大澤 博隆 (オオサワ ヒロタカ)

OSAWA Hirotaka

写真a

所属(所属キャンパス)

理工学部 管理工学科 (矢上)

職名

准教授

HP

外部リンク

その他の所属・職名 【 表示 / 非表示

  • サイエンスフィクション研究開発・実装センター, 所長

  • 生成AIラボ, 想像力・社会知能AIユニット長

経歴 【 表示 / 非表示

  • 2006年07月
    -
    2007年03月

    情報処理推進機構, 2006年度上期未踏ユース, 開発者

  • 2007年04月
    -
    2009年03月

    日本学術振興会, 特別研究員 (DC1)

  • 2009年04月
    -
    2010年09月

    日本学術振興会, 特別研究員 (PD)

  • 2009年04月
    -
    2011年03月

    慶應義塾大学, 訪問研究員

  • 2009年09月
    -
    2010年03月

    マサチューセッツ工科大学, 訪問研究員

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学歴 【 表示 / 非表示

  • 2007年04月
    -
    2009年03月

    慶應義塾大学, 開放環境科学専攻, コンピュータ科学専修

    大学院, 修了, 博士後期

  • 2021年04月
    -
    2025年03月

    慶應義塾大学, 理工学部, 情報工学科

    大学, 卒業

  • 2025年04月
    -
    2027年03月

    慶應義塾大学, 開放環境科学専攻, コンピュータ科学専修

    大学院, 修了, 博士前期

学位 【 表示 / 非表示

  • 修士(工学), 慶應義塾大学, 課程, 2007年03月

  • 博士(工学), 慶應義塾大学, 課程, 2009年03月

職務上の実績に関する事項 【 表示 / 非表示

  • 2020年09月
    -
    継続中

    一般社団法人日本SF作家クラブ理事

  • 2022年10月
    -
    継続中

    一般社団法人日本SF作家クラブ会長

 

研究分野 【 表示 / 非表示

  • 人文・社会 / 文学一般 (サイエンスフィクション)

  • 情報通信 / 知覚情報処理 (知覚情報処理・知能ロボティクス)

  • 情報通信 / ヒューマンインタフェース、インタラクション (ヒューマンエージェントインタラクション)

研究キーワード 【 表示 / 非表示

  • ヒューマンインタフェース

  • ヒューマンエージェントインタラクション

  • ヒューマンロボットインタラクション

  • 擬人化

研究テーマ 【 表示 / 非表示

  • サイエンスフィクション, 

    2018年04月
    -
    継続中

  • ヒューマンエージェントインタラクション, 

    2005年04月
    -
    継続中

共同研究希望テーマ 【 表示 / 非表示

  • SFプロトタイピング

    産学連携、民間を含む他機関等との共同研究等を希望する,  希望形態: 受託研究, 共同研究, その他

  • サイエンスフィクション

    産学連携、民間を含む他機関等との共同研究等を希望する,  希望形態: 受託研究, 共同研究, その他

  • ヒューマンエージェントインタラクション

    産学連携、民間を含む他機関等との共同研究等を希望する,  希望形態: 受託研究, 共同研究

 

著書 【 表示 / 非表示

  • AIを生んだ100のSF

    大澤 博隆, 宮本 道人, 宮本裕人, 早川書房, 2024年04月

    担当範囲: 監修・編

  • ゲームAI研究の新展開

    伊藤 毅志, 池田 心, 稲葉 通将 ,大久保誠也,大澤 博隆,大橋 拓文 ,小川 充洋,片寄 晴弘 ,木原 直哉 ,千田 翔太 ,中谷 裕教 ,西野 順二 ,橋本 剛  , 藤井 叙人 ,桝井 文人 , 松井 悠 , 三宅陽一郎 ,簗瀬 洋平,山本 雅人, オーム社, 2023年06月

    担当範囲: CHAPTER 4 コミュニケーションゲーム

  • SF思考 ビジネスと自分の未来を考えるスキル

    藤本敦也, 宮本道人, 関根秀真, ダイヤモンド社, 2021年08月

  • SFプロトタイピング : SFからイノベーションを生み出す新戦略

    宮本, 道人, 難波, 優輝, 大澤, 博隆, 早川書房, 2021年06月,  ページ数: 281p

  • 信頼を考える : リヴァイアサンから人工知能まで

    小山, 虎, 稲岡, 大志, 永守, 伸年, 秋谷, 直矩, 酒井, 泰斗, 高, 史明, 西山, 真司, 上出, 寛子, 杉本, 俊介, 広瀬, 悠三, 菅原, 裕輝, 笠木, 雅史, 和泉, 悠, 朱, 喜哲, 仲宗根, 勝仁, 成瀬, 尚志, 大澤, 博隆, 勁草書房, 2018年07月,  ページ数: xiii, 354p

    担当範囲: 人工的な他者への信頼─HAI 研究における信頼

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論文 【 表示 / 非表示

  • 創作を用いたワークショップにおける参加者の発話分析 未来ビジョン形成のための発散と議論手順の重要性

    峯岸 朋弥, 大澤 博隆, 宮本 道人, 藤本 敦也, 西中 美和

    グローバルビジネスジャーナル (一般社団法人 グローバルビジネス学会)  9 ( 1 ) 10 - 19 2023年12月

    研究論文(学術雑誌), 共著, 査読有り

  • Human–agent interaction as augmentation of social intelligence

    Osawa H.

    Artificial Life and Robotics (Artificial Life and Robotics)  28 ( 2 ) 273 - 281 2023年05月

    研究論文(学術雑誌), 単著, 筆頭著者, 最終著者, 責任著者, 査読有り,  ISSN  14335298

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    Human–agent interaction is a means of extending our society through social agents, artificial beings that work through social channels to humans. This paper describes the trends of human–agent interaction and the directions of HAI research that will occur in the future.

  • 最近傍計算による遠隔操作提示補正手法を介した環境インタラクション時の操作主体感の改善

    岨野 太一, 大澤 博隆

    情報処理学会論文誌 (情報処理学会)  64 ( 2 ) 430 - 446 2023年02月

    研究論文(学術雑誌), 共著, 最終著者, 査読有り

  • Social agents as catalysts: Social dynamics in the classroom with book introduction robot

    Osawa H., Horino K., Sato T.

    Frontiers in Robotics and AI (Frontiers in Robotics and AI)  9 2022年11月

    研究論文(学術雑誌), 共著, 筆頭著者, 責任著者, 査読有り

     概要を見る

    One of the possible benefits of robot-mediated education is the effect of the robot becoming a catalyst between people and facilitating learning. In this study, the authors focused on an asynchronous active learning method mediated by robots. Active learning is believed to help students continue learning and develop the ability to think independently. Therefore, the authors improved the UGA (User Generated Agent) system that we have created for long-term active learning in COVID-19 to create an environment where children introduce books to each other via robots. The authors installed the robot in an elementary school and conducted an experiment lasting more than a year. As a result, it was confirmed that the robot could continue to be used without getting bored even over a long period of time. They also analyzed how the children created the contents by analyzing the contents that had a particularly high number of views. In particular, the authors observed changes in children’s behavior, such as spontaneous advertising activities, guidance from upperclassmen to lowerclassmen, collaboration with multiple people, and increased interest in technology, even under conditions where the new coronavirus was spreading and children’s social interaction was inhibited.

  • Visions of Artificial Intelligence and Robots in Science Fiction: a computational analysis

    Osawa H., Miyamoto D., Hase S., Saijo R., Fukuchi K., Miyake Y.

    International Journal of Social Robotics (International Journal of Social Robotics)  14 ( 10 ) 2123 - 2133 2022年

    研究論文(学術雑誌), 共著, 筆頭著者, 最終著者, 責任著者, 査読有り,  ISSN  18754791

     概要を見る

    Driven by the rapid development of artificial intelligence (AI) and anthropomorphic robotic systems, the various possibilities and risks of such technologies have become a topic of urgent discussion. Although science fiction (SF) works are often cited as references for visions of future developments, this framework of discourse may not be appropriate for serious discussions owing to technical inaccuracies resulting from its reliance on entertainment media. However, these science fiction works could help researchers understand how people might react to new AI and robotic systems. Hence, classifying depictions of artificial intelligence in science fiction may be expected to help researchers to communicate more clearly by identifying science fiction elements to which their works may be similar or dissimilar. In this study, we analyzed depictions of artificial intelligence in SF together with expert critics and writers. First, 115 AI systems described in SF were selected based on three criteria, including diversity of intelligence, social aspects, and extension of human intelligence. Nine elements representing their characteristics were analyzed using clustering and principal component analysis. The results suggest the prevalence of four distinctive categories, including human-like characters, intelligent machines, helpers such as vehicles and equipment, and infrastructure, which may be mapped to a two-dimensional space with axes representing intelligence and humanity. This research contributes to the public relations of AI and robotic technologies by analyzing shared imaginative visions of AI in society based on SF works.

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KOARA(リポジトリ)収録論文等 【 表示 / 非表示

総説・解説等 【 表示 / 非表示

  • Hai 2021 chairs welcome

    Ogawa K., Yonezawa T., Lucus G.M., Osawa H., Johal W., SHiomi M.

    HAI 2021 - Proceedings of the 9th International User Modeling, Adaptation and Personalization Human-Agent Interaction (HAI 2021 - Proceedings of the 9th International User Modeling, Adaptation and Personalization Human-Agent Interaction)   2021年11月

  • HAI 2020 Chairs' Welcome

    Obaid M., Mubin O., Nagai Y., Osawa H., Abdelrahman Y., Fjeld M.

    HAI 2020 - Proceedings of the 8th International Conference on Human-Agent Interaction (HAI 2020 - Proceedings of the 8th International Conference on Human-Agent Interaction)     III - IV 2020年11月

  • Guest Editorial: Social and human aspects of cyber-physical systems

    Hu J., Liang R., Shih C., Catala A., Marcenaro L., Osawa H.

    IET Cyber-Physical Systems: Theory and Applications (IET Cyber-Physical Systems: Theory and Applications)  4 ( 3 ) 187 - 188 2019年09月

  • Introduction

    Kano Y., Aranha C., Inaba M., Toriumi F., Osawa H., Katagami D., Otsuki T.

    AIWolfDial 2019 - Proceedings of the 1st International Workshop of AI Werewolf and Dialog System, Proceedings of the Workshop (AIWolfDial 2019 - Proceedings of the 1st International Workshop of AI Werewolf and Dialog System, Proceedings of the Workshop)   2019年

研究発表 【 表示 / 非表示

競争的研究費の研究課題 【 表示 / 非表示

  • ポストヒューマン社会のための想像学

    2024年07月
    -
    2030年03月

    文部科学省・日本学術振興会, 課題設定による先導的人文学・社会科学研究推進事業(学術知共創プログラム), 大澤 博隆, 補助金,  研究代表者

  • デザインフィクションを用いたサイバネティック・アバター社会の探索

    2023年04月
    -
    2026年03月

    国立研究開発法人科学技術振興機構, ムーンショット型研究開発事業(ムーンショット目標1)「2050年までに、人が身体、脳、空間、時間の制約から解放された社会を実現」, 大澤 博隆, 受託研究,  研究代表者

  • eツーリズムにおけるXRの可能性と課題、機会の喪失と平等に関する超学域的研究

    2023年04月
    -
    2026年03月

    文部科学省・日本学術振興会, 科学研究費助成事業, 大澤 博隆, 基盤研究(C), 補助金,  研究分担者

  • サイエンス・フィクションが示唆する未来の発達・加齢観の分析

    2023年04月
    -
    2025年03月

    大澤 博隆, 学術変革領域研究(A), 補助金,  研究代表者

  • 人工知能と虚構の科学

    2023年02月
    -
    2026年01月

    公益財団法人トヨタ財団, 先端技術と共創する新たな人間社会, 大澤 博隆, 受託研究,  研究代表者

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受賞 【 表示 / 非表示

  • ISIS 2023 Best Presentation Award (Cooperative Principle in Cybernetic Avatar: Guideline for Merging Teleoperation with Multiple users)

    Hirotaka Osawa, Taichi Sono, 2023年12月

    受賞区分: 国際学会・会議・シンポジウム等の賞

  • ISIS 2023 Best Presentation Award (Impact on Sense of Agency of Work Sharing when Multiple People Successfully Collaborate with Constrained Work Content)

    Taichi Sono, Hirotaka Osawa, 2023年12月

    受賞区分: 国際学会・会議・シンポジウム等の賞

  • HAIシンポジウム Outstanding Research Award

    2023年03月

    受賞区分: 国内学会・会議・シンポジウム等の賞

  • HAIシンポジウム Most Impressive Long-paper Award

    2021年03月

    受賞区分: 国内学会・会議・シンポジウム等の賞

  • 情報処理学会山下記念研究賞

    2020年03月

    受賞区分: 国内学会・会議・シンポジウム等の賞

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担当授業科目 【 表示 / 非表示

  • ソフトウェア工学

    2025年度

  • 管理工学輪講

    2025年度

  • オープンシステムマネジメント同実験・演習

    2025年度

  • 理工学基礎実験

    2025年度

  • 管理工学実験・演習3

    2025年度

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社会活動 【 表示 / 非表示

  • 博報堂エモテクプロジェクト アドバイザー

    2022年04月
    -
    継続中
  • 農林水産省フードテック官民協議会 アドバイザー

    2021年10月
    -
    2022年03月
  • 「茨城県アンテナショップのあり方に関する調査」有識者

    2018年01月
    -
    2018年03月

学術貢献活動 【 表示 / 非表示

  • 人工知能学会編集委員長

    2024年07月
    -
    継続中

  • ICRES 2024 local chair

    2023年10月
    -
    2024年10月

  • HRI 2022 Student Design Competition Chair

    2021年03月
    -
    2022年03月

  • HAI 2021 prgoram chair

    2020年11月
    -
    2021年11月

  • HAI 2020 program chair

    2019年10月
    -
    2020年11月

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