論文 - 今井 むつみ
-
Yang J., Asano M., Kanazawa S., Yamaguchi M., Imai M.
Scientific Reports (Scientific Reports) 9 ( 1 ) 2019年12月
-
Saji N., Akita K., Kantartzis K., Kita S., Imai M.
PLoS ONE (PLoS ONE) 14 ( 7 ) 2019年
-
Human locomotion in languages: Constraints on moving and meaning. .
今井 むつみ
Journal of Memory & Language. (Jul2014, Vol. , -123. 17p. .) 74 107 - 123 2014年07月
-
The influence of grammatical gender on German speakers'reasoning about biological properties of animals.
今井 むつみ
Talk presented at a colloquium at Bangor University (Bangor University,Dapartment of psychology and the center for Bilingualism research) 2011年12月
研究論文(その他学術会議資料等), 単著
-
Bootstrapping mechanism in young chilidren's verb learning.
今井 むつみ
Talk presented at a colloquium at Northwestern University SILC center (Northwestern university SILC center) 2011年11月
研究論文(その他学術会議資料等), 単著
-
How do nominal classification systems affect thought?:The case of classifiers and grammatical gender.
今井 むつみ
Keio Global COE International Symposium (Keio University) 2011年03月
研究論文(その他学術会議資料等), 単著
-
Relation between count/mass syntax and the ontological concept about individuation:From a psychological perspective.
今井 むつみ
The city University of Hong Kong (The city university of Hong Kong) 2011年03月
研究論文(その他学術会議資料等), 単著
-
Influesnce of classifiers on conceptual structure in children and adults.
今井 むつみ
Nanyang Technological Unversity (Singapore) 2011年02月
研究論文(その他学術会議資料等), 単著
-
Who is crossing where?:Infants'discrimination of figure and grounds in events.
Goksun,T.,Hirsh-Pasek,K.,Golinkoff,R.,Imai,M.,Konishi,H.,& Okada,H.
Cognition 121 176-195 2011年
研究論文(学術雑誌), 共著, 査読有り
-
Japanese sound symbolism facilitates word learning in English speaking children
Kantartzis,K.,Imai,M.,& Kita,S.
Cognitive Science 35 575-586 2011年
研究論文(学術雑誌), 共著, 査読有り
-
Word learning does not end at fast-mapping: Evolution of verb meanings through reorganization of an entire semantic domain
Saji,N.,Imai,M.,Saalbach,H.,Zhang,Y.,Shu,H.,& Okada,H.
Cognition 118 ( 1 ) 45-61 2011年
研究論文(学術雑誌), 共著, 査読有り
-
The relation between linguistic categories and cognition:The case of numeral classifiers.
Saalbach,H.,& Imai,M.
Language and Cognitive Processes 2011年
研究論文(学術雑誌), 共著
-
Mimetic vowel harmony in Japanese
Akita,K.,Imai,M.,Saji,N.,Kantartzis,K.,& Kita,S.
Japan/Korean Linguistic (CSLI Publications) 20 2011年
研究論文(学術雑誌), 共著
-
Object Similarity Bootstraps Young Children to Action-Based Verb Extensions
針生悦子,今井 むつみ,岡田浩之
Child Development 82 ( 2 ) 674–686 2011年
研究論文(学術雑誌), 共著, 査読有り
-
The role of sound symbolism in early word learning
今井 むつみ
the workshop “Sound Symbolism: Challenging the Arbitrariness of Language” (Emory University) 2010年03月
単著
-
Relation between count/mass syntax and the ontological concept about individuation: From a psychological perspective.
今井 むつみ
Lecture given at a colloquium sponsored by the Department of Linguistics and Department of Philosophy (the Department of Linguistics and Department of Philosophy) 2010年03月
単著
-
Relation between Grammatical Categories and Thought: Not Whether, but When and How
今井 むつみ
Department of sychology, McMaster University (Department of sychology, McMaster University) 2010年03月
単著
-
ことばの意味とコミュニケーション ―母語と外国語の場合―
今井 むつみ
広島大学「育む・学ぶ」ことばの脳科学プロジェクト研究センター シンポジウム 「言語とコミュニケーションの教育と脳科学」招待講演 (広島大学「育む・学ぶ」ことばの脳科学プロジェクト研究センター) 2010年02月
単著
-
子どもが学び続ける原動力を創るには
今井 むつみ
「学び続けるとは何か」招待講演とパネルディスカッション (学芸大学付属世田谷小学校) 2010年02月
単著
-
外国語学習研究への認知心理学の貢献:語意と語彙の学習の本質とは何か
今井 むつみ
現代の認知心理学5: 発達と教育 (北大路書房) 2010年
研究論文(学術雑誌), 単著
-
Children learn sound symbolic words better: Evolutionary vestige of sound symbolic protolanguage
今井 むつみ
World Scientific 206-213 2010年
研究論文(学術雑誌), 共著
-
Categories in mind and categories in language: Are classifier categories reflection of the mind?
今井 むつみ
Words and the mind: How words capture human experience (Oxford University Press,New York) 138-164 2010年
研究論文(学術雑誌), 共著
-
Lexicalization Patterns and the World-to-Words Mapping
今井 むつみ
Words and the mind: How words capture human experience. (Oxford University Press) 29-57 2010年
研究論文(学術雑誌), 共著
-
A developmental shift from similar to language specific strategies in verb acquisition: A comparison of English, Spanish, and Japanese
今井 むつみ
Cognition (USA) ( 114 ) 299-319 2010年
研究論文(学術雑誌), 共著
-
Are Chinese and German children taxonomic, thematic or shape biased?: Influence of classifiers and cultural contexts.
今井 むつみ
Frontiers in Psychology 2010年
研究論文(学術雑誌), 単著
-
人はことばの意味をどのように表象しているか:脳科学から見えてきたこと
今井 むつみ
脳科学リテラシー部門 第6回研究会 「言語と脳科学」招待講演 (玉川大学脳科学研究所) 2009年10月
単著
-
言語が認知発達にもたらすもの:言語は子どもをどのように変えるのか
今井 むつみ
エドワード・サピア協会 第24 回年次大会招待講演 (エドワード・サピア協会) 2009年10月
単著
-
Novel Noun and Verb Learning in Chinese, Japanese, and English Preschoolers
今井 むつみ
the invited symposium “Learning nouns and verbs.” The Eleventh Annual International Conference of the JapaneseSociety for Language Sciences 2009年07月
研究論文(その他学術会議資料等), 単著
-
言語と感覚の間のことば:言語獲得における擬態語の役割と擬態語の脳内処理
今井 むつみ
玉川大学GCOE特別講義 「脳と心の対話」シリーズ 2009年04月
単著
-
Role of sound symbolism in language evolution and language development: implications from a child corpus study and a brain imaging study. Invited talk given at the workshop “Universals of sound-symbolism
今井 むつみ
Max Planck Institute for Psycholinguistics (Max Planck Institute) 2009年02月
単著
-
Some methodological explorations for uncovering universal sound symbolism in the motion domain. nvited talk given at the workshop “Universals of sound-symbolism
今井 むつみ
invited talk given at the workshop “Universals of sound-symbolism.” Max Planck Institute for Psycholinguistics (Max Planck Institute) 2009年02月
単著
-
子どもはどのようにレキシコンを構築するのか:即時マッピングと意味の再編成
今井 むつみ
北海道大学GCOE講演会 (北海道大学) 2009年01月
単著
-
Sound symbolism facilitates early verb learning
今井 むつみ
Cognition 109 54-65 2008年
研究論文(学術雑誌), 共著
-
事物の認識の普遍性と言語,文化の影響
今井 むつみ
こころとことば:進化と認知科学のアプローチ (東京大学出版会) 191-210 2008年
研究論文(学術雑誌), 共著
-
人はなぜ言語を持つのか-言語学習における推論を可能にする認知基盤
今井 むつみ
『脳科学と哲学の出会い: 脳・生命・心』 (玉川大学出版部) 42-57 2008年
研究論文(学術雑誌), 共著
-
Talking about Walking: Biomechanics and the Language of Locomotion
今井 むつみ
Psychological Science ( 19 ) 232-240 2008年
研究論文(学術雑誌), 共著
-
Novel noun and verb learning in Chinese-, English-, and Japanese-speaking children.
今井 むつみ
Child Development 79 979-1000 2008年
研究論文(学術雑誌), 共著
-
「対称性」へのコメンタリー:言語の成立にとって対称性はたまごかにわとりか
今井 むつみ
認知科学 15 470-481 2008年
研究論文(学術雑誌), 共著
-
Lexicalization Patterns and the World-to-Words Mapping
今井 むつみ
Words and the world: How words capture human experience (New York:Oxford University Press) 2008年
研究論文(学術雑誌), 共著
-
Categories in mind and categories in language: Are classifier categories reflection of the mind?
今井 むつみ
Words and the world: How words capture human experience (New York: Oxford University Press) 2008年
研究論文(学術雑誌), 共著
-
語意学習のメカニズム
今井 むつみ
神経心理学 20 ( 2 ) 125-135 2004年
研究論文(学術雑誌), 単著
-
( University of British Colombiaにて) 2002年08月
-
Is verb learning easier than noun learning for Japanese children? : 3-year-old Japanese children7s knowledge about object names and action name.
'Etsuko Haryu, Hiroyuki Okada'
(Proceedings of the 26th Boston University Conference of Language Development.) ( 1 ) 324-335 2002年
研究論文(学術雑誌), 共著, 査読有り
-
As time goesby: Evidence for two systems in processing space-time metaphors.
'Dedre Gentner, Lera Boroditzky'
Journal of Language and Cognitive Processes 17 ( 5 ) 537-565 2002年
研究論文(学術雑誌), 共著, 査読有り
-
A Computational Model for Children's Language Acquisition using Inductive Logic Programming.
今井 むつみ
Linkoping Electronic Articles in Computer and Information Science 6 ( 018 ) 2001年08月
研究論文(学術雑誌), 共著, 査読有り
-
How Japanese children learn meanings of nouns and verbs
今井 むつみ
Center for the Study of Reading and the Department of Asian Studies 2001年03月
単著
-
Learning proper nouns and common nouns without clues from syntax.
今井 むつみ
Child Development 72 ( 3 ) 787-803 2001年
研究論文(学術雑誌), 共著, 査読有り
-
Fast-mapping is more difficult for verbs than for nouns: Ebidence from Japanese children
Etsuko Hryu, Imai Mutsumi
Biennial Meeting of the Society for Research in Child Development 2000年04月
共著
-
Learning proper nouns and common nouns without syntax by Japanese children
今井 むつみ
Biennial Meeting of the Society for Research in Child Development 2000年04月
単著
-
Fast-mapping is more difficult for verbs than for nouns: Ebidence from Japanese children
今井 むつみ
Biennial Meeting of the Society for Research in Child Development 2000年04月
共著
-
レキシコンの発達:子どもはどのようにしてことばを学習するか
今井 むつみ
音声言語処理研究会 2000年02月
単著
-
レキシコンの発達:子どもはどのようにしてことばを学習するか
今井 むつみ
音声言語情報処理 30 ( 13 ) 63-68 2000年02月
単著
-
サピア・ワーフ仮説再考:思考形成における言語の役割、その相対性と普遍性
今井 むつみ
心理学研究 71(5) 415-433 2000年
研究論文(学術雑誌), 単著, 査読有り
-
1999年09月
研究論文(学術雑誌)
-
Controlling the application of mutual exclusivity : How do Japanese children assign a meaning og a novel word for a familiar artifact?
E. Haryu, M. Imai
The 2nd International Conference on Cognitive Sciences 1999年07月
共著
-
The meanings of FRONT/BACK/LEFT/RIGHT
M. Imai, T. Nakanishi, H. Miyasita and S. Isizaki
認知科学 6 207-225 1999年06月
共著
-
Constraint on word learning constraints.
今井 むつみ
Japanese Psychological Research 41(1) 5-20 1999年
研究論文(学術雑誌), 単著, 査読有り
-
Controling the application of the mutual exclusivity assumption in the acquisition of lexical hierarchies
今井 むつみ
Japanese Psychological Research 41(1) 21-34 1999年
研究論文(学術雑誌), 共著, 査読有り
-
Heuristics in learning classifiers: The implications from the acquisition of the classifier system on the nature of lexical acquisition.
今井 むつみ
Japanese Psychological Research 41(1) 50-69 1999年
研究論文(学術雑誌), 共著, 査読有り
-
The meanings of FRONT /BACK /LEFT /RIGHT.
今井 むつみ
認知科学 6(2) 207-225 1999年
研究論文(学術雑誌), 共著, 査読有り
-
Word learning without aid from syntax: How do Japanese children learn proper nouns and common nouns?
今井 むつみ
The Proceedings of the 23rd Boston University Conference on Language Development 277-288 1999年
研究論文(研究会,シンポジウム資料等), 共著, 査読有り
-
1999年
-
「前」「後」「左」「右」の意味 -認知心理学的アプローチによる考察-
今井 むつみ, 石崎 俊
Keio SFC Review 4 72-79 1999年
共著
-
A Model of Children's Vocabulary Acquisition using Inductive Logic Programming
K Furukawa, I Kobayasi, T Ozaki, M Imai
The 2nd International Conference on Discovery Science 1999年
共著
-
機械学習システムによる幼児の言語獲得のモデル化
今井 むつみ, 小林 郁夫,古川 康一,尾崎 知伸
第13回 人工知能学会 全国大会 1999年
共著
-
認知発達
(平凡社) 1998年
単著
-
1997年03月
研究論文(学術雑誌)
-
ことばの学習の制約の起源
認知科学 4 75-98 1997年
単著, 査読有り
-
A crosslinguistic study on constraints on early word meaning: Linguistic influence vs. universal ontology
今井 むつみ
Cognition 62 169-200 1997年
研究論文(学術雑誌), 共著, 査読有り
-
Asymmetry in the taxonomic assumption: word learning vs. property induction
今井 むつみ
Child Language Research Forum 27 157-167 1996年
研究論文(学術雑誌), 単著, 査読有り
-
On the equivalence of superoridinate concepts. Cognition
今井 むつみ
Cognition 60 269-298 1996年
研究論文(学術雑誌), 共著, 査読有り
-
幼児における助数詞の獲得過程 --- 生物カテゴリーの形成と助数詞付与ルールの獲得
内田伸子、今井むつみ
教育心理学研究 44 126-135 1996年
研究論文(学術雑誌), 共著, 査読有り
-
Children's theories of word meanings: The role of shape similarity in early acquisition.
今井 むつみ
Cognitive Development 9 45-75 1994年
研究論文(学術雑誌), 共著, 査読有り
-
外国語学習者の語彙学習における問題点 ------ 言葉の意味表象の見地から ------
今井 むつみ
教育心理学研究 41 245-253 1993年
研究論文(学術雑誌), 単著, 査読有り
-
Properties of attention during reading lessons
今井 むつみ
Journal of Educational Psychology 84 160-173 1992年
研究論文(学術雑誌), 共著, 査読有り