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慶應義塾大学 
湘南藤沢中等部・高等部 

教諭 
藤田 真理子 
フジタ マリコ 
FUJITA MARIKO 

経歴
慶應義塾教諭(湘南藤沢中等部・高等部)  1996/04-現在 
教職課程センター  2008/04-現在 
慶応義塾女子高等学校  2006/04-2009/03 

研究分野
外国語教育 

研究キーワード
Teacher education 
Biligualism 

研究業績(著書)
Pro-vision English Writing  藤田 真理子  桐原書店  2003 
英語発音クリニック  藤田 真理子  大修館  1997 
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研究業績(原著論文・解説)
(MISC)速報,短報,研究ノート等(大学,研究機関紀要)  単著  Japanese Immersion Programs in Four Public Elementary Schools in the U.S.  藤田 眞理子  年報  慶應義塾大学教職課程センター  25, 67-82  2017/08/31 
研究論文(研究会,シンポジウム資料等)  単著  CEFRに基づいたスピーキングテスト--TEAP、ケンブリッジ英検、Progressの比較  藤田 眞理子  財団法人 言語教育振興財団 助成研究(平成26年〜28年度) 2017年度外国語学習指導要領改訂と教授・学習の到達目標の設定を巡って  英語小委員会  94-101  2017/05 
(MISC)機関テクニカルレポート,プレプリント等  単著  研修企画委員会報告  藤田 眞理子  関東甲信越英語教育学会 KATE Newsletter No. 102 July 2015  関東甲信越英語教育学会  102, 10-12  2015/07 
研究論文(研究会,シンポジウム資料等)  共著  Reflective practices in the foreign language classroom  藤田 真理子  JALT Conference Proceedings 2010  JALT Publications  2011/07/01 
研究論文(大学,研究機関紀要)  単著  Creating Interactive Voice Community  藤田 真理子  慶應義塾女子高等学校紀要第26号  慶應義塾女子高等学校  26, 41-58  2009/03 
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研究業績(口頭・ポスター発表)
口頭発表(一般)  Oral introduction  Yokohama Chapter, JALT  2015/01/18  URL  Oral Introduction, a teaching method which is widely used in Japan, will be the focus of my talk. First, I’ll briefly talk about how Oral Introduction got started in Japan. Then, I’ll talk about how it is usually used in junior and senior high schools in Japan and its advantage and disadvantages. Next, I’ll demonstrate how I use it in my class. I may ask the audience to participate in that activity. Finally, I’ll talk about how I used it in teacher training at university and the reaction of my students. 
ポスター発表  Reflective practices in the foreign language class  JALT 2010 36th Annual International Conference  2010/11/19  Reflection is the practice of thinking analytically about one's experiences and activities. The presenters will describe how they incorporated reflective activities in their junior high school, high school, university, and pre-service English teacher education classes. As part of the goal of every learning activity, students critically reflect upon their performance. Three factors necessary for effective reflective practice will be discussed: opportunities for student choice and initiative, manageable yet challenging tasks, and supportive and sharing classroom relationships. 
口頭発表(一般)  言語学習におけるメタ認知の役割  全国英語教育研究大会 神奈川大会  2010/11/06  SDT (Self-Determination Theory)自己決定理論に基づき、メタ認知・自己調整を促す授業の実践報告 
口頭発表(招待・特別)  Interactive Voice Communityの導入(実践報告)  日本英語教育学会(JELES)第39回年次大会  2009/03/30 
ポスター発表  Creating Interactive Voice Community  第15国際応用言語学会世界大会  2008/08/26 
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担当授業科目
英語科教育法特殊II 
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教科書・教材
Power to sway  2003/04/01  The in-house debate textbook for Keio SFC High School 
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社会活動
ESUJ全国大学ディベート大会における審査員   (AIDA certified debate adjudicatorの資格取得2002年)  1998-現在 
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所属学協会
TESOL  2014/12/12-現在 
JACET  2014/04-現在 
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