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KEIO UNIVERSITY 
Faculty of Letters 
Department of Humanities and Social Sciences 

顔写真 Professor 
TOYAMA KOICHI 

Year of Birth:1959  
 

Career
Women's College of Fine Arts  短期大学  Associate Professor  1990/04/01-1995/03/31 
Womens College of Fine Arts  Part-time Lecturer,  1995/04-2001/03 
Keio University  faculty of Philosophy and Letters, Department of Aesthetics and Science of Arts  Associate Professor  1995/04-2006/03 
Women's Ochanomizu University  Part-time Lecturer  1998/04-2000/03 
大学通信教育部学習指導副主任  2000/04-2002/03 
University of Oxford  Department of History of Art  Visiting Scholar  2002/09-2003/03 
University of the Sacred Heart  哲学科  Part-time Lecturer  2003/04-2009/03 
Tohoku University  文学部文学研究科、歴史科学専攻  非常勤講師  2005/07-2005/07 
Keio University  Faculty of Philosophy and Letters  Professor  2006/04/01-Present 
Keio University  文学研究科  研究科委員  2008/04/01-Present 
University of the Sacred Heart  哲学科  Part-time Lecturer  2012/04/01-2013/03 
Kunsthistorisches Institut in Florenz  Gastwissenschaftler  2013/04/01-2013/12/31 
Villa I Tatti the Harvard University Center of Renaissance Studies  Visiting Professor  2014/01/01-2014/03/31 
University of the Sacred Heart  Part-time Lecturer  2014/04/01-2014/07/31 
University of Tokyo  Department of Art History  Part-time Lecturer  2014/10/01-2015/01/31 
Seiren University  Cultural History  Part-time Lecturer  2018/09/21-2019/01/31 

Academic Background
Keio University  Faculty of Literature  1984/03/31  Graduated 
The University of Tokyo  人文系  Master's course  1989/03/31  Completed 

Academic Degrees
Master's degree: 1989 Tokyo University, History of Art  The University of Tokyo  1989/03 

Research Areas
Aesthetics/History of Art 

Research Keywords
Art History 
Italian Renaissance 
History of Sculpture 
History of Painting 
Chiaroscuro 
Collectionism 

Research Themes
Italian Renaissance Sculpture Sienese 15th Century Painting  Cast shadow in the Sienese 15th Century Painting Renaissance Sculpture 

Research Achievements (Books)
宗教改革の現代的意義〈宗教改革500年記念講演集〉  TOYAMA KOICHI  「宗教改革と美術 イメージの力」61-94頁  教文館  2018/06/30  978-4-7642-9977-1  美術をめぐる、宗教改革側、特にルターと改革派の姿勢の違いについて述べる。ルターが画像に対して伝統主義的な姿勢を保ち、特にクラーナハによるイメージを積極的に用いたのに対し、カルヴァンらのイメージへの禁欲的姿勢を彼らが残したテクストを通じて検証する。 
光の形而上学、知ることの根源を辿って  TOYAMA KOICHI  「15世紀シエナ美術における光と影、サッセッタ作〈聖痕を受ける聖フランチェスコ〉の場合」149-182頁  慶應義塾大学出版会  2018/02/28  978-4-7664-2500-0  15世紀シエナの画家、サッセッタがボルゴ・サン・セポルクロの聖フランチェスコ聖堂主祭壇のために描いた両面多翼祭壇画に含まれる〈聖痕を受ける聖フランチェスコ〉の場面を論じる。特に、そこに見られる投影表現と、同時代の聖ベルナルディーノの説教との関係。 
視覚のイコノグラフィア  TOYAMA KOICHI  pp. 295-304.  ありな書房  2015/07/15  978-4-7566-1540-4 
History of Western Painting I Wonder of Renaissance  Toyama Koichi  Shogakkan  2013/10/06 
Reading Art Collections  TOYAMA KOICHI  慶應義塾大学出版会  2012/11 
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Research Achievements (Original Articles and Commentaries)
(MISC) Review or Commentary (business magazine)  Single  “Another Reflections on Sculptural Pedestals: Yuji Takeoka into Living Space,”  TOYAMA KOICHI  WAKO WORKS OF ART  ワコウ・ワークス・オヴ・アート株式会社  6, 19-45  2016/07/09 
(MISC) Research paper  Single  Charles Baudelaire as a Critic ——His Consciousness of the Receiver  TOYAMA KOICHI  慶應義塾大学アート・センターBooklet  慶應義塾大学アート・センター  24, 36-49  2016/03/31 
Research paper (scholarly journal)  Single  The Rendering of Cast Shadows: With a Focus on 15th Century Italian Painting  TOYAMA KOICHI  CARLS Acts of Symposium in Keio University  慶應義塾大学出版会  5, 289-302  2011/09 
Research paper (scholarly journal)  Single  Cast Shadows in Siena: The Case of Domenico di Bartolo II  TOYAMA KOICHI  CARLS Series of Advanced Study of Logic and Sensibility  University of Keio, GCOE Program: Logic and Sensibility  4, 289-302  2011/03/31 
Research paper (scholarly journal)  Single  Consuetudine e Innovazione nel Trittico di Perugia di Fra Angelico  TOYAMA KOICHI  Studi Italici  イタリア学会  60, 135-153-214-15  2010 
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Research Achievements (Oral/Poster Presentations)
Symposium workshop panel (nominated)  長沢英俊の思想と残したもの  長澤英俊追悼シンポジウム「NAGASAWA芸術の種子を語る」  2018/10/13  2018年3月に逝去した彫刻家・長沢英俊を記念するシンポジウムへのディスカッサントとして酸化に際して、特に2009年に遠山邸内外に設置した長沢英俊の作品について安斎重男・峯村敏明・中井康之・戸谷成雄・平野到らと議論する。 
Public lecture, seminar, tutorial, training session, lecture, etc.  宗教改革と美術−−−イメージの力  宗教改革500年記念連続講演会  2017/06/23  宗教改革と美術を巡る議論。イコノクラスム(聖像破壊)など、宗教改革側は美術について批判的な姿勢を取ったことが知られるが、その中でも伝統主義者として美術を用いたルターと、批判的な他の改革派指導者たちとの違いを、テクストとイメージを用いながら論じる。 
Symposium workshop panel (nominated)  宮廷芸術家と肖像——メディチ宮廷を中心に  クラーナハ展記念ワークショップ『宮廷芸術家』  2016/12/17  15-16世紀のフィレンツェのメディチ宮廷を中心に、宮廷美術の特徴を述べる。ブロンズィーノによる肖像画、および15世紀に流行した胸像型の肖像彫刻など、肖像画・肖像彫刻をめぐる議論を紹介する。 
Public lecture, seminar, tutorial, training session, lecture, etc.  Un-naturalistic Painting and the Lack of Shadow: History of Shadow in 18th-19th Century Japanese Paintings and Woodblock Prints  The Message in the Shadow: Noise or Knowledge?  2015/05/06  On some peculiar cast shadows found in Ukiyo-e painting in Edo period Japan under the Western Influence. 
Public lecture, seminar, tutorial, training session, lecture, etc.  Systematic Introduction of in 15th Century Florence and the Symbolic Shadow in Sienese Painting  The Message in the Shadow: Noise or Knowledge?  2015/05/06  The history of Cast shadow first introduced into painting in a systematic way by Masaccio in ca. 1425 at the Brancacci Chapel in Santa Maria del Carmine, Florence and thereafter. 
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Memberships in Academic Societies
Renaissance Society of America  2003-Present 
地中海学会  1995-Present 
日仏美術学会  1992-Present 
美学会  1990/04-Present 
美術史学会  1985/04-Present 
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Committee Experiences
美学会  Manager  2004/09-Present 
地中海学会  Manager  1998-1998 
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