会誌 (日本パラスポーツ学会)  32   36 - 39 2024年01月

    速報,短報,研究ノート等(学術雑誌),  ISSN  2759-1425

     概要を見る

    バーレーン2021アジアユースパラ競技大会において,日本選手団に対するトレーナーサポート及び,本部トレーナー室の運用を行った.本部トレーナー室においては,心理スタッフによる心理サポートと連携したサポートが展開され,海外遠征経験が少ないユース世代選手にとって,有益なサポートを行うことができた.ユース世代選手に対する将来を見据えたサポート体制は重要である.(著者抄録)

  • コミュニケーションのためのヒント:心理的サポートの例とコーチデベロッパーとしての経験から

    永田直也

    月刊トレーニングジャーナル 43 ( 9 ) 10 - 13 2021年09月

    記事・総説・解説・論説等(商業誌、新聞、ウェブメディア), 単著

  • 令和2年度心理基礎調査報告「これまでの心理基礎調査のまとめ」

    永田直也・橋口泰一

    (日本障がい者スポーツ協会科学委員会・日本パラリンピック委員会医・科学・情報サポート心理領域)   2021年03月

    会議報告等, 筆頭著者, 責任著者

  • 「現場と研究の橋渡し」(2)にあたって

    藤井慶輔・永田直也

    バスケットボール研究 (日本バスケットボール学会)  6   1 - 2 2020年11月

    記事・総説・解説・論説等(学術雑誌), 共著

  • 英国代表チーム事前キャンプにおけるスポーツボランティア「KEIO 2020 project」の取り組み

    稲見崇孝ほか

    Keio SFC Journal (慶應SFC学会)  20 ( 1 ) 162 - 182 2020年09月

    記事・総説・解説・論説等(大学・研究所紀要), 共著

全件表示 >>

研究発表 【 表示 / 非表示

  • Changing errors in the ball motion anticipation task: the number of trials and the amount of illusion

    Nagata, N., Arai, T., & Takeichi, M.

    [国際会議]  The 2020 Yokohama Sport Conference, 

    2020年09月

    ポスター発表

  • Effect of consistent preparation behavior in basketball free throw

    Nagata, N.

    [国際会議]  22th Annual Congress of the European College of Sport Science (MetropolisRuhr) , 

    2017年

    ポスター発表, European College of Sport Science

  • Influences of different sport types on student motivation in college physical education classes.

    Nagata, N., Yamauchi, K., Sasaki., R., Kato, H., & Kondo, A.

    [国際会議]  International Society of Sport Psychology 50th Anniversary Seminar (Roma) , 

    2015年

    ポスター発表, International Society of Sport Psychology

  • Relationship between the motivational climate and motivation of participation for exercise in college physical education classes.

    Nagata, N., Yamauchi, K., Sasaki, R., Kato, H., & Kondo, A.

    [国際会議]  The 9th Japan German Sport Science Symposium (Kanagawa) , 

    2014年

    ポスター発表, The 9th Japan German Sport Science Symposium Organizing Committee

  • A study of the validity of the motivational climate questionnaire for college physical education.

    Nagata, N., Yamauchi, K., Sasaki, R., Kato, H., & Kondo, A.

    [国際会議]  7th Asian-South Pacific Association of Sport Psychology International Congress (Tokyo) , 

    2014年

    ポスター発表, Asian-South Pacific Association of Sport Psychology

全件表示 >>

競争的研究費の研究課題 【 表示 / 非表示

  • プリ・パフォーマンス・ルーティンにおける動作パターンと課題動作に関する研究

    2015年04月
    -
    2017年03月

    文部科学省・日本学術振興会, 科学研究費助成事業, 永田 直也, 若手研究(B), 補助金,  研究代表者

     研究概要を見る

    本研究では、プリ・パフォーマンス・ルーティンの一定性と課題動作との関連を検討した。第一段階は、課題熟練者に対し、課題前の準備動作が一定の条件と不定の条件を設定し、その違いが課題動作に与える影響について検討した。実験の結果、準備動作が一定である場合は、不定である場合に比べて、関節角度に変動が少ないことが示された。第二段階は、非熟練者の学習段階にPPRを取り入れた影響を検討した。実験の結果、PPRが動作の再現性に影響があることが示唆された。

  • ボールゲーム熟練者の多物体追跡課題おける特徴に関する研究

    2017年04月
    -
    2018年03月

    慶應義塾, 慶應義塾学事振興資金, 補助金,  研究代表者

  • バスケットボール初級者に対するプリ・パフォーマンス・ルーティン学習の影響

    2013年04月
    -
    2014年03月

    慶應義塾, 慶應義塾学事振興資金, 補助金,  未設定

  • バスケットボール授業におけるシュートスキル向上のための練習方法の確立

    2012年04月
    -
    2013年03月

    慶應義塾, 慶應義塾学事振興資金, 補助金,  研究代表者

受賞 【 表示 / 非表示

  • 大学体育スポーツ学研究 優秀論文賞

    寺岡英晋・村山光義・佐々木玲子・稲見崇孝・東原綾子・野口和行・加藤幸司・永田直也・福士徳文, 2023年03月, 全国大学体育連合, 新型コロナウイルス感染症拡大下における大学生のメンタルヘルスと社会的スキルに関する調査研究:対面授業による体育実技の履修の有無の比較から

    受賞区分: 国内学会・会議・シンポジウム等の賞

 

担当経験のある授業科目 【 表示 / 非表示

  • 体育実技A(バスケットボール)

    慶應義塾大学

    2012年04月
    -
    継続中

    実習・実験, 専任

  • 体育学講義Ⅰ(パフォーマンス心理学)

    慶應義塾大学

    2020年04月
    -
    継続中

    春学期, 学部教養科目, 講義, 専任

  • 体育学講義Ⅰ(メガスポーツ・イベント論)

    慶應義塾大学

    2020年04月
    -
    2023年09月

    春学期, 学部教養科目, 講義, 専任

  • 体育学講義Ⅱ(スポーツ進化論)

    慶應義塾大学

    2020年04月
    -
    2024年03月

    秋学期, 学部教養科目, 講義, 専任

  • 体育学講義(スポーツの技と文化を探る)

    慶應義塾大学

    2019年04月
    -
    2020年03月

    秋学期, 講義, 専任

全件表示 >>

 

所属学協会 【 表示 / 非表示

  • International Society of Sport Psychology, 

    2009年01月
    -
    継続中
  • Association for Applied Sport Psychology, 

    2006年01月
    -
    継続中
  • 日本体育・スポーツ・健康学会, 

    2005年04月
    -
    継続中
  • 日本スポーツ心理学会, 

    2004年04月
    -
    継続中

委員歴 【 表示 / 非表示

  • 2022年04月
    -
    2025年03月

    強化本部 情報・科学部会員, 日本パラリンピック委員会

  • 2021年10月
    -
    2023年09月

    指導者養成委員会委員, 公益財団法人日本バスケットボール協会

  • 2019年01月
    -
    継続中

    編集委員, 日本バスケットボール学会